شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رضا تقی پور

حوزه/ دکتر رضا تقی پور، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از طراحان طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی، در برنامه " تهران ۲۰"، به ارائه جزئیات این طرح پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر رضا تقی پور  در برنامه " تهران ۲۰"،  با اشاره به اطلاع رسانی ضعیف این طرح برای مردم بیان کرد: درحال حاضر طرحی تحت عنوان صیانت نداریم،  چیزی که در صحن آمده و روز چهارشنبه در رابطه با نحوه بررسی آن نتیجه گیری شد، عنوان آن حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی است.


وی افزود، خدمات پایه کاربردی به خریدهای اینترنتی مربوط نمی‌شود، خدمات پایه کاربردی خدماتی هستند که به صورت عمومی‌اند، مثل سیستم عاملی که روی گوشی است، مثل شبکه های اجتماعی و مثل موتورهای جست و جو، برای این ها قواعدی گذاشته شده که برای حمایت از حقوق کاربران.


تقی پور با اشاره به اینکه در بقیه کشورها نیز برای پلتفرم های فعال، انجام قواعد داخلی اجباری است گفت: به طور مثال الان اگر در یکی از پلتفرم ها یک دزدی رخ دهد، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ این طرح گفته است این نوع خدمات باید چهارچوب داشته باشند و طبق قواعد ارائه شوند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تضمین اجرای این طرح گفت: اگر پلتفرم های خارجی نماینده معرفی نکردند و زیر بار تعهدات این طرح نرفتند، در ماده ۲۸ گفته شده اینها  ظرف ۴ ماه، بعد از لازم الاجرا شدن وقت دارند به قواعد عمل کنند و نماینده معرفی کنند، بعد از آن وزارت ارتباطات موظف است فراخوان کند که داخلی ها یک پلتفرم مشابه را ایجاد کنند، اگر ظرف یکسال داخلی ها نتوانستند این کار را انجام دهد، کمیسیون مورد موضوع در طرح تصمیم می‌گیرد که چطور این خدمات ادامه پیدا کند


وی تصریح کرد، یک موضوع مهم این است که تبعیض را در رقابت بین پلتفرم های داخلی و خارجی باید از بین ببریم، درحال حاضر پلتفرم های داخلی قوانین را به طور کامل رعایت می‌کنند، حرف ما این است که پلتفرم های خارجی هم قوانین را رعایت کنند.


تقی پور با اشاره به حمایتی بودن این طرح بیان کرد: این قانون، قانون مسدودسازی نیست، این قانون، قانون  حمایت است، قانون مسدودسازی سال ۸۵ در مجلس تصویب شده است و همین حالا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای این موضوع وجود دارد.


او در رابطه با اصل ۸۵ شدن این طرح گفت: اصل ۸۵ قانون اساسی که سال هاست وجود دارد می‌گوید در مواقعی که ۵۰ نفر از نماینده های مجلس درخواست داشته باشند میتواند بررسی یک طرح به جای اینکه در صحن بیاید به یک کمیسیون مشترک سپرده شود، حُسن این اصل این است که ظرفیت مجلس را بالا می‌برد و چند طرح همزمان در مجلس بررسی می‌شود، علت اینکه این طرح اصل ۸۵ شد این است که  با ۱۳ صفحه اگر اصل ۸۵ نمی‌شد باید سه الی چهارماه وقت مجلس را صرف بررسی این طرح می‌کردیم. درضمن کیفیت بررسی هم هیات رئیسه مجلس مشخص می‌کند. جلسات آن که علنی است و با حضور خبرنگاران بررسی می‌شود، علاوه بر این هیات رئیسه می‌تواند بگوید جلسات آن پخش مستقیم باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha