سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست

حوزه/ تاریخ بشر پُر است از جنگ های خانمان سوز که یک قدرت زورگو و یک امپراتوری کشورگشا به یک ملت یا امپراتوری دیگر حمله می کرده است و به دلیل برتری قدرت، دولت آنجا را مغلوب و متلاشی کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در پنجمین نشست از هفتمین دوره‌ی سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی- که با موضوع «فرایند تحقق انقلاب اسلامی» به همت دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم  به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: تجربه نظام سازی در تاریخ سیاست نشان می دهد که فرآیند نظام سازی ملت ها مسبوق به یک هرج و مرج، فروپاشی وانحطاط است. اینکه آن فروپاشی چگونه اتفاق افتاده است و ناشی از چه عواملی است، خود نیازمند به تحلیل است، اما اجمالاً دو عامل اساسی وجود دارد: عوامل «درون زا» و « برون زا». از طریق یکی از این دو نوع عوامل، جامعه ای به هرج و مرج می رسد. تاریخ نشان می دهد چهار عامل اساسی سبب فروپاشی یک جامعه می شود .

استاد حوزه و دانشگاه در تشریح عوامل فروپاشی و انحطاط قبل از نظام سازی به عامل جنگ به عنوان مهم ترین پدیده هرج و مرج اشاره کرد و گفت: تاریخ بشر پُر است از جنگ های خانمان سوز که یک قدرت زورگوی و یک امپراتوری کشورگشا به یک ملت یا امپراتوری دیگر حمله می کرده است و به دلیل برتری قدرت، دولت آنجا را مغلوب و متلاشی کرده است و آنجا را اشغال نموده است و سال ها و قرن ها یک ملت در اسارت بوده است و بالاخره یک روزی از اسارت خارج شده و سرپای خودش ایستاده و شروع به بازسازی کرده است و اولین کارش « نظام سازی» نوین بعد از جنگ بوده است.عامل دوم که در گزارش های تاریخی آمده است «بحران های اقتصادی و اجتماعی» ناشی از فئودالیسم بوده است که در برخی از کشورها وجود داشته که طبقاتی شدن یک ملت سبب هرج و مرج و فروپاشی شده است و سومین عامل، چالش های فرهنگی بوده است که سبب فروپاشی یک ملت و تمدن شده است و در نهایت انباشت متغیرهای ناامنی و هرج مرج است که سبب قیام یک ملت و فروپاشی نظام حاکم شده است .

وی در تشریح عامل انقلاب گفت: انقلاب ها زمانی اتفاق می افتند که همه راه های اصلاح بسته شود استبداد و خفقان سبب انفجار می شود و یک ملت با علم به اینکه با قیامش جامعه از تعادل خارج می شود و به هرج و مرج کشیده می شود اما چون به نقطه جوش و غلیان رسیده است، انفجار رخ می دهد. همه این عوامل چهارگانه یک دوره فترت و یا منطقه الفراغ، از زمان فروپاشی نظام قبل تا بازسازی نظام بعد ایجاد می کنند که البته بسیار شکننده و دشوار است. بهترین ملت و جامعه پویا و با فرهنگ سیاسی، ملتی است که بتواند دوره فترت را کاهش دهد.

در آن شرایط به ضرورت به سمت «نظام سازی» کشیده می شوند و البته گاهی به دلایل خودآگاهی ای که رهبران قیام در فرآیند نهضت ایجاد کرده اند ، شرایط ارادی و برنامه ریزی شده ای برای «نظام سازی» به وجود می آید. مقایسه انقلاب های معاصر، نشان می دهد که انقلاب اسلامی ملت ایران، نمونه برجسته این نوع نظام سازی آگاهانه است و از این جهت صاحب «برند نظام سازی» در کمترین زمان است، ملت ایران دوره فترت را دقیقاً به پنجاه روز تقلیل داد.۲۲ بهمن ۱۳۵۷نظام قبلی فروریخت و ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نظام بعدی در یک همه پرسی به تأیید ملت رسید.

 حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه با تأکید بر ویژگی برجسته «درون زایی» انقلاب اسلامی و نظام سازی بعد از آن گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که نقشه«نظام سازی» ملت ایران است در شش محور اساسی طراحی شده است که عباتند از: محور اول به اسلامی بودن نظام و حکومت در قالب جمهوری اسلامی پرداخته است؛ محور دوم جهان بینی حاکم بر این نظام را با عنوان مبانی و پایه های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی بیان کرده است ؛ سومین محور ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین شریعت اسلامی است؛ چهارمین محور این است که همه امور کشور که شامل سه محور قبلی هم می شود، با اتکاء به آرای عمومی ملت ایران باید باشد؛ پنجمین محوری که در قانون اساسی بر آن تأیید شده است، ولایت امر و امامت امت به عنوان روح حاکم بر جمهوریت نظام است؛ ششمین محور اساسی تأکید بر هویت، ملیت و تمامیت ارضی ایران است که مجموعه این محورها در چهارده فصل و یکصد و هفتاد و هفت اصل بیان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha