سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: مرحوم فرج نژاد با شیوه و روش های علمی منحصر به فردی که داشت، مدیریت کارگروهی و علمی را تقدیم علوم انسانی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه علمیه قم در آیین بزرگداشت مرحوم محمدحسین فرج نژاد که عصر جمعه به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: جهاد در راه خدا یکی از توفیقاتی است که در هر جایگاه و شأنی که باشد نصیب هر کسی نمی گردد، جهاد گاهی جهاد نظامی در برابر دشمنان خداست، اما گاهی جهاد فرهنگی، علمی، فکری و اندیشه ای است که مرحوم فرج نژاد مصداق بارز جهاد فرهنگی و علمی بود و شبانه روز درگیر برنامه های علمی و تحقیقی خود بود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد:جهاد، یعنی تلاش شبانه  روزی در راه خدا و هویت جان تفکر و اندیشه است، در راه جهاد سخن از جان آدمی است، فرق جان آدمی و نفس انسان در ثباتی است که در تفکر انسان نقش بسته است و این با هویت انسان آمیخته است. افرادی هستند که دچار تخیّل و یا حس هستند، برخی گرفتار شهوت و غضب. بیندیشید و تفکر کنید، حس و احساس در خدمت تفکر باشد یا در خدمت قوای نظری؟ علمی که در خدمت عمل باشد نتیجه اش چه خواهد بود؟

وی تصریح کرد: اگر آثار مرحوم فرج نژاد را ببینید خواهید دید که ایشان یک الگوی پژوهشی ارزشمندی را برای ما در علوم انسانی به یادگار گذاشت و همه طلاب و پژوهشگران باید این الگو را یاد بگیرند و بکار ببندند.معنا شناسی، مبناشناسی و کارکرد شناسی شگرد پژوهشی و تحقیقاتی وی بود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه تأکید کرد: برخی فقط فیلسوف هستند، برخی اقتصاددان، برخی جغرافی دان و همه همّ و غم شان کسب دانش است غافل از اینکه این دانش ها برای حل مسائل، مشکلات و معضلات ارائه شده اند. اما مرحوم فرج نژاد علم و دانش را فقط برای حل مسائل و معضلات کسب می کرد و بکار می بست، نکته ای که خیلی از اهل علم از آن غافلند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مهمترین مسأله ای که برای وی قابل توجه و بسیار جدی روی آن کار می کرد، موضوع «رسانه» بود و از حوزه های متعدد رسانه به بخش انیمیشن و سینما توجه دقیقی داشت و به دنبال ماهیت این موضوعات می گشت و معناشناسی هر خروجی این حوزه را مورد واکاوی قرار می داد.

وی بیان کرد: مبنا شناسی رسانه از اولویت های کاری وی بود و آن را بر مبنای دینی مورد بررسی قرار می داد که برپایه چه مبنایی شکل گرفته است و اثرش بر روی سبک زندگی ما و رفتار کودکان و نوجوانان ما چه خواهد بود.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه پژوهشگران فرهنگی راه مرحوم فرج نژاد را ادامه دهند، افزود: این پژوهشگر دانشمند، انسانی خلیق، فهیم، ولایی و متواضعی بود که با زندگی زاهدانه اش، عمرش را وقف دفاع از فرهنگ اسلامی ساخت و خانواده و فرزندانش را در این راه قربانی کرد، لذا پژوهشگران فرهنگی راه این مجاهد علمی را ادامه دهند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha