جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دفاع از پایان نامه سپاهی

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «آثار اخلاقی توکل در بُعد فردی و اجتماعی از منظر قرآن و روایات» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان،  ‌سمیه سپاهی،  طلبه رشته اخلاق و تربیت اسلامی موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «آثار اخلاقی توکل در بُعد فردی و اجتماعی از منظر قرآن و روایات» با راهنمایی حجت الاسلام حسین احمدی و داوری حجت الاسلام و المسلمین اصغر هادی دفاع کرد.

سپاهی در دفاع از پایان نامه خود گفت: مسئله توکل از دیر باز مورد توجه پژوهشگران به ویژه علمای علم اخلاق بوده است. توکل از آن جا که ارتباط مخلوق با خالق است در دسته ی اخلاق بندگی قرار می گیرد. انسان حق جو در سایه ی توکل به خداوند، هنگامی که تصمیمی به خاطر خداوندبگیرد، در آن تصمیم قاطعیت خواهد داشت. در قرآن کریم و سیره ائمه(علیهم‌السلام) آیات و روایات فراوانی وجود دارد که توکل‌کنندگان را تمجید و ستایش نموده و مؤمنان را به کسب صفت توکل، تشویق و ترغیب می‌نماید. بنابراین، آشنایی با آثار اخلاقی توکل برای تحقق این صفت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی اظهار کرد: نوشتار حاضر، با رویکرد کاربردی و با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی آثار اخلاقی توکل در بُعد فردی و اجتماعی از منظر آیات و روایات پرداخته است. جامعه این پژوهش، متنی و شامل آیات و روایات معصومین(علیهم‌السلام) در مورد توکل و آثار مبتنی بر توکل در بُعد فردی و اجتماعی است. در این راستا، مفهوم واژه های توکل و اخلاق و برخی روابط کلامی بین این دو واژه و واژگان هم ردیف بررسی شد،  در ادامه و بر مبنای تعاریف آورده شده، آثار اخلاقی توکل در بُعد فردی و اجتماعی بیان شد.

سپاهی گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که توکل دارای آثار اخلاقی در بُعد فردی زندگی انسان؛ از جمله امیدوار بودن به خدا، رضایت از قضاء، صبر، قدرت بر عفو، کسب آرامش و سکینه، تقویت اراده ی نیک و شجاعت می باشد.

وی با اشاره به آثار توکل گفت: توکل در بُعد اجتماعی زندگی انسان نیز دارای آثار اخلاقی همچون مشاوره، عزت، تلاش برای ترک گناه و مبارزه با جلوه های ناپسند اجتماعی، اصل عدل، تعاون و همکاری و همچنین تقویت اعتماد میان مردم می باشد. بنابراین، توکل به عنوان یک فضیلت اخلاقی دارای آثار مثبت در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها است و توصیه ها و تاکیدات دینی از منظر آیات و روایات بر آن ها دلالت دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha