سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 977796
۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
تحقیق

حوزه/ معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گروه شهید سلیمانی جلسه تخصصی تربیت مدرّس تحقیقات پیمایشی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمد مهدی کریمی، استاد حوزه و دانشگاه، در اولین جلسه تخصصی تربیت مدرّس تحقیقات پیمایشی معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با ارائه تعاریفی از اصطلاحات تحقیق و روش تحقیق، توضیحی در مورد انواع تحقیقات ارائه داد و با اشاره به برخی از این تقسیم بندی ها، گفت: تحقیق به لحاظ روش انجام پژوهش، به اسنادی و میدانی تقسیم می‌شود و روش میدانی شامل روش هایی همچون: پیمایشی، آزمایشگاهی، پنل، مشاهده‌ای و سرشماری است که شاخص ترین آن «روش پیمایشی» است.  

وی در تعریف تحقیق پیمایشی، ادامه داد: تحقیق پیمایشی مجموعه ای از روش های منظم و استاندارد است که برای گردآری اطلاعات درباره دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها، یا مشخصات گروهی از افراد، خانواده ها و یا مجموعه ای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کریمی در ادامه کارگاه به بیان ویژگی‌های موضوع مناسب جهت تحقیق پیمایشی پرداخت و گفت: از ویژگی‌های موضوع مناسب ادراکی بودن، بسیط بودن، قابلیت بررسی داشتن، نو بودن و شفاف بودن است. همچنین موضوع مورد نظر باید با رشته مطالعاتی محقق متناسب بوده و در ابتدا، دوره زمانی، منطقه جغرافیایی، و جنبه‌های مورد نظر در موضوع به خوبی و با دقت مشخص شود؛ تا بتوان به نتیجه بخشی آن امیدوار بود.

از دیگر موارد مهم، علاقه و شوق محقق برای انجام تحقیق و احساس نیاز جامعه به حل آن مسئله است که خود می‌تواند انگیزه مضاعفی در پژوهشگر ایجاد نماید. در این صورت است که صرف وقت و هزینه می‌تواند ارزشمند و عقلایی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha