جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سیدمحمد حسینی

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه کارهای فرهنگی باید به نهادهای مردمی واگذار شود، گفت: تصدی گری دولت در حوزه فرهنگ باید به حداقل برسد و در این راستا دولت نقش سیاست‌گذار داشته و پیگیر نقاط مغفول فرهنگی باشند تا کار بر روی آنها انجام شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سیدمحمد حسینی در نشست اساتید منتخب علم انسانی اسلامی با عنوان «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» که به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در دانشکده علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با طرح موضوع عدالت فرهنگی در حکومت اسلامی، با اشاره به جایگاه مهم عدالت در مباحث فقهی، کلامی و اخلاقی اظهار کرد: مبنای جهان بینی و فلسفه اجتماعی جامعه اسلامی عدالت است و در نظام هستی و در روابط انسانی باید این مساله در نظر گرفته شود.


وی با تاکید بر اینکه اعتبار عدالت از فطرت و عقل سرچشمه می گیرد تصریح کرد: سامان دادن جامعه موکول به اجرای عدالت است و جامعه‌ای رستگار می‌شود که مملو از عدالت باشد و اگر تبعیض در جامعه محقق شود در افکار، عقاید، رفتار و برخوردهای مردم تاثیرگذار خواهد بود.


رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه بی عدالتی موجب اختلال، فساد و مرگ جامعه می‌شود افزود: پایبندی به عدل و عدالت جایگاهی عظیم برای جلوگیری از سقوط و انحطاط دولت ها است.
وی با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: وجه تمایز این الگو با دیگر الگوهای غربی همین مساله عدالت است؛ اگر عدالت بنا باشد که تحقق پیدا کند هم نیازمند همراهی دولت و هم ملت است و در واقع برقراری عدالت مساله‌ای دوطرفه است.


حسینی وظیفه دولت را وضع قوانین عادلانه دانست و تصریح کرد: هویت جامعه برخاسته از فرهنگ جامعه بوده و فرهنگ مساله ای آموختنی است. فرهنگ نقش هویت سازی و انسجام بخشی دارد و ظرفیت الگوسازی برای جامعه دارد.


وی با اذعان به اینکه فرهنگ جنبه پیش برندگی دارد خاطرنشان کرد: البته این تعالی به شرطی محقق می شود که فرهنگ هم متعالی و بالنده باشد؛ فرهنگ یک ارزش مستقل دارد و باید تقدم عدالت فرهنگی را نسبت به عدالت اقتصادی و سیاسی دنبال کنیم.


حسینی فرهنگ را کمک کننده به تصویرسازی از گذشته و آینده دانست و گفت: یکی از عرصه های عدالت اجتماعی عدالت فرهنگی است؛ اگر عدالت را به معنای برابری بدانیم نیازمند تدوین قوانینی در حوزه فرهنگ برای برقراری عدالت و برابری هستیم.


وی بر لزوم بازنگری در قوانین فرهنگی تاکید کرد و افزود: در بحث تولید، توزیع و مصرف باید عدالت برقرار شود؛ تولید فرهنگی در کشور نیازمند حمایت است و این حمایت باید همراه با رعایت عدالت باشد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به سطوح فرهنگ اعم از مبانی و باورها، ساختارها، فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی تصریح کرد: در گذشته بیشتر بحث توسعه فرهنگی مطرح بود به گونه‌ای که در تمام کشور همه بتوانند به یک اندازه از خدمات فرهنگی بهره‌مند شوند و امکانات توزیع عادلانه داشته باشد.


وی بخش دیگر عدالت فرهنگی را در خصوص اقوام و گروه‌های مختلف عنوان کرد و افزود: نباید امکانات و خدمات فرهنگی با تبعیض بین مناطق و اقوام و... توزیع شود و نیاز است در تمام شئون شاهد توزیع عادلانه فرهنگ باشیم.


حسینی با بیان اینکه عدالت اقتضا می‌کند که در کوتاه‌مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری فرهنگی داشته باشیم گفت: اگر ما از عدالت فرهنگی سخن می‌گوییم به معنای حمایت از جریان‌های منحط و تبعیت از هواهای نفسانی و حرف عامه نیست بلکه باید به دنبال برقراری و حمایت از فرهنگ متعالی الهی باشیم.


وی با اشاره به حواشی مختلفی که در خصوص بودجه های فرهنگی ایجاد می شود تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب همواره تاکید دارند فرهنگ همواره مظلوم است و همین حواشی نشان از مظلومیت فرهنگ است. اگر اعتقاد به کار فرهنگی نباشد این حواشی محور می‌شود.


حسینی با تاکید بر اینکه کارهای فرهنگی باید به نهادهای مردمی واگذار شود گفت: تصدی گری دولت در حوزه فرهنگ باید به حداقل برسد و در این راستا دولت نقش سیاست‌گذار داشته و پیگیر نقاط مغفول فرهنگی باشند تا کار بر روی آنها انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha