سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 979214
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
دفاعیه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان،  از پایان نامه خود با عنوان «مشروعیت جنگ روانی از منظر فقه»  دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فاطمه افخمی آبسردی، طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «مشروعیت جنگ روانی از منظر فقه»  با حضور هیأت داوران حجه الاسلام رضا مهدیان فر به عنوان داور  و حجت الاسلام مسعود راعی به عنوان استاد راهنما به صورت برخط دفاع کرد.

افخمی در جلسه دفاع خود گفت: جنگ روانی از پدیده های دیروز و امروز و آینده روابط اجتماعی انسان ها در زمان صلح و در زمان جنگ است، البته جنگ روانی همیشه با این عنوان به کار نرفته است بلکه مانند سایر مفاهیم در بستر تاریخ متحول بوده که در عصر حاضر به پیچیدگی آن افزوده شده است.

وی در ادامه افزود: اصولا جنگ روانی روشی برای تحمیل اراده وتامین منافع است که با غلبه به طرف مقابل، بدون استفاده از قدرت نظامی و روش های خشونت آمیز اعمال می شود که تمامی عرصه های اجتماعی یک نظام سیاسی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد که گاه ضربه یک جنگ روانی از هر جنگ نظامی سخت تر و قوی تر است.

طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان ادامه داد: ضرورت نگارش مشروعیت جنگ روانی در عصر ما و شرایط کنونی به دلیل فراگیری استفاده از تکنولوژی، اهمیت و ضرورت مضاعفی در شرایط فعلی به خود گرفته است و از سوی دیگر، دشمنان اسلام از شیوه های جنگ روانی برای درهم شکستن پایداری و استحکام جامعه اسلامی استفاده می کند. قرآن کریم  به دلیل اهمیت فراوان این موضوع در آیات بسیاری بدان پرداخته است که جایگاه جنگ نرم را از جهت مشروعیت یا عدم مشروعیت مورد بررسی قرار می دهد.

افخمی گفت: حکم شرعی چنین جنگی از منافع دینی می توان به دست آورد. مواردی در شرع  جواز  یا عدم جواز جنگ روانی را با دارای ادله های خاص خود داده است. اگرچه در اسلام جنگ روانی پذیرفته شده است اما دارای شرایط و ضوابط خاصیست که از اصول کلی بین الملل اسلام تبعیت می کند. یافته های این بررسی نشان می دهد جنگ روانی نیز در اسلام با مقوله ای به نام اخلاق، کاملا در هم تنیده شده است ونمی توان به آن بی اعتنا ماند، این مهم ترین وجه تمایز جنگ روانی در اسلام و غیر اسلام است و ما باید در همه عرصه ها با پایبندی به ارزش ها و فرهنگ و اخلاق اسلامی با جنگ روانی دشمن مقابله کنیم و توطئه آشکار و پنهان آن ها را ناکام بگذاریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha