پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ جلد دوم کتاب «اندیشه سیاسی تربیتی علوی در خطبه های نهج البلاغه» نوشته آیت الله بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلد دوم کتاب «اندیشه سیاسی تربیتی علوی در خطبه های نهج البلاغه» نوشته آیت الله بهشتی «عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۵۲۰ صفحه به چاپ رسید.

نهج البلاغه، اقیانوس موج خیزی است که گوهرهای فراوانی از علم و معرفت را در خود نهفته دارد؛ از آن جمله، تربیت و سیاست است که در این کتاب به وفور به چشم می خورد؛ همان چیزی که در همیشه روزگار، دو رکن مهم جامعه بشری بوده و هست.

مجموعه حاضر، بررسی اندیشه سیاسی – تربیتی علوی در خطبه های نهج البلاغه است که به تفصیل، تحلیل و نگارش شده است، مجلدات اولیه این اثر به عنوان کتاب سال و عناوین دیگر مورد تقدیر و تمجید قرار گرفته است.

ساختار اثر:

جلد اول این اثر که حاوی ۳۵ خطبه از نهج البلاغه بود و این جلد، مشتمل بر ۴۷ خطبه می باشد.

عناوین برخی از خطبه هایی که در این جلد منتشر گردیده است، عبارتند از: انذار و تخویف، چیستی شبهه و حتمی بودن مرگ، نکوهش غدر و خیانت، پیامد هواپرستی و درازی آرزو، درس دنیاشناسی، شرایط و اوصاف قربانی، هجوم مردم برای بیعت، پاسخی دندان شکن به خوارج، خوارج کشی ممنوع، خطر دنیاگرایی، حماسه نکوهش کوفیان، رؤیای صادقه، نیایش و تعلیم صلوات، حق کشی بنی امیه، ۲۰ نشان بندگی، نکوهش خرافه های نجومی، کاستی های زنان، زهد اکثری و اقلی، چیستی دنیا در ۱۰ فراز.

برشی از این اثر:

اوصاف ۱۰ گانه دنیا

همه دنیاشناس نیستند. دنیاشناس ها هم یکسان نیستند. برخی بهترین و برخی متوسط و برخی پایین ترین اند، دنیاشناس ها از لحاظ عمل به شناخت خویش نیز یکسان نیستند؛ زیرا به سه گروه عالی و متوسط و دانی تقسیم می شوند.

امام علی(ع) هم از نظر شناخت و هم از لحاظ عمل، برترین است؛ حضرتش در این کلامی که در وسط یک خطبه در پاسخ به سؤال کننده ای فرموده، ده ویژگی دنیا را برشمرده است، ما ویژگی های ده گانه دنیا را دو به دو توضیح می دهیم: آغاز و فرجام دنیا، حلال و حرام دنیا، گرفتاری ثروتمند و غم خواری مستمند، ناکام کننده کوشا و کام دهنده ناکوشا، بصیرت افزا و سلب کننده بصیرت.

علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha