پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: تبیین مناسب اهمیت مسئله حجاب زمینه ساز گسترش آن در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، امروز ۲۱ تیرماه، در همایش «حماسه حجاب» که همزمان با سالروز قیام مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این قیام خونین، اظهار کرد: در این حادثه جمعی از مردان غیرتمند، مؤمن و فداکار جان خود را در راه حفظ ارزش‌های متعالی دینی و انسانی از دست دادند.

وی شهدای حادثه گوهرشاد را شهدای راه پاسداری و صیانت از کرامت زن خواند و ابراز کرد: جامعه ما مدیون فداکاری و ایثار شهدای گرانقدر این حادثه بزرگ و از جهتی افتخار آفرین است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به آیه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً» اشاره و اظهار کرد: از این آیه چنین استنباط می شود که در انجام عمل صالح و قرب الی الله و پیشرفت و ترقی معنوی انسان، تفاوتی میان مرد و زن نیست و خداوند متعال راه کمال برای زن و مرد را یکسان قرار داده است.

وی کرامت را گوهری در وجود انسان برای رسیدن به حیات طیبه و مقام خلیفه اللهی دانست و اظهار کرد: همه دستورات اسلام بر محور کرامت انسانی است و خداوند با بیان احکام الهی و دستورات شرعی حفظ این کرامت را برای انسان تضمین کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مقام والا و ارزشمند نفس انسان و اهمیت صیانت از آن، اظهار کرد: دین و احکام الهی برای حفظ کرامت انسانی و عزت نفس انسان آمده‌اند و حجاب نیز یکی از این احکام است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی حجاب را راهکار اسلام برای نقش آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع معرفی و اظهار کرد: اسلام هم به حفظ حجاب و عزت زن و هم حضور فعال او در عرصه های مختلف اجتماعی توجه کرده، لذا حجاب را وسیلهای برای نقش آفرینی امن زنان در اجتماع قرار داده است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: غرب تحت عنوان آزادی و پیشرفت زن، او را در زندان بزرگتری اسیر کرد و این موجود با کرامت را وسیله‌ای در دست انسان‌های شهوتران قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: اسلام کرامت، شخصیت و عزت زن را حفظ کرده و با دستور حجاب حوزه حضور امن زن در عرصه‌های گوناگون را گسترش داده و تأمین کرده است. حجاب نعمت بسیار بزرگ و با ارزشی است اما متأسفانه آنگونه که شایسته بوده در خصوص آن روشنگری نشده است.

وی حجاب را امری فطری دانست و گفت: حجاب به جهت متناسب بودن با فطرت زن، اگر به درستی تبیین شود قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های فرهنگی حجاب در حرم مطهر اشاره و معاونت تبلیغات حرم رضوی را مسئول حوزه حجاب در آستان قدس معرفی و اظهار کرد: معاونت تبلیغات با همکاری بخش های مختلف و صاحب نظران حوزه حجاب باید نسبت به فرهنگ سازی در این عرصه اقدام کند تا شرایط حجاب برخی خانم ها و آقایان در حرم مطهر بهبود یابد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه تبیین مناسب اهمیت مسئله حجاب زمینه ساز گسترش آن در جامعه است، تصریح کرد: در حوزه حجاب نیازمند کار فرهنگی مستمر هستیم و همه در این عرصه مسئولیت داریم، در این عرصه نباید کار سلیقه ای انجام داد، گاهی اثر تخریبی کارهای سلیقه ای بیشتر از اثر تربیتی آنهاست.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در خصوص اهمیت و جایگاه و تأثیر بسزا و منحصر به فرد حجاب در عزت و کرامت زن آنگونه که بایسته است کار نکرده‌ایم که اگر بایسته و شایسته کار می‌کردیم همه از حجاب استقبال می‌کردند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    سلام علیکم لطفا به مسأله عفاف و حجاب در حرم مطهر رضوی بیشتر توجه کنید. خانم های زائر بعضاً با چادر وارد حرم می شوند ولی داخل حرم چادر را از سر برمی دارند،یا اینکه خانم ها با آرایش های غلیظ و دستان لاک زده وارد حرم می شوند و خادمین آستانه تذکر نمی دهند. از خبرگزاری حوزه تقاضا می کنیم این پیام را منتشر کند تا رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید برای وضعیت عفاف و حجاب حرم امام رضا(علیه السلام) فکری جدّی بردارند.