چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 980002
۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
زیارت اربعین

حوزه/ از قدیم الایام هر زمان که زمینه زیارت اربعین فراهم بوده جمع مشتاق زیارت ابا عبدالله به صورت پیاده به سوی کربلا حرکت می کردند تا به امروز که این حرکت به اوج خود رسیده است ولی این حرکت فوائد متعددی دارد.

جواد حیدری، کارشناس عقاید و کلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با توجه به ایام اربعین حسینی و توصیه اکید بر قرائت زیارت اربعین، پیرامون این زیارت، اظهار کرد: منبع دینی زیارت اربعین، روایات متعددی است که یکی از آنها روایت امام حسن عسکری علیه السلام است. از حضرت روایت شده که «علامتهای مؤمن پنج چیز است، پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی برخاک نهادن در سجده و بسم الله را بلندگفتن».

وی اظهار کرد: اگر دقت کنیم همه ی این امور، شعارهای شیعه است و باید ظهور و بروز داشته باشد، پس زیارت اربعین به عنوان یکی از وظایف شیعه است که امام حسن عسکری آن را در ضمن نشانه های مومن بیان فرموده اند.

حیدری عنوان کرد: از قدیم الایام هر زمان که زمینه زیارت اربعین فراهم بوده، جمع مشتاق زیارت ابا عبدالله(ع) به صورت پیاده به سوی کربلا حرکت می کردند تا امروز که این حرکت به اوج خود رسیده است.

کارشناس عقاید و کلام در توضیح فواید زیارت اربعین  ادامه داد: اول این که انسان وظیفه ایمانی خود را در زیارت اربعین که امام حسن عسکری بیان کرده است انجام می دهد و به فیوضات معنوی و مادی این زیارت نائل می شود.

حیدری اضافه کرد: دوم این که این زیارت، شعار شیعه است، یعنی شیعه با گردهمایی عظیم اربعین ظهور و نمو خود را نشان میدهد تا جایی که چنین تجمعی در جهان بی سابقه است که برای یک هدف این تعداد افراد جمع شوند این گردهمایی موجب اقتدار شیعه است.

وی خاطرنشان کرد: سوم اینکه، این حرکت عظیم باعث همبستگی کشور های شیعه شده تا جایی که دو کشور عراق و ایران که در کمتر از ۳۰ سال پیش مشغول جنگ با هم بودند، امروز به برکت امام حسین(ع) و اربعین حسینی در کنار هم قرار گرفته اند، مردم عراق از ایرانیان پذیرایی می کنند و این را در هیچ کجای جهان نمی توانید پیدا کنید(دو کشور که با هم جنگ کرده اند و هزاران کشته داده اند به این زودی در کنار هم قرار بگیرند)

حیدری افزود: چهارم این که استکبار جهانی همیشه خواسته است شیعه که در جهان بسیار تاثیرگذار بوده است را از هم جدا کرده و به اختلاف افکنی بین آنها مشغول شود و خود از آب گل آلود نفت و ذخایر آنها را به تاراج ببرد، ولی این زیارت باعث بیداری شیعیان شده است و "حب الحسین یجمعنا" نقشه استعمار را بر محور دعوای عرب و عجم برهم زده است و این حرکت به تعمیق روابط آنها انجامیده است.

کارشناس عقاید و کلام بیان کرد: نکته ی قابل ذکر این است که امسال به خاطر شرایط ویژه بابت وجود و شیوع ویروس منحوس کرونا، وظیفه ی ما تبعیت از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروناست که مقام معظم رهبری مصوبات این ستاد را لازم الاجرا دانستند و بدان تاکید کردند.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال اگر توفیق حضور در همایش عظیم اربعین را از دست دادیم، می توانیم با خواندن دعاهایی که برای این روز وارد شده است؛ پاداش و ثواب این زیارت را درک کنیم و ان شاء الله جزء زائران اربعین حسینی قرار بگیریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha