جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست

حوزه/ پیمایش های اجتماعی نشان می دهد که در کشور ما، با افزایش تحصیلات افراد، اعتقاد به آموزه های دینی در آنان کاهش می یابد. در نظام تربیتی کنونی که در حال ایجاد عقلانیت جدید در نسل جوان و نوجوان است، از نکات انحرافی آن این است که همچنان دروس قرآن و تعلیمات دینی در آن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اولین گردهمایی مدیران انجمن های زن و خانواده، به همت بنیاد ملی خانواده و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران، در مجتمع فرهنگی حضرت خدیجه(س) تهران برگزارشد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده به عنوان سخنران حضور داشت و در موضوع «حوزه های علمیه خواهران و تربیت راهبردی» به ارائه مطالب پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد در سخنانی تصریح کرد: مهمترین مسئله در تربیت راهبردی، این است که چگونه برای متربی مسئله بسازیم. به عنوان مثال، اگر حاکمیت در ذهن مردم این مسئله را ایجاد کرد که انرژی هسته ای حق مسلم ماست، آنگاه حتی اگر حاکمیت بخواهد از این موضوع دست بکشید، مردم این حق را از حکومت  مطالبه می کنند و این مسئله آنان می شود.

وی یادآور شد: تربیت راهبری، فقط به تولی ختم نمی شود، تولای الهی، در کنار تبری هست. باید "دیگری"مسئله ما باشد ولی "دیگری سازی" نکنیم و به عبارتی دشمن سازی نکنیم. دشمن شناس باشیم ولی دشمن سازی نکنیم. ما نسلی تخریبچی تربیت کرده ایم نه نسل عاقل، کارهای ما دشمن تراشی است. افرادی که از نظام کمی فاصله می گیرند، کاری می کنیم که فاصله آنها بیشتر شده و از قطار انقلاب جا بمانند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده، با اشاره به سند۲۰۳۰ و تاثیرات آن در فرهنگ جامعه گفت: مشکل اساسی سند ۲۰۳۰ این بود که ولایت انسان را به جای ولایت الهی می گذاشت و در صدد تغییر چارچوب نظری افراد بود و انسان محوری را به جای خدامحوری القا می کرد.

وی به مدرنتیه و رواج عقلانیت مدرن در جوامع اشاره و تصریح کرد: پیمایش های اجتماعی نشان می دهد که در کشور ما، با افزایش تحصیلات افراد، اعتقاد به آموزه های دینی در آنان کاهش می یابد. در نظام تربیتی کنونی که در حال ایجاد عقلانیت جدید در نسل جوان و نوجوان است، از نکات انحرافی آن این است که همچنان دروس قرآن و تعلیمات دینی در آن وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد، با بیان اینکه تربیت راهبردی، تربیتی است که هدف دارد و آموزه های آن، به آموزه های اصلی و فرعی تقسیم شده و اولویت بندی دارد، گفت: این آموزه ها، باهم و در کنار هم تفسیر می شوند و معلوم است که هریک جایگاه شان در کجاست و نظام مندند.

وی به جایگاه نظام اسلامی ما در میان نظام های بشری دنیا اشاره کرد و بیان داشت: ما جریان مقاومتیم در برابر جریان قدرت، و کل نظام های بشری علیه ما هستند. اگر درک کنیم که ما جریان مقاومتیم، آنگاه ژست جریان قدرت را به خود نمیگیریم. حوزه های علمیه نتواستند به طلبه ها تفهیم کنند که ما جزو جریان مقاومتیم. این باعث شده تا طلاب تلاشی که باید داشته باشند، نکنند و متوجه نباشند که اگر کمی غفلت کنند، نظام اسلامی از دست می رود.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده، با بیان اینکه متناسب با جریان مقاومت، نیاز به نظام تربیتی متناسب با آن است، اظهار داشت: مقاومت در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و...در شرایط کنونی، لازم است. باید با توجه به جایگاه و موقعیت کنونی خود در عرصه جهانی، بر روی آموزه های دینی تمرکز کنیم و همان هایی که راهگشای وضعیت کنونی ست، برجسته کنیم. به عنوان مثال، در جامعه ای که مصرف گرایی را ترویج می دهد، باید آموزه قناعت را ترویج کرد.

وی یادآورشد: ساختارها کنونی در دنیا، لذت گرایی و در لحظه زندگی کردن را ترویج می کنند و با شعار "فکر نکن تجربه کن"، نسل جوان را به سمت و سوی سیال شدن و لحظه ای شدن پیش می برند. این باعث می شود جوانان در برابر مشکلات، به جای رویارویی و مقاومت، فرار کنند. در حالیکه در آموزه‌های دینی است که مشکلات، بخش مهمی از سازندگی شخص است و فرد باید به دل مشکلات برود تا شخصیت او ساخته شود.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد،  با اشاره به دغدغه ذهنی نسل جوان امروز گفت: اینکه جوانان امروز به موضوعات جنسی یا فوتبال و سایر سرگرمی های زودگذر می پردازند، به این دلیل است که مسئله ندارند لذا باید دغدغه های ذهنی آنان را عوض کرد. وقتی او روی مسائل اساسی تمرکز نکند، بر مسائل پوچ دیگر تمرکز می کند و آن موضوعات مسئله و دغدغه های او در زندگی می شوند.

در پایان گردهمایی، حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد به سوالات حضار پاسخ داد.

همچنین در این مراسم، خانم راضیه میرعلی ملک، رئیس اداره امور زنان و خانواده مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و خانم فاطمه اسفندیاری، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران در سخنانی، به بیان اهداف برگزاری این گردهمایی و برنامه آتی انجمن ها پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha