شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 977041
۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
پیامدهای عاشورا

حوزه/ مؤسسه انتشارات زمزم هدایت زیر نظر پژوهشکده تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه کتاب «پیامدهای عاشورا» را روانه بازار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) کتاب «پیامدهای عاشورا» آثار و قیام های نشأت گرفته از عاشورا که از سوی سید ابوفاضل رضوی اردکانی گردآوری شده است را منتشر کرد.

معرفی کتاب

کتاب «پیامدهای عاشورا»، گزارش و تحلیل قیامها و خیزش های انقلابی منبعث از واقعه عاشورا تا پایان عصر اموی است که به قلم حجت الاسلام سید ابوفاضل رضوی اردکانی تدوین شده است.

سرفصل های این کتاب، مواردی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قیام عاشورا مرتبط میشود؛ امّا با توجّه به اینکه محور این نوشتار عمدتاً پیامدهای سیاسی واقعه عاشورا، بخصوص بعد از خیزشهای انقلابی و نهضت های انتقام جویانه و شورشهای مردمی بر ضدّ دستگاه جنایتکار اموی است، نویسنده کتاب، بحث و تحقیق در دو بعد دیگر یعنی ابعاد فرهنگی و اجتماعی را به پژوهش و کتاب دیگری موکول میکند.

ساختار کتاب

نویسنده کتاب را در شش فصل به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین شرح میباشد:

پیامدهای مهم حادثه عاشورا، شورش در حجاز، قیام در عراق، قیام مختار بن ابی عبیده ثقفی، قیام زید بن علی و قیام در ایران (خراسان) و سقوط امویان

ویژگی کتاب

نگارنده کتاب را  بصورت تاریخی نوشته است.

زبان و قلم روان از دیگر ویژگی این اثر می باشد.

خواندن این کتاب را به تمام کسانی که می خواهند واقعه عاشورا و بعد از آنرا بصورت تاریخی بررسی و مطالعه کنند توصیه می کنیم.

برشی از کتاب

در بخشی از کتاب نویسنده درباره آغاز و انگیزه قیام امام حسین چنین می نویسد:

در سال شصت هجری قمری، دوران ننگین حکومت معاویه با مرگ او به پایان رسید و زمام حکومت به دست پست ترین چهره اموی، یعنی یزید، فرزند نابکار معاویه افتاد. یزید در سال بیست و ششم ه. ق متولد شد و در سال شصت و چهار هجری به هلاکت رسید. بعضی نیز مرگ او را در سن سی و سه سالگی و در حوارین دمشق گفته اند. آغاز حکومت او سال شصت و مدت حکومتش سه سال و هشت ماه، هشت روز کم بود.

از جمله جنایات معاویه بر اسلام و مسلمانان، تحمیل فرزند جوان و بی دین و جنایتکارش، یزید، به مسلمانان بود. معاویه در اواخر عمر خود، با تطمیع و تهدید، برای یزید بیعت گرفت و او را به عنوان ولیعهد به مردم معرفی کرد.

مرگ معاویه بارقه امیدی برای مسلمانان بود که خود را از سلطه دودمان اموی که از آغاز تا انجام این حکومت، نسبت به اسلام، پیامبر و اهل بیت او عناد و کینه داشتند و کمترین صلاحیتی برای زعامت و رهبری جهان اسلام در وجودشان نبود، بیرون آورند. در این زمان بود که تمام چشم ها و امیدها به سوی خاندان و وارثان پیامبر دوخته شد. در آن عصر آنان شخصیتی والاتر از امام حسین سبط گرامی رسول خدا سراغ نداشتند. او نیز بر حسب وظیفه و برای ادای تکلیف، آماده قیامی باشکوه شد.

قیام امام حسین در آغاز سال ۶۱ ه ق در سرزمین کربلا به وقوع پیوست. تاریخ، ماجرای این انقلاب را ثبت کرده است. این قیام جهان اسلام را چنان تکان داد و تحولی عظیم در مسلمانان به وجود آورد که علاوه بر ابعاد مهم و نتایج ثمربخش آن که تا قیامت به عنوان حماسه ای بزرگ و جاوید باقی خواهد ماند، سیر تاریخ اسلام، بلکه بشریت را نیز تغییر داد و حق و باطل را از هم جدا ساخت.

این نکته قابل توجه است که تمام نهضت های به حقی که در جهان اسلام پس از شهادت امام حسین به وجود آمده، خمیر مایه اصلی اش یاد و خاطره قیام عاشورا و شور و شعورهای ناشی از آن بوده و خواهد بود.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت کتاب «پیامدهای عاشورا» آثار و قیام های نشأت گرفته از عاشورا را با شمارگان ۳۰۰۰ و با قیمت ۱۸۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha