جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تبریز

حوزه/ مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف استان آذربایجان‌شرقی، گفت: مرحله شهرستانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تبریز در بخش آقایان و بانوان به مدت دو روز در محل سالن اجتماعات اداره کل اوقاف استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، مهدی باغبان نوین، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف استان آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مرحله شهرستانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تبریز در بخش آقایان و بانوان به مدت دو روز ۳۱ تیر و اول مردادماه در محل سالن اجتماعات اداره کل اوقاف استان برگزار شد.

وی در تشریح برگزای مسابقات قرآن به صورت منطقه‌ای گفت: مسابقات قرآن اوقاف در سال جاری به صورت منطقه‌ای در پنج شهرستان تبریز، اهر، میانه، مرند و مراغه برگزار شد.

باغبان افزود: مسابقات قرآن تبریز، آذرشهر و اسکو در تبریز در حال برگزاری است که روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه بخش بانوان برگزار شد و روز جمعه اول مردادماه نیز آقاییا حال قابت هستند.

مسئول امورقرآنی اداره کل اوقاف آذربایجان شرقی، ادامه داد: برگزیدگان مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه پیدا می کنند که مرحله استانی نیز اواخر مردادماه جاری برگزار می‌شود.

وی گفت: متسابقین در این دوره ازرقابت‌ها در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل ، ۲۰ جزء، ۱۰جزء و پنج جزء به رقابت می پردازند.

باغبان با بیان اینکه مسابقات رشته تفسیر سوره نور نیز ۱۳ مردادماه به صورت کشوری و آنلاین برگزار خواهد شد، افزود: مسابقات دعاخوانی به صورت انفرادی بوده و آثار ضبط شده و برای داوری به تهران ارسال می شود.

مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: در بخش تواشیح و همسرایی نیز چهارگروه از کل استان در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند که اواخر مردادماه و همزمان با مرحله استانی برگزار می شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش کیفیت رقابت‌ها در بخش داوری اظهار کرد: سطح کیفی و کمی رقابت های امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

باغبان، تاکید کرد: داوران این دوره از رقابت‌ها با شرکت در دوره ارتقای سطح داوری مهارت‌های لازم را کسب کرده و از طرف سازمان اوقاف معرفی شده اند. در حالی که در سال‌های قبل داوران بومی هر شهرستان معرفی شده و داوری مسابقات شهرستانی را برعهده داشتند.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به عنوان یک منطقه در نظر گرفته شده و استان آذربایجان شرقی به عنوان استان معین انتخاب شده است؛ بنابراین در داوری این رقابت ها دو نفر به عنوان داور از استان اردبیل حضور دارند.

باغبان نوین، با بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته دو برابر شده، خاطرنشان کرد: تعداد شرکت کنندگان در مجموع ۱۰ رشته مختلف ۶۵۶ نفر است که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف آذربایجان شرقی، افزایش تعداد حافظان کل قرآن کریم در این رقابت‌ها را یکی از نقاط قوت این مسابقات ذکر کرد و افزود: در سال‌های گذشته تعداد کمتری از حافظان کل شرکت ‌کرده بودند ولی امسال در مجموع رشته‌های حفظ ۱۷۳ نفر در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند.

وی یکی دیگر از تفاوت‌های مسابقات امسال را در راهیابی به مسابقات استانی ذکر کرد و افزود: در سال‌های گذشته فقط سه نفر اول به مسابقات استانی راه پیدا می‌کردند ولی امسال افرادی که حد نصاب نمره قبولی را دریافت کنند می‌توانند درمسابقات استانی شرکت کنند. یعنی در قرائت و ترتیل اگر شرکت کننده‌ای ۷۵درص امتیاز کل را کسب کند و در بخش حفظ شرکت کننده‌ای ۸۰درصد امتیاز حفظ و ۷۵درصد صحت قرائت را کسب کند می تواند به مرحله استانی ورود کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجتبی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    قران خلق تاریخ و خدا و پیامبر ( ع )
  • مجتبی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    قران خلق الهی است
  • مجتبی IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 1
    قران خلق الهی است
  • مجتبی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    قران خلق الهی است که در خلق خدا نازل شده است و خدا بسم الله و بلله