پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه/حجت الاسلام رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: ما در بخش کمّی از سال ۹۱ تا ۹۸ یک سیر نزولی در پذیرش داشته ایم؛ اما از سال ۹۸ سیر صعودی شده و ما از زیر ۱۰ هزار نفر متقاضی سال ۹۸ امروز به ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی رسیده ایم که این ها به دلیل تصمیمات کلیدی است که در ستاد سیاستگذاری پذیرش حوزه های علمیه اتخاذ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد صبح امروز در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا، برگزار شد، با اشاره به وضعیت تدریس و امتحانات سال گذشته در فضای مجازی، عنوان کرد: ۵۳ و نیم درصد کلاس های ما در کشور حضوری بوده و ۴۶ و نیم درصد هم مجازی بوده و اکثر مجازی ها هم مربوط به قم است.

وی افزود: در شهرهای دیگر به دلیل جمعیت کم مدارس، کلاس های حضوری، بیشتر بود؛ ۷۲ و نیم درصد از طریق ایتا، ۱۷ و نیم درصد از اسکای روم و ۱۰ درصد از سامانه مجازی حوزه و سایر سامانه ها استفاده شد.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: ۲۴۰ هزار ساعت درس با چند گویش در سامانه نجاح بارگذاری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تاکید کرد: ما در سال تحصیلی پیش رو هم اجبارا کار تحصیل را مجازی آغاز می کنیم و به محض اجازه دادن مراجع ذی ربط، حوزه نسبت به حضوری کردن کلاس ها اقدام می کند.

وی ادامه داد: ۸۲ درصد امتحانات کشور در سال گذشته حضوری بوده و عمده امتحانات غیرحضوری در قم بود، اما در استان های دیگر عمدتا حضوری بود، تا بهار سال گذشته ۴۰۶ رشته، گرایش و رویکرد به تصویب شورای گسترش حوزه ها رسید و در سال ۹۵ که بحث درختواره شروع شد، حوزه ۳۸ رشته و گرایش داشت که فقط ۵ رشته، سرفصل هایش مصوب شده بود.

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: در ارتباط با سرفصل ها، ۶۳ رشته و گرایش مصوب شده که ۱۵ و نیم درصد است؛ ما برای اینکه به این میزان سرفصل مصوب برسیم، بیش از ۱۱۱ جلسه داشتیم و پیش بینی می کنیم که برای تصویب ۱۰۰ درصدی بیش از ۹۰۰ جلسه باید برگزار شود.

وی اضافه کرد: تا قبل از درختواره، ۳۸ رشته و گرایش داشتیم و از این تعداد امروز به ۸۵ رشته و گرایش اجرا شده رسیدیم و ۷۹ درصد دیگر کار باقی مانده است؛ در این راستا سرفصل ها باید تدوین شود و به سمت اجرا روانه شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ما تا ۵ سال آتی باید به ۴۰۶ رشته و گرایش برسیم تا حوزه برای نظام اسلامی و سطح بین الملل بتواند سرباز تربیت کند، امروزه مصوبه ای از سوی شورای گسترش حوزه ها تصویب شده به این معنا که ما برای سطح یک مدرسه، برای سطح دو به بالا مدرسه عالی حوزوی، برای رشته ها، مرکز تخصصی، موسسه عالی و مجتمع عالی حوزوی داشته باشیم.

وی مطرح کرد: مدارس سطح یک، ۵۴ و نیم درصد واحدهای آموزشی، مدارس عالی که برای سطح دو به بالا است ۲۷ درصد، ۷ درصد مراکز تخصصی و یک و نیم درصد برای موسسه و مجتمع اختصاص دارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه عنوان کرد: ما در قم باید مشخص کنیم که چند مرکز و مجتمع نیاز داریم تا بتوانیم درختواره ها را به نتیجه مطلوب برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به پذیرش حوزه های علمیه بیان کرد: ما در بخش کمی از سال ۹۱ تا ۹۸ سیر نزولی در پذیرش داشته ایم؛ اما از سال ۹۸ سیر صعودی شده و ما از زیر ۱۰ هزار نفر متقاضی سال ۹۸ امروز به ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی رسیده ایم که این ها به دلیل تصمیمات کلیدی است که در ستاد سیاستگذاری پذیرش حوزه های اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: سیر کیفی پذیرش از ۱۰ سال گذشته تا کنون  متفاوت شده است ؛ به این معنی که در سال ۹۱ معدل ورودی ما ۱۵ ونیم بوده و امروز به بالای ۱۷ ونیم رسیده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 15
    چرا اینقدر اصرار به حضوری دارید؟ وقتی با کلاس مجازی بعضی از طلاب موفق تر هستن و در کنارش به مطالعات و تحقیقات و تبلیغات خود می پردازند چرا می خواهید طلاب را محصور کنید؟! مجالس محرم حضرت آقا رو ببینید و الگو بگیرید!
    • مصطفی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      15 0
      شما خودتون می‌فرمایید بعضی طلاب ولی اکثر طلاب رو در نظر نمی گیرید که با کلاس مجازی چه لطمات درسی و اخلاقی خوردن
    • Shahid IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 0
      چرا اصرار و چاره اندیشی برای حضوری شدن درسها نشه؟! در حالیکه به اذعان اساتید و طلاب دغدغه مند و پرتلاش و ممحض در درس و بحث، علیرغم همه تمهیدات و فراهم شدن بستر آموزشهای مجازی حتی در مدارس علمیه پیشگام و پیشرفته در آموزش مجازی شاهد افت کمی و کیفی و خسارت‌های متعدد و بعضا جبران ناپذیر در امور علمی و تربیتی هستیم و این مطلب موجب افت انگیزه در بین طلاب شده اگر منظورتان از محصور شدن، تمحض در کار علمی عمیق حوزوی است که اساسا بسیار مطلوب است و لازمه آن حضوری شدن درسها است و اگر منظور دیگری دارید که الله اعلم تا به الان هم بخاطر توصیه رهبری و مراجع و شرایط کرونا درسها مجازی شده ولی نه رهبری و نه هیچ دلسوز دیگری راضی به باقی ماندن این شرایط نیست و خیلی روشنه که بین درس و بحث با مراسمات دهه محرم فرق زیادی وجود داره و آقایان گفته اند درصدد فراهم کردن تمهیدات لازم و واکسیناسیون جهت حضوری شدن درسها هستند و تا آنموقع فعلا درسها مجازیه