جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) در گچساران

حوزه/مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گزارشی از فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام از سال ۱۳۷۰ تاکنون را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه یاسوج، حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها بنت امام موسی کاظم علیه السلام در شأن ائمه اطهار علیهم السلام ساخته شده است، زیرا که این بقعه متبرکه متعلق به تمامی شیعیان در همه نقاط جهان است پس همه باید در قبال آبادانی منطقه مذهبی ـ تاریخی بی‌بی حکیمه(س) احساس مسوولیت کنیم.

بیشتر بخوانید:

بقعه ای متبرک در دل کوه های زاگرس | نمایش معماری اسلامی در ورودی یک غار

بهسازی و زیبا سازی آستانه، ساخت فضای متناسب با تاریخچه بارگاه مطهر و زائرین حرم مطهر، سهیم کردن مردم منطقه در نگهداری آن و تقویت حس مسئولیت آنها، بهسازی فضای سبز داخل محوطه آستانه از اولویت‌های احیای این منطقه است. ساخت یک سالن همایش در حرم مطهر به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی مذهبی از ضروریات است.

اقدامات عمرانی و فرهنگی در بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه(س) گچساران + عکس

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند با اهتمام در راستای ثبت جهانی آثار معنوی آستانه بی‌بی حکیمه سلام الله علیها در فهرست آثار معنوی ـ تاریخی یونسکو تلاش نماید، که چه بسا، با این رویکرد بر سیل گردشگران و مشتاقان این اثر معنوی روز به روز افزوده خواهد شد.

در ساخت و طراحی این حرم مطهر، خورشید هنر ایران به روشنی تابانده شده و با مجال و حضور هنرمندان و معماران بنامی، معماری استثنایی طراحی و ساخته شده است که خود پتانسیل بالقوه‌ای در جذب گردشگران آثار هنری و معماری دارد. در اینجا باید به گنبد آن حرم مطهر که به سبک «نیم گنبد» طراحی و ساخته شده است اشاره کرد که به قول معماران آن از استثناهای معماری اسلامی ایرانی در حوزه خاورمیانه است. ساخت معماری فضایی حرم که خود نیز جز آثار استثنایی معماری قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که هنر نزد ایرانیان است و بس. پر واضح است که ساخت و طراحی چنین سبک معماری ایرانی ـ اسلامی، پتانسیل قوی در جذب گردشگران فرهنگی ـ مذهبی دارد.

هر چند حرم نورانی خواهر امام رضا علیه السلام، آستان دلدادگی دلدادگان فراوانی در ایران اسلامی، کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس است اما معرفت و معرفی حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها دختر امام موسی کاظم علیه السلام نیازمند اطلاع‌رسانی در سطح وسیع، برگزاری همایش‌های بین‌المللی و ملی و برنامه‌های مدرن فرهنگی می‌باشد.

در این راستا نخستین حرکت عملی در سطح گسترده، برگزاری اولین کنگره ملی حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها می‌باشد که نقش بی‌بدیلی در شناخت ابعاد شخصیت، فضل و کرامات این بانوی عفیفه داشته است. پرواضح است که برگزاری این کنگره ملی با تعامل نیکوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی و علمی، موجب ایجاد بسترهای مناسب در منطقه وزیر ساخت‌های اصولی در جلب و جذب زائرین بیشتر و بالطبع رونق گردشگری، سرمایه گذاری و توسعه پایدار استان و ایران اسلامی خواهد شد. کنگره ملی حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها در روزهای ۷و۸ آبان ماه سال ۱۳۹۳ در شهر گچساران و بقعه منوره آن حضرت برگزار شد.

گزارشی مختصر فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س) از سال ۱۳۷۰ تاکنون:

در سال ۱۳۷۰ جهت پاکسازی رودخانه از سنگ و ساماندهی آن، مرحوم حاج شیدای دیلمی به راهنمائی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد و با کمک گرفتن از امکانات شرکت نفت گچساران اقدام کردند و از این طریق کار قابل ملاحظه‌ای صورت گرفت و تقریبا رودخانه پاکسازی و آماده ادامه سایر عملیات شد و برای اولین بار جهت کارهای عمرانی در تابستان دیواره‌های حائلی در یک جانب رودخانه برای جلوگیری از فرسایش احداث شد.

 در سال ۱۳۷۱ جهت مطالعه و تهیه طرح جامع با مشاوره پایست در تهران ازسوی سازمان اوقاف و امور خیریه قرارداد منعقد شد که طرح و نقشه حرم کنونی حاصل این قرارداد است، که مجموع زیربنای طرح تهیه شده برای اصل حرم شامل حرم، پل، رواق‌های پائین و بالا، اتاق‌های مسئولان و غیره برابر چهار هزار و پانصد متر مربع است.

 در تیرماه ۱۳۷۲ تخریب حرم قدیمی و تراشیدن کوه به مقدار حدود ۵ متر تحت مشاور و نظارت مرحوم مهندس محمد رضا حیدری از سوی اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد به پیمانکار واگذار شد و این مورد در اواخر تیرماه با موفقیت به پایان رسید و در همین ماه جهت اجرای سفت کاری حرم و گنبدخانه به مساحت حدود هزار و پانصد متر مربع تا لبه رودخانه اواخر مهرماه همان سال به پایان رسید.

 در سال ۱۳۷۳ وضعیت آبرسانی آستانه ترمیم شد و با تهیه و نصب دو تانک آب (منبع آبی) که هر کدام در حدود ۲۴ هزار لیتر گنجایش دارد، مشکل کمبود آب برطرف شد در همین سال هم‌چنین وضعیت شبکه برق آستانه اصلاح شد و تقریبا به مسیرها و فضاها برق رسانی شد.

در سال ۱۳۷۴ با تلاش اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران مسیر اصلی حرم از پارکینگ تا حرم از سوی همیاری شهرداری یاسوج سنگ فرش شد و سرویس‌های بهداشتی جدیدی به سرویس‌های قدیمی اضافه شد و آشپزخانه توسعه پیدا کرد.

اقدامات عمرانی و فرهنگی در بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه(س) گچساران + عکس

 در سال ۱۳۷۵ ساخت حرم به مساحت سه هزار متر مربع به پیمانکار واگذار شد که اجرای ان دو سال طول کشید هم‌چنین در این سال با راهنمایی و دستور اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران با همت مرحوم حاج شیدا و همکاری و مشاوره محمد رضا حیدری و با کمک گرفتن از امکانات شرکت نفت مسیر سیلی که از سمت شهر در هنگام بارندگی روی حرم روان بود منحرف گردید و حرم را از یک خطر جدی نجات داد و این کار بزرگی بود.

 در سال ۱۳۷۷ تنها جاده آستانه به طول حدود ۴۰ کیلومتر از چهار راه تا محل آستانه از سوی شرکت نفت ترمیم و آسفالت شد.

 در سال ۱۳۷۸ قرارداد کاشیکاری و نماسازی سنتی، نمای جنوبی با دو سردر به مساحت حدود ۳۰۰ متر مربع با محمود موسوی زاده منعقد و اجرا شد و در همین سال با تلاش اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران فرد خیری ساخت حرم کاکا مبارک را با مساحت حدود ۳۰۰ متر مربع به عهده گرفته و در همان سال ساخت و هم‌چنین با تلاش اداره اوقاف و امور خیریه استان و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران از سوی سازمان آب و برق منطقه‌ای خوزستان و امکانات سد کوثر و ... حرم غار بی‌بی و کنیز تبدیل به یک حرم شد. که جا دارد در این زمینه تقدیر و تشکر ویژه از مهندس شمسایی به عمل آید.

 در سال ۱۳۷۹ یک اردوگاه بزرگی از سوی اداره آموزش و پرورش استان در مجاور حرم بی‌بی احداث شد و مورد بهره برداری قرار گرفت و در همین سال ساختمان مهمان سرا به مساحت ۹۰۰ متر مربع در حد اسکلت بتن اجرا شد و بعد با همان وضعیت به آستانه جهت تکمیل واگذار شد هم‌چنین در این سال با پیگیری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران پل روستای بی‌بی معروف به روستای خلیفه‌ها توسط اداره راه و ترابری شهرستان گچساران احداث شد.

در سال ۱۳۸۰ با تلاش اوقاف گچساران از سوی سازمان آب گچساران دو منبع آب ۳۰۰ متر مکعبی برای آستانه بی‌بی حکیمه و کاکامبارک احداث شد.

در سال ۱۳۸۲ سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه کاکا مبارک به مساحت ۱۰۰ متر مکعب احداث شد.

در سال ۱۳۸۴ قرارداد پل صحن بزرگ به مساحت ۸۰۰ متر مربع با کارفرمای اداره اوقاف گچساران به مناقصه گذاشته شد که شرکت جی فن کهن برنده آن شد و در همان سال کار آن انجام شد.

در سال ۱۳۸۳ با تلاش اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران و همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد کار مرمت، تعریض و آسفالت بر روی رودخانه زهره پل بزرگی احداث شد که احداث این پل باعث شد ارتباط زمستانه به وجود آید و فاصله حرم تا گچساران حدود ۴۰ کیلومتر کمتر شد.

در همین سال هم‌چنین با تلاش اوقاف گچساران و همکاری هلال احمر یک ایستگاه ثابت هلال احمر در مجاور حرم کاکامبارک علیه السلام غلام با وفای حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها ساخته شد و در همان سال به بهره برداری رسیدو در آن کارکنان مربوطه مستقر شده‌اند، که در جهت نجات و مداوای زوار مریض یا مصدوم بسیار مؤثر بوده است.

در سال ۱۳۸۴ از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران از سوی شرکت نفت جاده کاکامبارک علیه السلام به آستانه بی‌بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام که بسیار خطر ساز بود و هر ساله در ان تصادفات خونینی رخ می‌داد با احداث یک مسیر دیگر اتوبان شد و این مشکل حل شد.

در سال ۱۳۸۶ ساخت سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه سپتیک تانک مربوطه جمعا به مساحت ۹۰۰ متر مربع اجرا شد و به بهره برداری رسید.

اقدامات عمرانی و فرهنگی در بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه(س) گچساران + عکس

در سال ۱۳۸۷ پاسگاه پلیس آستانه در محل اردوگاه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید و در همین سال قرارداد سنگ کاری بدنه و فرش حرم بی‌بی، ساخت سردر، تکمیل هشتی حرم بی‌بی و ساخت آشپزخانه از سوی اوقاف گچساران با محمد رضا حیدری بسیته شد و همان سال اجرا شد.

در سال ۱۳۸۷ گنبد بقعه متبرکه حرم کاکامبارک ساخته شد و در همین سال یک دروازه قرآن در مجاور حرم کاکا مبارک، توسعه حرم کاکامبارک و ساماندهی جلو خان حرم و ساخت ظرفشویی ساخته شد.

در سال ۱۳۸۸ کاشی کاری سر در و سنگ کاری کاکامبارک احداث شد. و در سال ۱۳۸۹ با تلاش و پیگیری اداره کل اوقاف و اداره اوقاف گچساران از سوی اداره کل صنایع دستی و گردشگری استان و اداره وابسته در شهرستان اردوگاه زوار با عظمتی به مساحت حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع در مجاور حرم بی‌بی احداث شد که دارای تاسیسات زیربنائی برای زوار است.

در سال ۱۳۹۱قرارداد پل بزرگ دوم به مساحت ۸۰۰ متر مربع از سوی اداره اوقاف گچساران منعقد شد و در همان سال به بهره برداری رسید.

در زمستان سال ۱۳۹۲ سرویس‌های ظرفشویی در چند محل در مجاور حرم ساخته شدند و مسیر پاکینگ تا حرم بی‌بی با بتن ریزی کف‌سازی شد.

در سال ۱۳۹۲ با تلاش اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران محوطه کاکامبارک از سوی بنیاد مسکن تبدیل به پارک فضای سبز با مساحت حدود ۲۵ هزار متر مربع جهت اسکان زوار شد که بسیار ارزشمند است.

در تیرماه سال ۱۳۹۳ با تلاش و همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران سفتکاری و نازک کاری مهان‌سرای حرم مطهر آغاز شد.

  در سال ۱۳۹۷سقاخانه حرم مطهر با کمک خیرین، ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

اقدامات عمرانی و فرهنگی در بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه(س) گچساران + عکس

 گنبد حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها به دلیل آنکه ضریح آن بی‌بی مکرمه در دل کوه قرار دارد (در غار است)؛ گنبد بر روی صخره قرار نگرفته و در دهانه حرم یا غار به شکل «نیم گنبد» ظاهر شده است. این یک اثر معماری استثنا در جهان اسلام است و همین استثنای معماری، نماد و لوگوی حرم حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها شده است. نیم گنبد به مفهوم آن است که ضریح در دل کوه قرار گرفته و محل گنبد دهانه حرم است. در مجموع قدس الا قداس را نشانه رفته است. شکل این گنبد برگرفته از معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی است. گنبد خانه‌ی حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها به شکل منحصر به فرد نیم گنبد، طراحی و ساخته شده است. بلندی (ارتفاع) گنبد از کف تا نوک گنبد بالغ بر ۳۰ متر می‌باشد. در گنبد شش ستون به مقطع ۶۰ در ۱۲۰ سانتی متر به کار رفته است.

درب باب المراد در داخل صحن حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها با فاصله ۶ متری ضریح مجموعه کمال و مخزونه جلال حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها به سمت غرب، درب کوچکی به شکل مشبک قرار گرفته که بخشی از انتهای غار را مسدود نموده است. زائران حاجتمند با توسل به درب «باب المراد» حاجت خویش را از این بانوی عظیم الشان می‌گیرند. پشت در «باب المراد» غار دیگری است که بنا بر گفته‌ی افراد محلی، زمانی محل زندگی حضرت بی‌بی حکیمه سلام الله علیها و کنیز باوفایش بی‌بی گل خاتون سلام الله علیها بوده است. در انتهای راهرو این غار، غاری شبیه به غار حرم اما در سطح کوچک‌تر مشاهده می‌شود که این خود نیز از مناظر دیدنی حرم می‌باشد. در انتهای غار، چشمه آبی بوده است که آثار آن پیداست. بنابر گفته محلیان، این آب مورد استفاده زائرین حرم و کاروان‌ها قرار می‌گرفت.

 این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

 شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۳۰۳۶۳۳ جهت فعالیت های عمرانی در حرم مطهر، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۳۰۳۵۲۶ جهت فعالیت های فرهنگی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۳۰۳۷۴۰ جهت برنامه های مدیریتی حرم مطهر و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۳۰۳۴۱۹ به نام ضریح مطهر بقعه متبرکه امام زاده بی بی حکیمه سلام الله علیها هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha