جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: چشمه‌های قرآنی در موضوعات فراوانی وجود دارند؛ برای مثال در آیه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» چشمه هدایت و عطش انسان برای رسیدن به آن را می‌بینیم. در نمازهای روزانه‌مان محتوای این آیه را از خداوند تقاضا می‌کنیم که پاسخ این تقاضا در آیه ۲ سوره بقره آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در مراسم اختتامیه مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن کریم  که در آستان  امامزاده حسین(ع) قزوین برگزار شد، گفت:  شاکر خداوند باشیم که جامعه ما دلبسته‌ی قرآن کریم است و این نوع محافل و مجالس باشکوه قرآنی برگزار می‌شود و جوانانی دغدغه‌مند در این راه قدم بر می‌دارند.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: چشمه‌های قرآنی در موضوعات فراوانی وجود دارند؛ برای مثال در آیه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» چشمه هدایت و عطش انسان برای رسیدن به آن را می‌بینیم. در نمازهای روزانه‌مان محتوای این آیه را از خداوند تقاضا می‌کنیم که پاسخ این تقاضا در آیه ۲ سوره بقره آمده است.

 امام جمعه قزوین با اشاره به آیه ۱۰۱ سوره آل عمران یادآور شد: هرکس با خداوند ارتباط برقرار کند، کارش درست می‌شود و حتما به صراط مستقیم هدایت می‌شود. از خداوند می‌پرسیم چه کسانی به دینت تمسک پیدا کردند؟ خداوند در پاسخ می‌فرماید آن‌هایی که با دستی دامن ولایت را و با دستی دامن قرآن را گرفته‌اند و فهمیدند که جدایی این دو محال است

 امام جمعه قزوین افزود: خداوند در آیه ۳۵ سوره نور فرمود خدا هرکس را نورانی نکند، هیچ هدایتی نصیبش نمی‌شود. همچنین خداوند در چندین آیه، نور را قرآن و ولایت اهل بیت (ع) معرفی کرده است.

 رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین، چشمه دیگر قرآن کریم را کرامت دانست و خاطرنشان کرد: عصاره‌ عبادات ما تقوا است و همچنین خداوند فرمود «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» یعنی میوه درخت تقوا، کرامت انسانی است.

وی افزود: خداوند می‌ فرماید گوهر کرامت را در وجود انسان قرار داده است؛ یعنی مسلمانان می‌توانند با غیر مسلمان به وسیله گوهر کرامت ارتباط برقرار کنند و به آنان بگویند که همه عبادات قرار است ما را به کرامت انسانی برساند. عالم هستی مدرسه؛ معلم آن «ربّ اکرم»، کتاب آن قرآن کریم و دانش آموز آن انسان است.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: قرآن کریم به ما می‌فهماند هر چقدر در مسیر کرامت قدم بر داریم لیاقت حضور در ساحت قرآن را پیدا می‌کنیم و هر چقدر لیاقت حضور پیدا کردیم باز هم بر کرامت‌مان افزوده می‌شود.

امام جمعه قزوین باتوجه به آیه ۱۸ سوره حج بیان کرد: خداوند هرکس را خوار کند، هیچ فردی در دنیا نمی‌تواند کرامت شکسته شده او را جبران کند. حال سؤال اینجاست خداوند چطور انسان را خوار می‌کند؟ لیاقت قرآنی بودن را از آدم می‌گیرد.

وی بیان کرد: ریا و شرک انسان را دچار نجاست می‌کند؛ در حالی که فقط پاکان می‌توانند قرآن را لمس کنند و هر گناهی انسان را آلوده می‌کند و با آلودگی گناهان نمی‌توان سر سفره قرآن حضور پیدا کرد. نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین چشمه ولایت را از دیگر مفاهیم برجسته قرآنی عنوان و تاکید کرد: خداوند در آیه ۲۵۷ سوره بقره می‌فرماید که فقط خدا ولی است و پیامبر، ائمه اطهار (ع) و اولیای الهی همه مجریان ولایت خدا هستند.

 امام جمعه قزوین، قرآن کریم را مجرای ولایت خداوند دانست و تصریح کرد: خداوند می‌فرماید کافران خیال می‌کنند که موفق و پیروز هستند در حالی که چیزی ندارند و کسانی که کفر می‌ورزند ولیّ ندارند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به دعای «اللهُمَ ارزُقنی حَلاوَهَ ذِکرِکَ» ابراز کرد: عزیزان قاری، طلاب، و فعالان عرصه‌های گوناگون قرآنی نباید آنقدر درگیر فعالیت‌ها شویم که خودمان وقت نکنیم شیرینی آن را بچشیم و مبادا اشتهایمان کور شود.

 وی تاکید کرد: خدا را شکر می‌کنیم برای تشویق‌هایی که رهبر فرزانه انقلاب برای قرآنی ماندن جامعه دارند، و این فعالیت‌های قرآنی به برکت آن نگاه رهنمودی و رهبری ایشان است که این محافل بسیار جان گرفته‌اند. از عزیزان دست‌ اندر کار این مراسم تقدیر و تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha