سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست علمی صحیفه پژوهی

حوزه/ دکتر علی اصغر رضوانی گفت: طلاب از راه تولید علم می توانند هم به وظیفه اصلی خود عمل نموده و هم از لحاظ معیشتی مشکلات خود را تا حدی رفع کنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،  دکتر علی اصغر رضوانی نویسنده کتاب نکته شناسی در صحیفه سجادیه در اولین نشست علمی صحیفه پژوهی که به همت بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه برگزار شد گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری به تولید علم توصیه اکید می فرمایند؛ باید توجه داشت که در عصر حاضر روحانیت باید به تولید علم پرداخته و یا برای تأمین معاش خود به دنبال مشاغل غیر مرتبط با رسالت اصلی اش برود؛ طلاب با تولید علم می توانند هم به وظیفه اصلی خود عمل نمایند و هم از لحاظ معیشتی مشکلات خود را تا حدی رفع کنند.

وی خاطرنشان کرد:  در زیارت جامعه کبیره آمده است «کلامٌکٌم نور و امرکم رشد و وصیتکم التقوا» این کلامکم نور و نورانیت معنوی در همه زمینه ها در قرآن مجید به اثبات رسیده است.

رضوانی اضافه کرد: کلام اهل بیت نور است زیرا بنابر روایت ایشان از کل دَنَس مطهر هستند؛ این همان طهارت معنوی بوده و اهل بیت علیهم السلام می توانند با این طهارت به حقیقت نوری قرآن کریم برسند.

وی اظهار داشت: در قرآن کریم خداوند به عنوان نور آسمان ها و زمین معرفی شده است؛ از حقیقت نور نمی توان غیرنور را نتیجه گرفت؛ لذا خداوند در مورد قرآن کریم می فرماید قرآن نور هدایت برای جامعه است.

نویسنده کتاب «نکته شناسی در صحیفه سجادیه» تصریح کرد: مسّ دو نوع ظاهری و باطنی دارد؛ مسّ ظاهری مانند « مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِیضَةً » و مسّ باطنی مانند « إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ ».

رضوانی گفت: همانگونه که طهارت شامل دو نوع ظاهری و باطنی می باشد آیه تطهیر نیز شامل طهارت باطنی و ظاهری است.

وی بیان داشت: در آیه لایمسه إلاّ المطهرون اگر جمله نهی باشد شامل طهارت ظاهری می شود و اگر از نوع جمله نافیه قرار گیرد از نوع طهارت باطنی خواهد بود.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: به نص فریقین اهل بیت علیه السلام مصداق مُطهَّرون هستند.

وی اظهار کرد: کلام اهل بیت نور است زیرا بنابر روایت ایشان از کل دَنَس مطهر هستند؛ این همان طهارت معنوی بوده و اهل بیت علیهم السلام می توانند با این طهارت به حقیقت نوری قرآن کریم برسند.

رضوانی بیان داشت: در مرحله اول باید ببینیم در زمینه های علمی چه کارهایی انجام گرفته و به چه نیازهایی پاسخ داده نشده است؛ ما باید به آن پاسخگویی نسبت به آن نیازها بپردازیم.

این صحیفه پژوه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به کُنه کلامکم نور پی ببریم باید طهارت باطنی داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید مباحث علمی را با زبان روان بنویسیم تا قابل استفاده برای توده مردم باشد.و جمود بر لفظ را بشکنیم و نیز مباحث موجود در کتاب های شریفی همچون صحیفه سجادیه را برای مردم قابل فهم تر نماییم.

رضوانی در پایان گفت: انقلاب اسلامی بستر بسیار خوبی برای تولید و نشر آثار در عرصه علوم اسلامی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha