جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ارزانی

حوزه/ حجت الاسلام ارزانی گفت: هنر اسلامی از دل مساجد برخاست؛ سنگ بنای فرهنگ اسلامی در سراسر جهان اسلام، مسجد است، اکنون، دفاع فرهنگی و صدور فرهنگ اصیل انقلابی و اسلامی به زبان فرهنگ و هنر، بیش‌ازپیش مورد نیاز و ضروری می‌باشد.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون هفته جهانی مساجد، اظهار کرد: عمران و آبادانی مسجد امری بسیار پسندیده و البته دشوار است،  از این‌رو برای آبادگران مادی و معنوی مسجد، قرآن شروطی را برشمرده است که آیة فوق به آن اشاره دارد.

 وی بیان کرد: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی مساجد را سنگرهای اسلام معرفی کردند و فرمودند: «سنگرها را باید پر کرد، این دژهای محکم را محکم نگاه دارید، این مساجد سنگرهای اسلام است. این سنگرها را برای اسلام حفظ کنید.»؛ هنر اسلامی از دل مساجد برخاست؛ سنگ بنای فرهنگ اسلامی در سراسر جهان اسلام، مسجد است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور  تصریح کرد: آن بزرگ معمار انقلاب، با تأکید بر حفظ مساجد به ‌عنوان اصل و اساس انقلاب می‌فرمایند: «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این‌طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.»؛ اکنون، دفاع فرهنگی و صدور فرهنگ اصیل انقلابی و اسلامی به زبان فرهنگ و هنر، بیش‌ازپیش مورد نیاز و ضروری می‌باشد.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری ضمن انتقاد از وضعیت مساجد در کشور، خواستار بازگشت این سنگرهای الهی به مساجد صدر اسلام می‌باشند، ایشان به مقایسه مسجد و کلیسا به ‌مثابه نهادهای مهم دینی در اسلام و مسیحیت پرداخته و در نهایت، بر اساس رویکرد تجویزی، مسئولان، دست‌اندرکاران و روحانیون مساجد را در راستای حصول به مساجد ایده‌آل و مطلوب مخاطب سوق می‌دهند تا آنها محورهایی شامل «حفظ و رونق مساجد»، «حضور و مشارکت فعال در مسجد» و «اداره امور مسلمانان ذیل مسجد» را در جمهوری اسلامی ایران تحقق بخشند.

حجت الاسلام ارزانی عنوان کرد: در خصوص شیوه‌های ارتقاء فرهنگ و هنر از طریق مساجد می‌توان مباحث زیر را پایه و اساس قرارداد و در راستای ارتقاء فرهنگ و هنر کوشید؛ البته در ابتدا باید به نقش محوری مساجد که سنگ بنای آن در صدر اسلام بوده اشاره کرد و آن را قوام بخشید؛ نظیر: نماز جماعت منظم؛ قوام بخشیدن عبادات و نیایش فردی مانند نمازهای خاص و نیایش؛ قرائت منظم قرآن؛ بیان عقاید، احکام، اخلاق و مسائل موردنیاز توسط مبلغان؛ برگزاری کلاس‌های تفسیر قرآن و بیان مباحث قرآنی که جامعه به آن احساس نیاز بیشتری دارد.

وی ادامه داد:  ارائه مشاوره معنوی - عبادی؛ برگزاری کلاس‌های پرسش‌وپاسخ؛ تشکیل کلاس برای کودکان و نوجوانان به‌منظور ایجاد انس با مسجد؛ توسعه کتابخانه مساجد؛ توسعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛ توسعه بانک‌های اطلاعات دیجیتال مساجد؛ ارتباط با کانون‌های جمعیتی مانند ورزشگاه‌ها و مدارس؛ تقویت ارتباط اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بسیج، هیئت امناء با اشراف عالی امام جماعت مسجد؛ برگزاری اردوهای زیارتی یا تفریحی با رعایت دقیق قوانین مربوطه؛ تشکیل جشن‌ها، عزاداری‌ها، مسابقات قرآن و...از دیگر موارد است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور اظهار کرد: از این رو برخی پیشنهادها برای ارتقاء فرهنگ و هنر از طریق مساجد مطلوب است،  توجه به رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در ایجاد مسجد طراز اسلامی، به خدمت گیری نهادهای فرهنگی مختلف در راستای احیای مسجد،  حفظ ویژگی مردمی بودن مساجد، بهره‌گیری از افراد دارای کارکرد اجتماعی برای مساجد مثل شهردارها و مسئولین کشوری، شهری و منطقه‌ای، حل مشکلات اجتماعی مردم از قبیل همسریابی، اعتیاد، طلاق و ... به‌واسطه مساجد، احیای هیئت‌ها و جلسات خانگی مسجدی ...

وی استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌های محل، استفاده از روحانیون جوان و جوان فکر در مساجد، ساماندهی به اوقات فراغت نوجوانان در تابستان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای خادمان مساجد، بهره‌گیری از طرح‌ها و ابداعات خلاقانه برای اداره مشارکتی مسجد و توجه ویژه به کودکان و نوجوانان و برنامه‌ریزی مناسب برای آنها را از دیگر پیشنهادات برای  فرهنگ و هنر از طریق مسجد دانست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha