دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کودکان یمن

حوزه/ مردمی که جنگ، گرسنگی، تشنگی، انواع بیماری های مسری و از دست دادن نزدیکانشان را در کنار احساس ناامنی دائمی، روز به روز و لحظه به لحظه با چشمان خود و نه با واسطه دوربین ها دیده و تجربه می کنند شاید از خود بپرسند که چه زمان این فرمایش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» در ذهن مسلمانان تداعی خواهد شد!؟

خبرگزاری حوزه - تهران / ۷ سال از جنگ و آتش افروزی رژیم آل سعود و متحدان این شجره خبیثه بر علیه مردم بی دفاع مردم یمن گذشت و در حال حاضر هم با سکوت مدعیان حقوق بشر و حمایت های استکبار جهانی بویژه آمریکا این تجاور غیر انسانی ادامه دارد و باعث ایجاد صحنه های دلخراشی از جامعه مردان، زنان و افراد سالخورده و به ویژه قشر آسیب پذیر کودکان در این کشور باشیم.

 یمن که پیش از آغاز جنگ نیز جزو فقیرترین کشورهای دنیا بود، با آغاز جنگ و تخریب عمدی زیرساخت‌های خود توسط سعودی ها با بحران فزاینده‌ای مواجه شد، علاوه بر اینکه محاصره ظالمانه ائتلاف متجاوز ضد یمن نیز مانع از رسیدن کمک‌های انسان دوستانه در ابعاد غذا و دارو و تجهیزات پزشکی و ساختمانی به یمنی‌ها می‌شد. تمامی این شاخص‌ها باعث آسیب جدی به کودکان یمن شده و آینده آنها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

و اما امروز جنگ و قحطی ناشی از آن در کشور یمن در سایه سکوتی بی سابقه، تنها عکس هایی را در مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشته است که انسان ها از صرف دیدن آن عکس ها واهمه داشته تا جایی که رسانه های داخلی نیز آن ها را در زمره ی عکس های خشن و در نتیجه سانسور شده ی خود قرار می دهند.

عکس از مردمی که جنگ، گرسنگی، تشنگی، انواع بیماری های مسری و از دست دادن نزدیکانشان را در کنار احساس ناامنی دائمی، روز به روز و لحظه به لحظه با چشمان خود ـ و نه با واسطه دوربین ها دیده و تجربه می کنند و شاید از خود بپرسند که چه زمان این فرمایش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» در ذهن مسلمانان تداعی!! خواهد شد!؟ و شاید هم این در ذهن مردم یمن داعی می شود که شاید ما را مسلمان نمی دانند که این سخن گوهر بار در حق ما صادق نیست

بر اساس گزارش‌های موجود و بنابر اعلام مرکز حقوق‌بشر یمن تعداد کودکان فوت شده زیر یک سال در یمن بالغ بر ۵۳ هزار مورد در سال است و ۷۲ هزار کودک نیز به صورت سالیانه در نتیجه محاصره تحمیلی اعمال شده توسط ائتلاف متجاوز سعودی - آمریکایی به یمن جان خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر برنامه جهانی غذا و سازمان فائو و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان جهانی بهداشت به عنوان چهار آژانس تحت نظارت و مدیریت سازمان ملل متحد در گزارشی مشترک اعلام کردند: دست کم ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال یمنی در سال ۲۰۲۱ در صورت تداوم شرایط موجود بر اثر گرسنگی جان خود را از دست خواهند داد.

نگاهی هرچند اجمالی به آنچه که در یمن می گذرد، این واقعیت تلخ را به اثبات می رساند که اگر امثال یزید و معاویه و بنی آمیه و آل مروان و امثالهم به زباله دان تاریخ پیوستند اما نوادگانشان امروز حضور دارند و از قضاء در همان مسیری گام نهادند.

 تاریخ در محرم سال ۶۱ هجری صحنه های تکان دهنده ای را به خود دیده است که قلم از توصیف و تفسیر آنها عاجز است؛ صحنه هایی که گویی امروز به اشکال مختلف در یمن بارها و بارها تکرار می شوند. روزی حرمله در صحرای کربلاء، حضرت علی اصغر(ع) طفل شیرخواره سید و سالار شهیدان را با تیر سه شعبه هدف قرار داد و با لبان تشنه آن حضرت را به شهادت رساند. امروز نیز ما شاهد هستیم که یزیدیان زمان شمشیر خود را برای «علی اصغرها» از رو بسته و عزم خود را برای نابودی آنها جزم کرده اند.

لذا عزاداران سیدالشهدا (ع) سکوت در برابر این جنایات را در تعارض با عبرت های عاشورایی دانسته و برخود واجب می دانند محرم و صفر امسال را ـ که هفتمین محرم و صفر اشک های دو چندان شده در مصایب آل البیت(ع) و پیروان ایشان است – با یاد این مردم ستمدیده سپری نمایند و با یاد مظلومیت حضرت باب الحوایج علی اصغر (ع) خشم خود را نسبت به ادامه این وضعیت اعلام بدارند.

در این راستا دعای همگانی، اعتراض سخنرانان و مادحین محترم به رژیم آل سعود و هم پیمانانش، شعار های جمعی، جمع آوری کمک های مردمی و ایجاد کمپین های مجازی و هر اقدام مقدور دیگر پیشنهاد می گردد. امید آنکه در سایه ی عنایت حضرت حجت (عج) و با شکستن این سکوت جمعی و جهانی در برابر این جنایت، سایه ی این جنگ ناجوانمردانه از سر این ملت ستمدیده اما مقتدر برچیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha