پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / مراسم عزاداری روز عاشورا در بیت آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که واقعه عاشورا درس آزادگی و دلدادگی به همه می دهد، گفت: امام حسین (ع) در روز عاشورا زیر بار ذلت و خواری نرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد در عزاداری عصر عاشورای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) که در دفتر مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: امام حسین (ع) در روز عاشورا چند تا خطبه خواندند که در یکی از این خطبه ها فرمودند: دنیا جای زوال و فنا است، یکسان نمی‌ماند فریب‌خورده کسی است که گول دنیا را بخورد.

وی ادامه داد: لشکر کفر و شرک در روز عاشورا گول دنیا را خوردند و در واقع دنیا در برابرشان جلوه کرد اما غافل از این که آتش دنیا و جهنم را برای خود خریدند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد با بیان این که صفات امام سوم شیعیان حتی زبانزد دشمنان ایشان هم بود، ابراز داشت: مصعب برادر عبدالله بن زبیر بعد از فتح بصره و کوفه و شکست مختار بر عراق مسلط شد تا این که بعد از فتح کوفه عبدالملک مروان از شام حرکت کرد و با مصعب بن زبیر درگیر شد البته مصعب رفاقت با عبدالملک مروان داشت.

وی ادامه داد: عبدالملک مروان شخصی را به سمت مصعب فرستاد و به او امان داد اما مصعب به اطرافیانش رو کرد و گفت: حسین بن علی در روز عاشورا گفت زیر بار ذلت نمی‌رود و انسان باید از انسان‌های شایسته‌ای مانند او تاسی کند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: منظور از این سخن درست بودن راه امثال مصعب نیست اما همین حرف وی نشان می دهد که به چه میزان ائمه اطهار و اهل‌بیت در بین مردم الگو و بی‌مانند بودند.

وی با بین این که روایت‌های معتبری در خصوص روز عاشورا و نحوه به شهادت رسیدن یاران سیدالشهدا وجود دارد، ابراز داشت: امروز صبح ابتدا عمر بن سعد تیر اول را انداخت و به سربازانش گفت شهادت بدهید که من اولین نفر تیر انداختم و بعد از آن ۴ هزار تیراندازی کردند که ۴۰ نفر از یاران حضرت با این تیرها شهید شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد افزود: بر اساس روایت‌ها امام حسین (ع) یا بعد از نماز عصر یا بین دو نماز ظهر و عصر شهید شدند اما از بین ۴۰ نفری که تیرخورده بودند سوید بن عمرو بن ابی‌مطاع خثعمی شهید نشده بود و بعد از شهادت سیدالشهدا به هوش آمد و دنبال مولایش گشت و در میدان نبرد به‌عنوان آخرین شهید کربلا به شهادت رسید.

وی به نحوه شهادت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: بدن مبارک این امام همام ۳۳ جراحت شمشیر و ۳۴ جراحت نیزه و تیر داشتند و به‌قدری مصیبت واقعاً بزرگ است که ائمه اطهار و اهل‌بیت همواره بر برپایی عزای امام حسین (ع) تاکید می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha