جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسابقه کتابخوانی

حوزه/ دبیر گروه قرآن و حدیث سازمان سمت در اولین کارگاه آموزشی و مهارتی تبدیل پایان نامه به کتاب، شیوه های نگارشی و راهکارهای تبدیل پایان نامه به کتاب را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، دکتر سید مجید نبوی، در کارگاه آموزشی و مهارتی تبدیل پایان نامه به کتاب در مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها تهران برگزار شد با بیان اینکه امروزه تعداد دانشجویان و طلاب افزایش یافته و همچنین تعداد پایان نامه ها نیز نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته گفت: در این میان برخی از افرادی که از پایان نامه خود دفاع کرده اند؛ تمایل دارند که پایان نامه خود را به صورت کتاب منتشر کرده تا علاوه بر تقویت رزومه خود، دیگران هم بتوانند از نوشته های آنان استفاده کنند.

وی افزود: راهکارهایی برای تبدیل پایان نامه به کتاب وجود دارد که باتوجه به آن ها می توان پایان نامه دفاع شده در هر رشته ای را به صورت کتاب چاپ نمود.

 دبیر گروه قرآن و حدیث سازمان سمت، کسب اجازه از دانشگاه یا حوزه و استاد راهنما را برای چاپ کتاب امری لازم برشمرد و گفت: پایان نامه ها به لحاظ حقوقی و قانونی متعلق به دانشگاه و پژوهشگاه ها و یا حوزه هستند و برای چاپ آن ها به صورت کتاب باید از این مراکز اجازه گرفت.

نبوی تصریح کرد: معمولا این اجازه از بخش پژوهش و به صورت کتبی دریافت می شود  و نویسنده پایان نامه، برگه کتبی را دریافت و نزد خود نگهداری می کند تا درصورتی که کسی یا مرکزی معترض شد؛ نویسنده با نشان دادن برگه، قانونی بودن کار خود را نشان دهد.

وی افزود: ضروری است که از استاد راهنما نیز اجازه انتشار گرفته شود که این به دلیل حفظ احترام استاد راهنما و مطلع شدن ایشان از انتشار پایان نامه صورت می گیرد.

دبیر گروه قرآن و حدیث سازمان سمت، با بیان اینکه تغییر ساختار اثر پژوهشی از حالت پایان نامه به کتاب یکی دیگر از موارد مهم است اظهار داشت: معمولا در پایان نامه ها، بخش ها و در برخی موارد کلماتی وجود دارد که نباید در کتاب بیاید مثلا در پایان نامه چکیده، نتیجه، کلیات، فرضیه و غیره می آید درحالیکه در کتاب این بخش ها نمی آید، بنابراین باید این بخش ها را حذف کرد.

نبوی ادامه داد: به طور کلی کلمات و عبارت هایی که نشان دهنده پایان نامه بودن اثر پژوهش است باید حذف شود، مثلا کلماتی مانند «این پایان نامه» و«این رساله» باید حذف شود و به جای آن از کلمه «این نگارش» یا «این کتاب» استفاده شود.

وی با تصریح این مطلب که غنی بودن یک کتاب بر ماندگاری اثر پژوهشی تأثیرگذار می باشد، اظهار داشت: و باید به شیوه اصولی، پایان نامه را ارتقاء داد و اشکالات محتوایی را رفع کرد.

 دبیر گروه قرآن و حدیث سازمان سمت در خصوص این شیوه ها گفت: اول اینکه خود فرد زمان مناسب و کافی برای اصلاح پایان نامه قرار دهد و هر آنچه که احساس می کند سبب تقویت متن می شود؛ انجام دهد، و اشکالاتی که می بیند را رفع نماید و دوم اینکه پایان نامه را به یک الی دو استاد متبحر داده تا اشکالات پایان نامه را بیان کنند و به صورت کامنت در پایان نامه درج نموده و نویسنده آن اشکالات را رفع نمایند.

 نبوی، گام بعد از اتقان محتوایی متن را ویراستاری برشمرد و بیان کرد: پس از رفع اشکالات محتوایی و تقویت مطالب پایان نامه، باید متن مورد نظر را به ویراستار ارسال کرد، زیرا ویراستاری یک علم است و تنها کسانی که دوره های ویراستاری را گذرانده اند و تبحر در ویراستاری دارند می توانند آن را انجام دهند و اگر ویراستاری انجام نشود ممکن است اشکالاتی در متن وجود داشته باشد که چهره کتاب را زشت نشان داده و نویسنده را کم دقت جلوه دهد.

وی توجه به انتشارات را یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در چاپ کتاب مطرح کرد و گفت: درباره یافتن انتشارات باید گفت که وب سایتی به نام مرجع ناشران ایران به آدرس http://www.nashreiran.ir وجود دارد و اگر هر فردی، نام انتشارات را در این وب سایت جستجو نماید اطلاعات کامل و شماره تلفن برای مخاطب نمایش داده می شود که فرد به راحتی می تواند به انتشارات مورد نظر خود دست یابد و بابت هزینه و نحوه انتشار و غیره مذاکره نماید.

نبوی در پایان خاطر نشان کرد: اگر کسی به هر دلیلی (کمبود وقت یا عدم توانایی در پرداخت هزینه های بخش های مختلف) تمایل ندارد همه موارد بیان شده را انجام دهد می تواند دو مورد اول و دوم یعنی؛ گرفتن اجازه از دانشگاه یا حوزه و استادراهنما؛ و تغییر ساختار و کلمات پایان نامه به کتاب، را انجام دهد که این دو مورد الزامی است، اما موارد بعدی اختیاری است که سبب اتقان و قوت کتاب می شود و در صورتی که برای فرد مقدور هست توصیه می شود که زمان بیشتری برای انتشار کتاب با کیفیت تری صرف کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha