جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 968650
۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
دکتر کدخدایی

حوزه/ تکلیف‌گرایی ویژگی دیگری است که معاشرت نزدیک با دکتر کدخدایی آن را آشکارتر می‌کند. چه بسا شورای نگهبان تصمیم و نظری داشت که او با آن موافق نبود اما در مقام سخنگویی و تبیین، بدون کم‌فروشی آنچنان دفاع می‌کرد که گویا در صحن و جلسه شورا از بانیان و مدافعان اصلی آن تصمیم بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، احسان صالحی، از فعالین رسانه ای، طی یادداشتی از زحمات سخنگوی شورای نگهبان تجلیل کرد و نوشت:

    

شورای نگهبان از خاکریزهای مهم نظام در همه سال‌های پس از انقلاب بوده و علت حجم انبوه دشمنی‌ها و کینه‌هایی که علیه این نهاد انقلابی سر باز کرده و می‌کند نیز همین نقش مهم است. شورا از سویی در مقام حراست از اسلامیت نظام مراقب است که مبادا جوهره اسلامی آن از طریق قوانین مغایر آسیب ببیند، و از سوی دیگر نگهبان جمهوریت نظام و سدّ محکمی در مقابل نفوذ افراد ناصالح در مناصب و ارکان کشور است.

این نگهبانی البته بی‌هزینه نیست و ایستادگی در مقابل نفوذ و آلودگی موجب برانگیختن ضدیت‌ها و معارضه‌ها از جانب افراد و جریانهایی است که تیرشان با هوشیاری شورای نگهبان به سنگ می‌خورد.

    

انجام این وظایف مهم نیاز به افراد عالم و مهذّبی دارد که خود گرفتار اعوجاجات و آلودگی نباشند و جناب آقای دکتر کدخدایی که از سخنگویی شورای نگهبان کنار رفت، بحق مظهر علم و تهذیب است. تصویر شورای نگهبان در یکی دو دهه اخیر اتصال زیادی به سخنگوی فعال، پر کار و حاضر در میدان آن داشته است.

در روزهای پر فراز و نشیب انقلاب، شورای نگهبان ۱۳ سال از فرصت یک چهره صادق و انقلابی برای سخنگویی بهره برد؛ مردی که حتی در روزهای سخت و پر تنش مانند فتنه ۸۸ در عین جهاد شبانه‌روزی برای حراست از رأی مردم و مقابله با توطئه علیه جمهوریت نظام، عنان اخلاق و صداقت را از کف نمی‌داد.

در جلسات متعدد با مدعیان، با صراحت از مواضع شورای نگهبان و انقلاب دفاع می‌کرد اما صراحت او در تراز شورای نگهبان یعنی آمیخته با متانت و وزانت بود.

       

تکلیف‌گرایی ویژگی دیگری است که معاشرت نزدیک با دکتر کدخدایی آن را آشکارتر می‌کند. چه بسا شورای نگهبان تصمیم و نظری داشت که او با آن موافق نبود اما در مقام سخنگویی و تبیین، بدون کم‌فروشی آنچنان دفاع می‌کرد که گویا در صحن و جلسه شورا از بانیان و مدافعان اصلی آن تصمیم بوده است.

سخنگوی مجرّب شورای نگهبان در این سالها مورد اعتماد و طرف مشورت افراد معتبر از جریانهای مختلف در مسائل کشور بود چرا که او را آشنا به مسائل و مصالح می‌دانستند و از این رو نیز عضویت او در هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه با حکم رهبر معظم انقلاب مغتنم و راهگشا است.

از نگاه رسانه‌ای، شورای نگهبان بویژه در چند سال اخیر و با مدیریت دکتر کدخدایی و بر محور و رویکرد اقناع، درخشش بیشتری گرفت. سخنگو و مجموعه رسانه‌ای شورا به وضوح می‌کوشید با بهره‌گیری از ابزارهای متنوع در فضای حقیقی و مجازی، ضمن گسترش ارتباطات با اهالی رسانه از گرایشها و سلایق مختلف و تلاش برای آشنا کردن آنها با مبانی و سازوکارهای شورای نگهبان، با ارائه تصویری واقعی از شورا، برساخته‌های ناقص یا دشمن‌ساخته از این نهاد مهم را اصلاح و ترمیم کند که در این زمینه نیز توفیق خوبی حاصل شد.

     

اعتماد و میدان دادن به جوانان فاضل و انقلابی و رشد آنها چه در بخش رسانه و چه در پژوهشکده شورای نگهبان از دیگر باقیات الصالحات دکتر کدخدایی در شورای نگهبان است و واگذاری مسئولیت سخنگویی با وجود وجاهت و اعتبار بالایی که حضور شخص ایشان برای مقام سخنگویی ایجاد می‌کرد، برخاسته از همین روحیه و اعتماد است. ضمن آرزوی توفیق برای این چهره خدوم و علمی، حضور آقای دکتر طحان در سخنگویی شورای نگهبان را نیز باید به فال نیک گرفت.

حقوقدان جوان اما متخصصی که از دو سال قبل به عضویت شورای نگهبان درآمده اما از سالها قبل به‌عنوان منشی در همه جلسات شورای نگهبان حاضر بوده و تسلط بسیار خوب و کم‌نظیری بر قوانین و تصمیم‌های شورا دارد. بویژه آنکه دکتر طحان پس از عضویت در شورای نگهبان، با شرکت فعال در مجامع حقوقی، علمی و دانشجویی و همچنین حضور مؤثر در رسانه‌های اجتماعی، تصویری بسیار امیدآفرین ایجاد کرده است.

     

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha