چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: مساجد در هر محله‌ای محور اجتماعات و فعالیت‌های مختلف هستند و نمازخانه‌ها و حسینیه‌هایی که در نزدیکی مساجد وجود دارند نباید رقیب مسجد باشند، چرا که جایگاه مسجد محوری را تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ،حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در جلسه شورای سیاستگذاری امور مساجد استان قزوین، رصد وضعیت تبلیغی ائمه جماعت و مساجد را دارای اهمیت خواند و گفت: ارزیابی عملکرد امام جماعت و مسجد لازمه‌ رصد و پیگیری وضعیت علمی، فرهنگی و تبلیغی مساجد است تا از این طریق ائمه جماعات شاخص، شناسایی و معرفی شوند.

وی اظهار کرد: توجه به وضعیت معیشتی ائمه جماعات را جدی بگیریم و ما سراغ آنها برویم و درصورت لزوم کمک کنیم تا امام جماعت بتواند وظایف و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهد. همچنین در ارزیابی ها خادم مطلوبِ مسجد را هم باید در نظر گرفت و بر اساس نیازمندی مسجد به او آموزش داد.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: لازم است سازماندهی مناسبی صورت گیرد و جلساتی برگزار شود تا طلاب حوزه‌های علمیه یاری‌رسان فعالیت‌های ائمه جماعات باشند و به مرور زمان برای امامت جماعت تربیت شوند که با این اقدام مساجد آینده روشنی خواهند داشت

امام جمعه قزوین تاکید کرد: مساجد در هر محله‌ای محور اجتماعات و فعالیت‌های مختلف است و این موضوع را قدر می دانیم و نمازخانه‌ها و حسینیه‌هایی که در نزدیکی مساجد وجود دارند نباید رقیب مسجد باشند، چرا که جایگاه مسجد محوری را تضعیف می‌کند.

 رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اهتمام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در مسجد عنوان کرد: فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و امثال آن در مساجد را به صورت رقابتی ببینیم؛ یعنی اگر در مسجدی نهج‌البلاغه‌ خوانی، بیان حدیث، محفل قرآنی و محافل تربیتی باشد با مسجدی که هیچ قدمی در این زمینه‌ها برنداشته است متفاوت دیده شود.

 وی ادامه داد: با اینکه گلایه‌هایی وجود دارد اما مساجد ما نسبت به دهه‌های گذشته و قبل از انقلاب اسلامی بسیار رو به پیشرفت بوده است و امروزه کارآمدی و هوشمندی در رفتار ائمه جماعات و فعالان مسجدی نسبت به گذشته بسیار بیشتر است که باید شکر گزار خدای متعال باشیم. نباید فکر کنیم که وضعیت مساجد بدتر شده است، بلکه باید سرعت پیشرفت بیشتر شود.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه ۱۸ سوره توبه بیان کرد: کسانی‌که براساس ایمان برای ساخت مسجد قدم بر میدارند، می‌توانند آن را آباد کنند و کسی که برای ساخت مسجد هزینه می‌کند می‌باید از روی ایمان و اعتقاد به روز قیامت باشد و اگر کسی خمس مالش را پرداخت نکرده باشد مسجد نساخته است. همانگونه که هر انگیزه غیر خدایی باعث ابطال در نماز می‌شود.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: تفاوت در تعداد مساجد محله‌های جنوب و محله‌های شمال شهر به دلیل این است که از گذشته زمان زیادی برای ساخت و وقف مسجد وجود داشته است و این درحالی است که عمر برخی از مناطق جدید به ۱۰ سال می‌رسد و در آینده مساجد بیشتری در این مناطق ساخته خواهد شد.

 این مفسر قرآن مجید  بیان کرد: تقسیم کار بین نهاد های مختلفی که در مسجد دخیل هستند ضروری است و لازم است وظایف قانونی هر نهاد در قبال مساجد شفاف شود و امور مساجد محوریت این کار قرار گیرد.

 وی در پایان گفت: قرآن می‌گوید «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» مسجد فقط مال خداست و هیچ کس دیگری مانند امام جمعه، امام جماعت و... صاحب مسجد نیست و تنها برای رضای خداوند باید در مسجد فعالیت کرد.

نمازخانه‌ها و حسینیه‌ها نباید رقیب مسجد باشند

 انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha