شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
زلزله سی سخت

حوزه/ امام جمعه سی‌سخت با اشاره به وعده های عملی نشده برخی از مسئولان، اظهار کرد: مردم انتظار دارند با روی کارآمدن دولت جدید بسیای از مشکلات آن ها در ماه های آینده و قبل از فرارسیدن فصل سرما برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، زلزله روز بیست و نهم بهمن سال ۱۳۹۹، شهر سی سخت و بعضی از روستاها شهرستان دنا را دچار خسارات شدیدی کرد. شهری که تا پیش از آن مردمانش اهل کار، تولید اشتغال بودند و هیچگاه فکر نمی کردند که روزی با یک زلزله داشته ها و اندوخته هایشان نیست و نابود شود.

هرچند خرابی‌ها و ویرانی‌های در صدر مشکلات مردم شهر سی سخت است، اما برخی اقدامات و کارها موجب شده تا مردم از بی عدالتی و کم‌کاری مسئولان دل پر دردی داشته باشند.

خبرنگار خبرگزاری حوزه به دعوت مردم این شهر به میان زلزله زدگان رفت تا بلکه گوشه‌ای از مشکلات آنها را به گوش مسئولان مربوطه برساند. هرچند که از لابلای صحبت های آنها به وضوح مشخص بود که بیش از خرابی خانه هایشان، از بعضی بی عدالتی ها نگران و گلایه مند هستند.

البته تسهیلات اندک هم مزید بر علت شده تا ساکنان شهر سی سخت  از این اقدام و عملکرد نصفه و نیمه کردن دولت گلایه مند باشد. اما مردمان نجیب سی‌سیختی  با روی کار آمدن دولت مردمی از حجت الاسلام والمسلمین رئیسی توقع رسیدگی به چنین اوضاع و احوال نابسامانی را دارند.

فیلم 

امام جمعه سی سخت هم در این خصوص می گوید.

حجت‌الاسلام ناصر مصباح نژاد، امام جمعه سی‌سخت درباره زلزله سی‌سخت گفت: در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، زلزله ۵.۹ شهرستان سی‌سخت به وقوع پیوست که به ۹۵۳ واحد شهری و ۵۵۴ منزل روستایی سی‌سخت آسیب وارد کرد و ۱۹۷۴ واحد در شهر و ۶۰۹ واحد در روستا آسیب دیدند.

وی ادامه داد: در بحث اسکان، سیصد کانکس از سوی سپاه فراهم شد که ستاد اجرایی فرمان امام هم در توان خود در بحث اسکان در کانکس به مردم کمک کرد؛ مؤسسات و بانک‌ها و مردم هم هر یک ارزاقی برای رفع معیشت مردم زلزله زده کمک کردند. حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان وسایل گرمایشی و موارد دیگر را دفتر امام جمعه توزیع کرد.

امام جمعه سی سخت در بیان وعده‌های عمل نشده مسئولان، اظهار داشت: قرار بود ۱۶۰ کیسه سیمان از سوی بنیاد مستضعفان تحویل داده شود که به دلیل مشکلات برق و تعطیلی کارخانه‌ها هنوز به این وعده عمل نشده است؛ قرار بود برای افرادی که دو معلول دارند خانه رایگان ساخته شود که به این وعده هم هنوز عمل نشده است.

وی در بیان مشکلات و موانع پیش رو ابراز داشت: ناکافی بودن تسهیلات باعث شده است که حدود هفتاد درصد موارد در مرحله سقف و ستون باشد که اقشار ضعیف دیگر توان ادامه کار را ندارند و تنها ۱۲۵ واحد تکمیل شده است؛ ۱۵۰ مورد هم به دلیل بحث مالکیت و مشکلات صدور پروانه داشته‌اند که با پیگیری بنده و برگزاری ماده ۵ به دستور استاندار و معاونت محترم عمرانی، مشکلات بخش زیادی از این موارد حل شده است؛ تعدادی هم در بحث نقشه تفصیلی و نقشه جامع شهری در حریم خیابان‌های شهر هستند که هنوز زمین مورد نیاز این‌ها تهیه نشده است که این مشکل کماکان باقی است و هنوز مشکلات سرپناه سیصد مستأجر حل نشده است.

امام جمعه سی‌سخت با اشاره به خسارت بیست میلیارد تومانی به حوزه کشاورزی یادآور شد: زیرساخت‌های آموزشی و مذهبی مانند مساجدی خسارت دیده‌اند و یک مسجد به طور کامل تخریب شده است؛ سه خوابگاه شبانه‌روزی صد در صد تخریب شد که با کمک سازمان نوسازی در حال ساخت است.

وی بالا بودن هزینه ساخت و ساز، حمل و نقل و دستمزدها را از مشکلات کار ارزیابی کرد و گفت: نبود سیمان این چند ماه روند ساخت و ساز را کند کرده است؛ نبود بعضی از مصالح ساختمانی، تعطیلی کارخانجات شن و ماسه و مانند این‌ها تقریباً کار را در این منطقه متوقف کرده است.

حجت الاسلام مصباح نژاد در بیان انتظارات مردم سی‌سخت از دولت جدید اظهار داشت: انتظار داریم سطح کمک‌ها و تسهیلات افزایش پیدا کند و کمک کنند که تا فصل سرما نرسیده است، سرپناه مردم ساخته شود و به طور ویژه رئیس جمهور محترم دستور دهند که مشکلات زلزله زدگان بررسی و حل شود.

وی در بیان مشکلاتی که باید بررسی شود به مواردی اشاره کرد: افزایش سقف تسهیلات، بلا عوض‌ها، قوانین زلزله، امهال تسهیلات، بخشودگی جرائم بانکی از جمله مطالبات ما از دولت جدید است که امیدواریم این دولت کمک کند که به صورت جهادی این مشکلات باقی‌مانده حل شود.

امام جمعه سی‌سخت مردم را قدردان زحمات مسئولان دانست و تصریح کرد: مردم از وعده‌های عملی نشده ناراحت هستند؛ برخی از وعده‌ها عملی نشده است و اینکه قرار بود در بحث ضمانت بانک‌ها همکاری کنند؛ متأسفانه برخی بانک‌ها همراهی نکردند و حالت زنجیره‌ای که وزیر محترم راه وعده داده بود عملی نشد؛ مردم از وضعیت صدور پروانه و اینکه برخی از پروانه‌ها دیر صادر شد و برخی در موردی که با شهرداری مشکل داشتند گلایه‌مند هستند که باید مشکلات همه مردم حل شود، به بلا تکلیف‌ها زمین کافی تعلق گیرد؛ از اینکه واقعاً نمی‌توانند ساختمان‌های خود را تکمیل کنند ناراحت هستند و به واقع توان ندارند.

وی افزود: ستاد بازسازی سریع راه‌اندازی شد، کار آوار برداری را به وسیله بنیاد مسکن به خوبی انجام شد؛ تشکیل پرونده و صدور پروانه از کارهای ارزشمندی است که انجام شده است؛ این موارد مورد توجه مردم هست، اما نگران هستند که فصل سرما برسد و مشکلات کماکان ادامه داشته باشد و اذیت شوند.

حجت الاسلام مصباح نژاد با اشاره به اینکه ۱۲۵ خانواده‌ای که منازلشان تکمیل شده است و در آن سکونت دارند تصریح کرد: غیر از این افراد بقیه خسارت دیدگان کماکان در کانکس زندگی می‌کنند؛ ۹۵۳ مورد به بانک شده است که برای نوسازی اقدام کردند و ۸۲۸ مورد کماکان در کانکس هستند.

وی با توجه به اقلیم سرد شهرستان سی‌سخت، تنها کانکس را وسیله‌ای برای اسکان موقت مردم توصیف کرد و گفت: در نحوه توزیع کانکس‌ها، هر کسی در جلوی خانه خودش ساکن شد ولی این زندگی برای مردم سخت است.

وعده‌های عملی نشده و انتظارات زلزله‌زدگان سی‌سخت از دولت جدید + فیلم

وی از رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و معاونان تشکر کرد و اظهار داشت: نماینده ولی فقیه در استان و بنده به صورت مرتب از منازل مردم سرکشی می‌کنیم؛ با مردم دیدار چهره به چهره داریم؛ مشکلات شهر و روستاها را پیگیری می‌کنیم؛ لوازم و احتیاجات منازلشان را در حد امکان جمع‌آوری و تقسیم می‌کنیم و ائمه جمعه محترم استان سمنان، فارس و اصفهان و دیگر شهرها کمک کرده‌اند؛ برخی روحانیان جهادی کمک کرده‌اند و از مؤسسات خیریه کمک‌های خوبی جمع آوری کرده‌ایم. از خیرین و نهادهای انقلابی درخواست داریم که انقلابی به سی‌سخت ورود کنند و این مشکلات حل شود؛ فقط با حرکت انقلابی این مشکلات حل می‌شود؛ بنیاد مستضعفان بیشتر کمک کند که اقشار آسیب‌پذیر و فقیر که نمی‌توانند سرپناه خود را کامل کنند، کمک‌های خوبی شود که هر چه زودتر سرپناه مردم کامل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    لطفا خبرگزاری حوزه سری هم به مابزندوحذفهای ماراهم بشنودسپاس ازهمه زحمت کشان حوزوی