سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سردار روحانی

حوزه / یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: در عملیات قراویز که با مقاومت جانانه و جان‌نثاری تمامی رزمندگان اسلام سپاه همدان همراه بود، کانال‌های پیروزی و آزاد سازی قسمتی از خاک عزیز کشورمان نصیبمان شد و تعداد ۴۰ نفر از این برادران به درجه رفیع شهادت نائل گردیدند.

سردار مهدی روحانی جانشین سازمان پدافند غیر عامل کشور و از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات شهیدان رجایی و باهنر که در ۱۱ شهریور ماه سال ۱۳۶۰ برگزار شد، درباره وضعیت رزمندگان حاضر در این عملیات اظهار داشت: شعار رزمندگان سپاه اسلام در شب عملیات فرماندهی کل قوا در یازدهم شهریور سال ۱۳۶۰ "کرب و بلا، مدرسه عشق و شهادت، حماسه خون و جهاد و استقامت" بود.

وی افزود: این عملیات در منطقه عملیاتی قصر شیرین و ارتفاعات قراویز با یک گردان از نیروهای تیپ ارتش به صورت مشترک بعد از شهادت شهید رجایی و شهید باهنر توسط سپاه همدان به فرماندهی شهید شهبازی و شهید حسین همدانی انجام شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: رزمندگان سپاه توحید در قالب ۱۵ گروه ۳۰ نفری در ۳ محور تهاجم، از جمله ارتفاعات قراویز، جاده سرپل ذهاب قصر شیرین معروف به "پیچ اس" و رودخانه الوند انجام شد.

وی بیان کرد: در این عملیات قهرمانان بی‌نام و نشان، پر افتخار، شجاع و دلیر برای تصرف ارتفاعات سوق الجیشی قراویز که از آغاز تهاجم نیروهای عراقی به خاک کشورمان در اختیار آنها بود و بسیار حائز اهمیت بود وارد میدان نبرد شدند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه این عملیات پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر انجام شد، مطرح کرد: از آنجایی که در روزهای پس از شهادت شهید رجایی و باهنر قرار داشتیم و جو سنگین و محزونی بر کشور حاکم بود، بنابراین پیروزی در یک عملیات آن هم به این مهمی، در جبهه‌های جنگ می‌توانست تا حدی تسکینی بر روح و روان مردم ایران و یاس و نا امیدی برای دشمنان داخلی و خارجی باشد.

وی با بیان اینکه رزمندگان سپاه اسلام همه با شوق و ذوقی وصف ناپذیر، برای شهادت لحظه شماری می‌کردند، اظهار کرد: بعد از مراسم روضه‌خوانی و مرثیه سرایی که در پادگان ابوذر قلعه شاهین سرپل ذهاب برگزار شد، نیروها به شهر سر پل ذهاب محل تجمع و تقسیم و بندی نیروهای عمل کننده حرکت کردند.

روایتی از رشادت نیروهای همدانی در عملیات قراویز

سازماندهی نیروها توسط شهیدان همدانی و شهبازی

سردار روحانی با اشاره به تصویری که از شهیدان همدانی و شهبازی توسط شهید علی اکبر میرزایی در لحظه سازماندهی نیروها برای عملیات به ثبت رسیده است، خاطر نشان کرد: سردار حسین همدانی و محمود شهبازی از صبح دهم شهریور با تمام سرگروه‌ها به صورت تک به تک صحبت می‌کردند و همه آنها را نسبت به ماموریتشان توجیه می‌کردند.

وی با بیان اینکه آن شب و روز آسمانی، رزمندگان اسلام به مناجات و راز و نیاز با خالق هستی بخش مشغول بودند، گفت: با حرکت نیروها به سمت لبه جلویی خط مقدم، شهید شهبازی و شهید همدانی دائما با سرگروه‌ها در تماس بودند اما متاسفانه به علت گم کردن راه توسط نیروهای عمل کننده در ارتفاعات قراویز وقفه‌ای ۲ ساعته پیش آمد و همین علت سبب شد تا عملیات در وقت معین نیمه شب انجام نشود و آغاز آن به نزدیکی‌های صبح که هوا گرگ و میش بود، موکول شد.

جانشین سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: در ابتدا همه نیروها در ۳ محور عملیاتی به اهداف از پیش تعیین شده رسیدند و تعدادی از برادران سپاه و بسیجی که نقش تعیین کننده در هدایت نیروها داشتند در این راه به درجه رفیع شهادت نائل گردیدند که از جمله می‌توان به شهیدان حسن مرادی، احسان تقی گرو، عنایتی، اسدیار، زارعی، پورش همدانی، نجفی، خوانساری، موسوی و بسیاری دیگر از شهدا اشاره کرد.

روایتی از رشادت نیروهای همدانی در عملیات قراویز

وی ادامه داد: در این نبرد نابرابر، دشمن با استفاده از آتش سنگین و آتشباری توپخانه‌ای از ساعت ۱۰ صبح روز یازده شهریور با پاتک به مواضع نیروهای سپاه همدان، به حملات شب گذشته پاسخ داد و به علت حجم آتش و کثرت نیروهای عراقی در پاتک، عده‌ای دیگر از نیروهای رزمنده، مجروح و یا شهید شدند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ایجاد شکافی بین نیروهای خودی باعث عدم دستیابی به اهداف موجود شد، عنوان کرد: شهید علیرضا حاج بابایی قهرمان نام آشنای سپاه همدان، از بالای ارتفاعات قراویز هر چه کرد نتوانست با نیروهای عمل کننده پیچ اس الحاق کند و این شکاف سبب شد تا نیروهای عراقی، بین رزمندگان سپاه اسلام جدایی بیندازند و لذا ما از اهداف تعریف شده بازگشتیم.

وی عنوان کرد: در این عملیات که با مقاومت جانانه و جان‌نثاری تمامی رزمندگان اسلام سپاه همدان، کانال‌های پیروزی و آزاد سازی قسمتی از خاک عزیز کشورمان نصیبمان شد، تعداد ۴۰ نفر از این برادران به درجه رفیع شهادت نائل گردیدند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha