سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دیدار مدیران رسانه‌های کشور با تولیت آستان قدس

حوزه/ مدیران و مسئولان ارشد رسانه‌های مختلف کشور که برای شرکت در اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در مشهد گرد هم آمده‌ بودند با تولیت آستان قدس رضوی دیدار و به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، دکتر اکبر نصراللهی، دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) در دیدار مدیران و مسئولان ارشد رسانه‌های کشور با تولیت آستان قدس رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، با بیان اینکه پیوست‌های رسانه‌ای را نباید به حوزه‌های سیاسی و اقتصادی محدود دانست، ابراز کرد: تمام اقدامات و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی آستان قدس باید از پیوست رسانه‌ای برخوردار باشند، پیوست‌های رسانه‌ای می‌تواند از بسیاری شبهات و حملات معاندین به حوزه دین جلوگیری کند.

نصراللهی اختلال ارتباطی میان جوانان و حوزه‌های دینی را یک آسیب برای جامعه برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه علی رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته همچنان روش‌های ارتباطی بسیاری از مراکز دینی با نسل جوان رسمی، سنتی و قدیمی است، باید با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، توجه به ذائقه جوانان، بهره‌گیری از روش‌های نو، خلاقانه و جدید ارتباطی مؤثر با نسل جوان ایجاد کرد.

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) بر ضرورت به‌کارگیری خلاقیت در تولیدات رسانه‌ای مناسبتی تأکید و ابراز کرد: نقش معنویت و دین در مدیریت و حل بحران‌های اجتماعی و روحی که بشر امروز با آن روبه رو بوده بسیار قابل توجه است، لذا اگر برنامه‌سازی‌های رسانه‌ای در قالب‌های جذاب مبتنی بر مبانی دینی و توجه به نیازهای روز انجام شود می‌تواند از بسیاری مخاطرات و بحران‌ها پیشگیری کند.

ضرورت حضور مراکز دینی در فضای مجازی

دکتر حسن خجسته از معاونان سابق سازمان صداوسیما در این جلسه به بیان نکاتی پیرامون اهمیت حضور مراکز دینی و فرهنگی در فضای مجازی اشاره و برگزاری جشنوراه رسانه‌ای امام رضا(ع) را اقدامی شایسته‌ در راستای ترویج معارف رضوی دانست و عنوان کرد: با توجه به حضور گسترده مردم به ویژه جوانان در فضای مجازی، استفاده از ظرفیت این فضا برای ترویج معارف دینی ضروری است.

این استاد دانشگاه گفت: باید معارف کاربردی دین اسلام و فرهنگ رضوی که نیاز امروز مردم است در فضای مجازی به جامعه معرفی شود.

رسانه‌ها باید خدمات آستان قدس را برای مردم بیان کنند

در ادامه این دیدار پیمان جبلی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما از آستان قدس رضوی به سبب فراهم آوردن شرایط تولید برنامه برای شبکه‌های بین المللی و مسلمانان اقصی نقاط جهان تقدیر و بر لزوم به نمایش کشیدن ارادت محبان امام رضا(ع) در طول قرن‌ها که در قالب موقوفات رضوی تجلی یافته است، تأکید و تصریح کرد: موقوفات رضوی نشان دهنده رابطه قلبی مردم با حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) است.

وی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر جامعه، عنوان کرد: اولویت فعالیت خبری آستان قدس باید بر خدمات رسانی‌های این نهاد متمرکز باشد و در این میان رسانه‌ها نیز وظیفه بیان خدمات این آستان مقدس را دارند.

جبلی همچنین بر اهمیت توجه به سیره زندگی ائمه معصومین(ع) و عرضه آن به مردم جهان اشاره و عنوان کرد: رسانه‌های مسلمان باید در فضای بین الملل نسبت به شناساندن حضرات معصومین(ع) ایفای نقش کنند و حقیقت وجودی این حضرات را به جهانیان نشان دهند.

بخش «ایده‌های ناب» به جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) اضافه شود

مسعود معینی‌پور مدیر شبکه چهارم سیما نیز در این دیدار به بیان اهمیت برنامه‌ریزی و اقدام مسئله محور تأکید و با بیان اینکه نظام مسئله محوری می‌توان کمک قابل توجهی به آستان قدس به ویژه در حوزه‌های رسانه‌ای و علمی داشته باشد، اظهار کرد: تمرکز تولیدات رسانه‌ای آستان قدس بر مسائل خاص می‌تواند موجب اشباع معرفتی، تنظیم گرایش های عقلی و در نهایت تغییر رفتار اجتماعی شود و این سه گانه کارکرد اصلی رسانه و مراکز فرهنگی در کشور است.

وی همکاری با آستان حضرت رضا(ع) را یک افتخار برای خود دانست و بیان کرد: ظرفیت های غیر رسمی و فراحاکمیتی تولیدات رسانه در آستان قدس باید جدی گرفته شوند، رسانه آستان قدس باید فراحاکمیتی، فرا دینی و فرامذهبی برآمده از سیره امام علی بن موسی الرضا(ع) باشد.

مدیر شبکه چهارم سیما با بیان اینکه آستان قدس نباید متولی همه تولیدات رسانه‌ای مرتبط با حضرت رضا(ع) باشد، افزود: امروز با ضعف تولیدات فاخر و پر کردن آرشیو فرازمانی و فرامکانی مواجه هستیم که آستان قدس می‌تواند یک مرکز تولید ایده و فکر برای این تولیدات باشد، لذا خوب است برای دوره‌های آینده جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) بخشی به نام «ایده‌های ناب» نیز در نظر گرفته شود.

آمادگی شبکه یک برای زیارت از راه دور مردم از طریق قاب تلویزیون

در ادامه این دیدار مجید زین العابدین مدیرشبکه یک سیما از تولیت آستان قدس رضوی به جهت ایجاد تحول نگرش رسانه‌ای مؤثر و روبه جلو در این آستان مقدس تقدیر کرد و گفت: تصاویری که از روضه منوره و مضجع شریف رضوی در این ایام از طریق رسانه‌ها در جامعه منتشر شد، اقدامی نو و کم سابقه بوده است.

وی از گشایش‌های رسانه ای در آستان قدس تجلیل و ابراز کرد: نام مبارک حضرت رضا(ع) زبان مشترک تمام ملت ایران است که از این عشق و ارادت مردم باید حداکثر استفاده را در راستای ترویج معارف اسلامی برد.

وی از نامگذاری‌های اخیر صحن‌های امام حسن مجتبی(ع) و پیامبر اعظم(ص) تقدیر و عنوان کرد: از دریچه قالب تلویزیون می‌توان تمام ایران را به صحن و سرای رضوی مبدل کرد، این آمادگی وجود دارد تا در قالب برنامه‌های تلویزیونی در هر لحظه مردم را به این بارگاه مطهر مشرف کنیم.

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) فرصتی برای بالندگی آثار رسانه‌ای

همچنین در این جلسه سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما تغییر نگرش در فضای رسانه‌ای آستان قدس را بسیار ارزنده ارزیابی و آن را موجب ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری رسانه‌ای در این آستان مقدس خواند و گفت: فعالیت رسانه‌ای آغاز شده در آستان قدس همچون بذری است که اگر استمرار یابد می‌تواند ثمرات بسیار خوبی در فضای فرهنگی کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز از افزایش کمیت برنامه‌های رسانه‌ای به سوی کیفی سازی برنامه سازی‌ها در حرکت هستیم، افزود: همانگونه که بهترین‌های هنرمندان در حوزه کاشی، معماری، صنایع چوب و غیره در این بارگاه منور به هنرنمایی پرداخته اند در حوزه رسانه نیز بهترین های کشور باید به اینجا بیایند.

اشناب جشنوراه رسانه‌ای امام رضا(ع) را فرصتی بسیار خوب برای بالندگی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با حضرت رضا(ع) دانست.

اتاق فکر تولید محتوا رضوی با نگاه بین المللی ایجاد شود

در ادامه دکتر انوشه، معاون بین الملل اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی گزارشی از اقدامات این اتحادیه ارائه و آمادگی خود را برای همکاری نزدیک با آستان قدس رضوی اعلام و بیان کرد: آمادگی انتشار تولیدات رسانه‎ای و برنامه های مناسبتی آستان قدس را داریم.

وی ضمن پیشنهاد ایجاد اتاق فکری برای تولید محتوا با نگاه بین المللی در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)،  گفت: اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی آمادگی همکاری برای مبدل سازی جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) به جشنواره ای بین المللی را دارد.

ضرورت تعمیق مبانی اعتقادی در برنامه‌سازی رسانه‌ای

مسعود کاویانی، مدیر شبکه رادیو معارف نیز در این دیدار همکاری شبکه‌های مختلف رادیویی با آستان قدس رضوی را بسیار خوب ارزیابی و اظهار کرد: محدود شدن برنامه‌های رادیویی به مناسبت‌ها نشان دهنده آن است که نتوانسته‌ایم از ظرفیت معارف رضوی و معارف دینی خوب استفاده کنیم، برای ترویج فرهنگ رضوی نیازمند تولید برنامه در طول سال هستیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای بلند مدت برای همکاری رسانه‌ها با آستان قدس باید تدوین شود تا با برنامه سازی در طول سال بتوانیم به حرکت جامعه به سوی زیستی رضوی و فرهنگ سازی در این حوزه کمک کنیم.

مدیر شبکه رادیو معارف، مستند سازی را از حوزه های مغفول مانده و بسیار مؤثر رسانه‌ای دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوعات و سوژه‌های مستندسازی در آستان قدس بسیار فراوان است، باید در این حوزه رسانه‌ها همکاری‌ خود را با آستان قدس رضوی گسترش دهند.

کاویانی گفت: ظرفیت احساسی بسیار زیادی در معارف رضوی وجود دارد اما باید از این ظرفیت احساسی برای تعمیق عقلانیت و مبانی اعتقادی استفاده کنیم و نباید به مسائل احساسی محدود شویم.

آمادگی اهالی رسانه برای خادمی حضرت رضا(ع)

علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا در این دیدار حدیث سلسله الذهب و مناظرات حضرت رضا(ع) را اقداماتی با رویکرد رسانه‌ای از سوی حضرت ثامن الحجج(ع) دانست و بیان کرد: حرم امام رضا(ع) یک رسانه است که میلیون‌ها نفر از این بارگاه متناسب با ظرفیت خود کسب معرفت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها وظیفه انتقال معارف اهل بیت(ع) و خدمات آستان قدس به جامعه را دارند، گفت: تبیین مصرف موقوفات و نذورات آستان قدس یکی از موضوعاتی است که رسانه ها باید آن را برای جامعه بیان و برکات موقوفات و وقف برای آستان قدس را به مردم معرفی کنند.

متقیان جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از اهالی رسانه کشور این آمادگی را دارند که خادم رسانه‌ای حضرت رضا(ع) باشند و به عنوان خادم حضرت رضا(ع) برای ترویج فرهنگ رضوی ایفای نقش کنند.

بخش «فیلم مستند کوتاه» و «رأی مردمی» به جشنواره امام رضا(ع) افزوده شود

همچنین مصطفی قمری وفا مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما در این دیدار به تلاش‌ بخش‌های خبری رسانه ملی برای ترویج فرهنگ رضوی اشاره و عنوان کرد: طی سال‌های اخیر و با همکاری آستان قدس بخش‌های خبری صداوسیما به طور ویژه در مسیر ترویج فرهنگ رضوی تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به تولیدات رسانه‌ای ارسال شده به جشنواره امام رضا(ع) از استان‌های مختلف کشور، گفت: آثار محتوایی بسیار خوبی به این جشنواره ارسال شده که حکایت از نقش مؤثر رسانه به ویژه بخش خبر دارد.

قمری وفا در پایان پیشنهاد افزودن بخش «فیلم مستند کوتاه» به جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) را داد و گفت: افزودن این بخش می‌تواند به غنای بیشتر جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) کمک کند، همچنین افزودن بخش «رأی مردمی» به این جشنواره می‌تواند به اثرگذاری بیشتر آن در جامعه منجر شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha