سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر از پایان نامه خود با موضوع  «نقش نمادهای دینی در گرایش جامعه به دینداری از منظر تفاسیر اجتماعی»، دفاع کرد.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، اعظم معینی،  طلبه مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی نرجس خاتون(س)   شاهین شهر از پایان نامه خود با موضوع  «نقش نمادهای دینی در گرایش جامعه به دینداری از منظر تفاسیر اجتماعی»، با راهنمایی دکتر مهدی حبیب اللهی و داوری حجت الاسلام اباذر کافی موسوی دفاع کرد.  

معینی در دفاع از پایان نامه خود گفت: هر دین و مکتبی برای نشان دادن هویت خود یک سلسله نماد و سمبل دارد؛ از آن جمله دین مبین اسلام است؛ که برای راهنمایی بشر به سعادت، نمادهایی را با نشان و علامت دین وضع نموده است. قرآن کریم از نمادهای دینی به عنوان «شعائر الهی» یاد می‌کند که علامت و نشانه دینداری افراد می‌باشد.

وی ادامه داد: عنایت ویژه قرآن کریم، به احیا نمودن نمادهای دینی به دلیل اهمیت و نقشی که نمادهای دینی در دینداری افراد جامعه ایفا می‌کند، می‌باشد. عنوان پژوهش حاضر «نقش نمادهای دینی در گرایش به دینداری از منظر تفاسیر اجتماعی» می‌باشد. برای بررسی این موضوع ابتدا به تفاسیر اجتماعی رجوع شد؛ که نقش فردی و اجتماعی نمادها استخراج شد. از جمله نقش فردی که نمادها بر روی گرایش افراد جامعه به دینداری دارند می‌توان به اصلاح نفس- تقوای الهی- ذکر الهی- تقویت دین و هویت دینی اشاره کرد.

معینی از جمله نقش اجتماعی نمادهای دینی که بر گرایش جامعه به دینداری مؤثر است به امنیت- اصلاح اجتماع- ایجاد همبستگی- تبلیغ دین- استکبار ستیزی و ایجاد تمدن اسلامی می‌توان اشاره کرد و پس از بررسی نقش‌های فردی و اجتماعی نمادهای دینی بر اساس تفاسیر اجتماعی، می‌توان گفت، برخی از نمادهای دینی نقش پررنگ‌تری نسبت به بقیه نمادها دارند به طوری که مورد توجه مفسرین اجتماعی قرار گرفته است؛ هر چند ممکن است در دیگر منابع حدیثی، متون دینی و کتب دیگر به نقش اثرگذار دیگر نمادها هم پرداخته شده باشد؛ ولی پژوهش حاضر محدود به تفاسیر اجتماعی می‌باشد و طبق آن به نمادهایی همچون نماز، حج، مسجد و... که نقش مؤثری در گرایش جامعه به دینداری ایفا می‌کنند پرداخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha