پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبد الحسین بندانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام باقر علیه السلام که فرمودند: تمام بدی‌ها در خانه‌ای جمع شدند و کلید قفل آن خانه، دروغ است، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند در توبه نیت انسان باید به گونه ای باشد که به گناه برنگردد، بنابراین کسی که هنوز لذت گناه در دهانش است به خدا دروغ می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین بندانی نیشابوری در سخنرانی  حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: امام سجاد علیه السلام فرمودند از دروغ کوچک و بزرگ پرهیز کنید، چه شوخی و چه جدی، زیرا دروغ کوچک باعث می‌شود که بر دروغ بزرگ جرأت پیدا کنید.

وی با بیان اینکه در روایت داریم گاهی انسان به خود، خالق، امام و به انسان‌های دیگر دروغ می‌گوید، گفت: هر کدام از دروغ ها ضررهایی دارد؛ حتی دروغ از روی شوخی که در روایات داریم در آخرالزمان باب می‌شود هم باعث می‌شود که دروغ عادی شود.

استاد حوزه علمیه افزود: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند وقتی دروغ گفته می‌شود بوی تعفن از دهان خارج می‌شود و ملائکه آن را استشمام و دروغگو را لعن می‌کنند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر علیه السلام که فرمودند تمام بدی‌ها در خانه‌ای جمع شدند و کلید آن قفل دروغ است، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند در توبه نیت انسان باید به گونه‌ای باشد که به گناه برنگردد بنابراین کسی که هنوز لذت گناه در دهانش است به خدا دروغ می‌گوید.

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری ادامه داد: گاهی اوقات ما به امام دروغ می‌گوییم و در زیارتنامه می‌گوییم شهادت می‌دهم که شما کلام من را می‌شنوید و سلام من را پاسخ می‌گویید ولی در حرم امام به غیبت و شوخی و حرف‌های نامربوط زدن می‌گذرانیم و یا در زیارت می گوییم خودم و پدر و مادر و عشیره من به فدای شما ولی جان خود را برای رسیدن به دنیا و مال دنیا می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در احوال علمای ما اینگونه آمده است که حتی به نباتات و حیوانات هم نسبت دروغ نمی‌دادند و از کوچک‌ترین دروغ‌ها هم پرهیز می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha