دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حوزه علمیه خواهران مازندران، محرم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی، استاد حوزه گفت: قیام امام حسین(علیه السلام) سرآغاز و طلوع جدیدی از ایمان و جهاد بود که با آن اسلام جانی تازه گرفت.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام میرعمادی، در سوگواره حسینی، در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران به صورت حضوری و مجازی، با اشاره به موضوع شعائر الهی اظهار کرد: در روایتی از امام صادق(علیه السلام)، سوره فجر، سوره امام حسین(علیه السلام) است و آیه «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً» خطاب به حضرت است که سیدالشهداء نفس مطمئنه و راضیه و مرضیه است.

وی ادامه داد: در این سوره خداوند قسم به سپیده دم می‌خورد که در آن سیاهی شب را از بین می برد، همانطور که قیام امام حسین(علیه السلام) مانند سپیده دم، برای روشن کردن تاریکی هایی بود که سراسر گیتی را فراگرفته و حضرت فرمودند که دین جدم از بین رفته و ظلم و سیاهی، عالم را فرا گرفته است، قیام حضرت سرآغاز فجری از ایمان و جهاد بود، و همچنان که با فجر و آغاز روز ، حرکت و حیات مردم شروع می شود، با خون حضرت و یارانش در عاشورا ، اسلام جانی تازه گرفت.

استاد حوزه تصریح کرد: این سوره که تفاسیر مختلفی دارد، فقط برای اینکه انسان را متوجه کند که اگر متدین نبودی، به واسطه عقل و جان خودت، خوب و بد را می فهمی به همین خاطر خداوند در این سوره ۱۱ بار قسم یاد کرده، قسم به سپیده دم، به شب های ده گانه، به شب وقتی سپری شود، و ... که ما را متوجه این موضوع بکند.

وی بیان کرد: در مورد شب های ده گانه تفاسیر مختلفی آمده است که از آن جمله می توان، ایام ده روزه ماه ذی الحجه، ده روز آخر ماه مبارک رمضان که پیامبر معتکف می شدند و در برخی منابع ده روز اول ماه محرم الحرام را نام برد.

میرعمادی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مجالس امام حسین(علیه السلام) و مساله محبت به حضرت، در روایات کامل الزیارات آمده که باید مجالس اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را برگزار کرد، ولی باید متناسب با شرایط زمان پیش رفت، این مراسمات جزو شعائر الهی است، باید تقوای دل باشد که انسان بتواند این مراسمات را نگه دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی، حجاب بانوان بود که نماد علم و  پرچم است، مانند حرکتی که اباالفضل العباس(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها ) در کربلا انجام دادند و پرچم داری کردند، در داستان حضرت هاجر، سعی صفا و مروه از شعائر الهی است، لذا قیام امام حسین(علیه السلام)، نیز از شعائر است.

وی افزود: در مورد هیچیک از پیامبران بحث اجر و مزد مطرح نبوده، اما خداوند به پیغمبر الهی می گوید، از مردم، مزد رسالت طلب کن(الا المودة فی القربی) یعنی  امر کرده و فرموده که مودت نزدیکانت را طلب بکن، این مودت نسبت به چه کسانی است؟ حضرت در این مورد، علی(علیه السلام) و زهرا(علیها السلام) و فرزندانشان(علیهم السلام) را نام برده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha