پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) در گچساران

حوزه/ گنبد حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) به دلیل آنکه ضریح آن بی‌بی مکرمه در دل کوه قرار دارد (در غار است)؛ بر روی صخره قرار نگرفته و در دهانه حرم یا غار به شکل «نیم گنبد» ظاهر شده است. این یک اثر معماری استثنائی در جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، بارگاه مطهر حضرت بی بی حکیمه (س) دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع) میزبان و مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس است. این بقعه متبرکه با کد  ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی پور، مدیر کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به انجام فعالیت‌های عمرانی در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه (س) دختر بلافصل امام موسی کاظم(ع)  گفت: سال ۱۳۷۰ هـجری شمسی هیأت بلند پایه ای از سازمان اوقاف کشور برای بازدید و بررسی میدانی از جغرافیای منطقه و موقعیت حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) از تهران عازم شهرستان گچساران شدند و سپس با نظر کارشناسی در سال ۱۳۷۱ طراحی سایت بقعه متبرکه به یک شرکت پیمانکاری سپرده شد و در نتیجه طرح جامع حرم، تهیه موضع حرم، ساماندهی و جانمایی پایین دست حرم به طور جامع تهیه و طراحی شد.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پس از تهیه طرح، در سال ۱۳۷۲ پیمانکار برای اجرای فاز یک حرم انتخاب شد. در این زمان کلنگ اجرای پروژه توسط عالم ربانی، فقید سعید آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) نماینده ولی فقیه و عضو مجلس خبرگان رهبری در استان کهگیلویه و بویراحمد زده شد.

وی بیان کرد:  فرماندار وقت گچساران، در آن مقطع زمانی پیگیر عملیات طرح بود. البته قبل از سال ۱۳۷۱ پیمانکار محلی جهت تخریب حرم قدیم و تراشیدن مقداری از پیکره‌ی کوه انتخاب شده بود که در طرح جامع حرم، نوسازی و بازپیرایی بناهای آن در فازهای چندگانه تعریف شده بود. 

این مسئول عنوان کرد: فاز یک پروژه، ظرف مدت چهار ماه با زیر بنایی بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع ساخته شد. در اجرای فاز دوم، با تأخیر حدود یک سال، پروژه مجدداً راه اندازی شد. مهندس حیدری این فاز را به مساحت بیش از سه هزار متر مربع در بازه زمانی قریب به دو سال اجرا کرد. فاز دوم شامل پوشش رودخانه و حرم شرقی بود. پس از تکمیل حرم، موضوع تأسیسات برقی و آبی در سال ۱۳۷۶  اجرایی شد. 

جنتی‌پور بیان کرد: منابع فلزی ذخیره آب شرب توسط اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تهیه و نصب شد و  سال ۱۳۸۴ نمای جنوبی حرم مطهر با استفاده از کاشی‌کاران با سابقه‌ای از اصفهان (موسوی زاده)، این نما هنرمندانه و با موفقیت اجرا شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: گنبد حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) به دلیل آنکه ضریح آن بی‌بی مکرمه در دل کوه قرار دارد (در غار است)؛  بر روی صخره قرار نگرفته و در دهانه حرم یا غار به شکل «نیم گنبد» ظاهر شده است. این یک اثر معماری استثنائی در جهان اسلام است و همین استثنای معماری، نماد و لوگوی حرم حضرت بی‌بی حکیمه(س) شده است. نیم گنبد به مفهوم آن است که ضریح در دل کوه قرار گرفته و محل گنبد دهانه حرم است. شکل این گنبد برگرفته از معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی است. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: گنبد  حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) به شکل منحصر به فرد نیم گنبد، طراحی و ساخته شده است. بلندی (ارتفاع) گنبد از کف تا نوک گنبد بالغ بر ۳۰ متر است. در گنبد شش ستون به مقطع ۶۰ در ۱۲۰ سانتی متر به کار رفته است.

جنتی پور ادامه داد: در داخل صحن حرم با فاصله ۶ متری ضریح مجموعه کمال و مخزونه جلال حضرت بی‌بی حکیمه(س)  به سمت غرب، درب کوچکی به شکل مشبک قرار گرفته که بخشی از انتهای غار را مسدود نموده است. 

وی ادامه داد:  پشت در «باب المراد» غار دیگری است که بنا بر گفته‌ی افراد محلی، زمانی محل زندگی حضرت بی‌بی حکیمه(س) و کنیز باوفایش بی‌بی گل خاتون(س) بوده است. در انتهای راهرو این غار، غاری شبیه به غار حرم، اما در سطح کوچک‌تر مشاهده می‌شود که از مناظر دیدنی حرم است. در انتهای غار، چشمه آبی بوده است که آثار آن پیداست. بنابر گفته محلی ها، این آب مورد استفاده زائرین حرم و کاروان‌ها قرار می‌گرفت.

جنتی پور در زمینه پل‌های احداث شده بر روی رودخانه در جلوی حرم مطهر گفت: پس از اجرای معماری جدید حرم مطهر، پوشش رودخانه سمت جلوی حرم، جهت طراحی به مشاور سپرده شد. این طرح شامل سه دهنه پل بسیار مستحکم (با کاربرد ماشین رو) که هر کدام به طولی بالغ بر ۴۰ متر با دهنه تقریبی ۱۶ متر و در مجموع مساحتی بالغ بر ۸۰۰ متر مربع تهیه شده است. فاز نخست آن در حجم یک دهانه پل در سال ۱۳۸۴  آغاز شد که با تلاش شیفتگان بی‌بی حکیمه(س) در همان سال به فرجام رسید.  هم‌زمان با اجرای فاز اول پل، پروژه‌های ذیل در دستور کار قرار گرفت:
۱_ سنگ فرش مجموعه حرم مطهر در دو طبقه
۲_ساخت و توسعه آشپزخانه
۳ـ ساخت سر در و هشتی حرم مطهر
۴ـ طراحی و ساخت دروازه قرآن در مجاور بقعه متبرکه کاکا مبارک(ع)
۵ ـ طراحی و توسعه سر در، دفاتر و ورودی بقعه متبرکه کاکا مبارک(ع)

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۸۵  فاز دوم ساخت پل دوم شروع  و در همان سال با اهتمام دست‌اندرکاران به سرانجام رسید. سال ۹۲ فاز سوم برای ساخت پل سوم آستانه این بانوی مکرمه (که هم به سیادت علوی و هم به انتساب فاطمی سرافراز و مباهی می‌باشند) شروع و با تلاش جدی و فعالیت‌های شبانه روزی در همان سال به اتمام رسید. 

وی عنوان کرد: پس از ساخت حرم جدید، با ازدیاد سالانه زائران و تصادفاتی که در مسیر حد فاصل کاکا مبارک(ع) و حرم مطهر به وقوع می‌پیوست، مسئولین وقت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان  با همکاری شرکت نفت گچساران اقدام به دو طرفه نمودن مسیر جاده (قریب به سه کیلومتر) کردند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه توانمندی‌های بخش گردشگری دهستان بی‌بی حکیمه گفت: وجود بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه(س) خواهر امام رضا(ع)، همجواری با قطب‌های گردشگری کشور مانند خوزستان، فارس و بوشهر، وجود مناظر متعدد و برخورداری از منابع سرشار جذب گردشگری، وجود منابع طبیعی چشمه آب گرم، رودخانه ها، کوهساران و. وجود آثار تاریخی از جمله ظرفیت‌های گردشگری این حرم مطهر است.

وی عنوان کرد: وجود منابع فرهنگی آداب و رسوم، کوچ عشایر، صنایع دستی، لباس محلی، وجود گیاهان دارویی، وجود زرد کوه دوگنبدان با دیوارهای بلند، عظیم و دیدنی
 و میدان نفتی بی‌بی حکیمه از دیگر ظرفیت‌ها است.

جنتی پور عنوان کرد: با وجود پتانسیل‌ها در این منطقه توریستی، بخش دولتی می‌تواند با همکاری بخش خصوصی جهت مطالعه، مکان یابی مناسب و سرمایه گذاری در بخش گردشگری اقدام کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجتبی کرمی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    دوری از باند بازی در حوزه والسلام