جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سینمای دفاع مقدس

حوزه / یک کارگردان سینمای دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدس را باید ملی‌ترین شکل سینمای کشورمان دانست که در آن مختصات بومی به خوبی نمایان است.

انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینمای دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: سینمای دفاع مقدس را باید ملی‌ترین شکل فیلمسازی در کشورمان دانست که تمام مختصاتش متناسب با فرهنگ ایرانی ست. این سبک فیلمسازی قادر است مخاطبان فراوانی را به سمت خود جذب کند. در ضمن فیلم‌های دفاع مقدسی به لحاظ معنایی از فیلم‌های جنگی دنیا نیز بالاتر هستند.

وی افزود: سینمای دفاع مقدس نه تنها قادر است مخاطب داخل را جذب خود کند، بلکه مخاطب جهانی نیز مجذوب آن می‌شود. این موضوع را به عینه در فیلم «شب بخیر فرمانده» مشاهده کردم. این فیلم در کشورهای بسیاری روی پرده رفت، ولیکن برایم جالب بود که مخاطبان دیگر کشورها چنین از یک فیلم دفاع مقدسی استقبال می‌کنند.

این کارگردان ادامه داد: دلیل جذابیت فیلم‌های دفاع مقدسی برای مردم جهان این است که در در این تولیدات قرار نیست، صحنه‌های جنگی و کشتار مردم را جذب کنند، بلکه ارزش‌های انسانی و اخلاقی و دینی مردم را به سمت خود می‌کشاند.

این کارگردان تاکید کرد: با چنین ظرفیتی متأسفانه مدیرانی داریم که درک لازم را ندارند، والا اگر چنین نبود، باید امروز سینمای دفاع مقدس رونق بسیاری داشت. جالب است برخی مدیران سینمایی حتی چشمان خود را روی آثار دفاع مقدسی بستند و بیشتر مواقع تولیدات این حوزه را نمی‌بینند. برای نمونه فیلم «شب بخیر فرمانده» به صورت اتفاقی در معرض دید تعدادی از مدیران قرار گرفت.

حسینی با بیان اینکه ما تقریباً در سینمای دفاع مقدس کاری انجام نداریم، گفت: به نظرم این حوزه به اندازه وسعت دارد که می‌توانیم ادعا کنیم که در این چهار دهه هنوز نتوانستیم کار چندانی انجام دهیم. کم‌کاری در این عرصه در حالی است که اگر از سینمای دفاع مقدس به درستی بهره می‌شد در کنار بهره‌برداری معنایی، می‌شد درآمدزایی اقتصادی نیز داشت.

وی تاکید کرد: کم کاری ما در حالی است که در سینمای غرب به ویژه هالیوود از هنر هفتم بیشترین بهره را برای اهداف سیاسی خود قرار داده است. برای مثال اگر نظری به جنگ‌هایی که در دو یا سه دهه گذشته رخ داده، کنید متوجه خواهید شد پیش قراول نیروهای نظامی، فیلم‌های سینمایی هالیوود بودند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha