پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بسیج اساتید طلاب تهران و آیت الله جاودان

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه تهران گفت: اگر نمازمان را درست کنیم، می تواند همه زندگی ما را پوشش داده و تنظیم و حتی مشکلات ما را حل کند. مثلا اگر می خواهیم دروغ نگوییم یا فلان گناه را ترک کنیم، نماز به ما این کمک را می کند که بتوانیم آن را ترک کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق حوزه علمیه تهران، در دیدار رئیس و جمعی از مدیران بسیج اساتید و طلاب حوزه علمیه استان، در سخنانی ضمن تبریک اعیاد قربان، غدیر و روز مباهله، اظهارکرد: به روایتی واقعه روز و پیام مباهله، مهم‌تر از واقعه غدیر است. به استناد آیات قرآن کریم «وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ» حضرت علی(ع) همان پیامبر(ص) است و هیچ‌کس در تطبیق این آیه با امیرالمومنین(ع) شکی ندارد. در این روز؛ حسنین(ع) نیز به فرزندان پیامبر(ص) تعبیرو هم شأن ایشان شده‌اند.

وی ادامه داد: طلاب باید سحر داشته باشند، هیچ طیفی همانند روحانیت از آن انتظار نمی رود که سحر و شب زنده داری را رعایت کنند. اگر طلبه چشم، زبان و گوش خود را حفظ کند، خداوند توفیق بیداری سحر و نماز شب را به او عطا می کند.

استاد حوزه با بیان اینکه مسیر سیر و سلوک را با حضور قلب در نماز طی کنید، اظهار کرد: انسان باید هنگام اقامه نماز حضور قلب داشته باشد، چرا که مسیر سیر و سلوک را با همین حضور قلب می توان طی کرد.

وی ادامه داد: انسان به بهترین شکل ممکن خلق شده و پایین ترین مرتبه تنزل پیدا کرد تا با تلاش و کوشش، خود را از آن مرتبه نجات دهد و به کمال برسد. انسان با اطاعت الهی می تواند به بالاترین مرتب کمالیه دست یابد، لذا در عالم دنیا فرصت دارد تا خود را از درکات جهنم نجات دهد، رذائل اخلاقی چون حسد و بخل از مراتب جهنم به شمار می رود.

استاد حوزه با اشاره به اینکه جایگاه انسان مومن در اعلی علیین است، عنوان کرد: انسان خودش انتخاب می کند در اسفل السافلین بماند ‌و یا به اعلی علیین برسد خداوند همه انسان ها را خلق کرده تا به بالاترین مراتب انسانی دست یابد.

وی افزود: خداوند متعال انبیا و اولیای الهی را نزد انسان ها فرستاد تا آنان را به سمت اعلی علیین دعوت کرده و از اسفل السافلین نجات دهند.

استاد حوزه درباره اهمیت نماز مقبول و صحیح و آثار آن نکات مهمی بیان کرد و گفت: نماز یکی از چیزهایی است که راحت و دم دست همه هست، پس برای این نماز خواندن وقت بگذارید که بهترین توشه شما در بهشت و قیامت است و حتی در دنیا هم به شما کمک می کند و به شما توانایی می دهد که گناه نکنید.

شاگرد مرحوم آیت الله حق شناس افزود: چیزی که باعث می شود، به نماز مقبول برسد، مواظبت از چشم است. هر چند دیگر اعضای بدن را نیز شامل می شود، اما مواظبت چشم خیلی مهم است. اگر مواظب چشمت بودید و آن را از گناه و نامحرم پوشاندید، می توانید یک نماز خوب بخوانید.

وی خطاب به طلاب و همه مردم گفت: اگر نمازمان را درست کنیم، می تواند همه زندگی ما را پوشش داده و تنظیم و حتی مشکلات ما را حل کند. مثلا اگر می خواهیم دروغ نگوییم یا فلان گناه را ترک کنیم، نماز به ما این کمک را می کند که بتوانیم آن را ترک کنیم.

استاد حوزه تصریح کرد: بدانید هر کجای زندگی شما با مشکلی مواجه هستید یا در زندگی لنگ می زنید، آن مشکل به نماز خواندن شما بر می گردد! اصلا هر چیز زندگی را می خواهید درست کنید و از مشکلات رد شوید، از طریق نماز باید آن را درست کنید.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی رئیس سازمان بسیج اساتید و نخبگان بسیجی استان تهران گزارشی را ارائه داد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha