دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قانون جذب

حوزه/ حجت الاسلام وزنه گفت: برای یافتن چیستی و معنای قانون جذب، بهترین راه استفاده از سخنان مروجان اصلی این ایده است، اگر به هر چیزی به‌اندازه کافی توجه کنید، جوهره آنچه که به آن فکر می‌کنید در نهایت به‌صورت مادی به عینیت درمی‌آید.

حجت‌الاسلام مهدی وزنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، پیرامون قانون جذب که اخیراً در بین جامعه ترویج پیدا کرده است، ابتدا به تشریح این قانون در مرحله نخست پرداخت و اظهار کرد: در بسیاری از کتاب‌ها و کارگاه‌ها این ایده را مرام معنوی و عرفانی معرفی می‌کنند و با نام حیات معنوی، زندگی معنوی، اتصال با نیروی الهی تبلیغ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گری می‌نویسد «قانون جذب، شما را به یک سفر معنوی خواهد فرستاد.» (سیمون گری، قانون جذب، ص ۱۰ و ۹۴) ادامه داد: لویزهی درباره تمرینات کتابش مدعی است «کاری که اکنون در حال فراگیری آن هستید نیز همین‌گونه است. باید قوانین معنویت را بیاموزید و موبه‌مو دنبال کنید».

کارشناس فرق و ادیان عنوان کرد: آزمندیان نیز درباره کشفش نوشته است «... در این دنیا عالی‌ترین زندگی را داشته باش و به‌عنوان یک انسان معنوی در نهایت آرامش و زیبایی زندگی کن». (آزمندیان، تکنولوژی فکر، ص۶۷.)

وی افزود: قانون جذب در کشور ما ابتدا با پخش فیلم راز بر سر زبان‌ها افتاد و سپس در فضای کتاب و مجلات و اینترنت ترویج شد، البته در کشورهای دیگر هم بسیار مشهور است.

حجت‌الاسلام وزنه اذعان کرد: قبل از موج جدید قانون جذب، در سال ۱۹۰۶ ویلیام والکر اتکینسون در کتابش «قانون جذب در جهان تفکر» این ایده را مطرح کرد (کلید راز گمشده جذب خواسته‌ها، ص ۳۴.)

وی بیان کرد: همچنین والاس واتلز (۱۸۶۰-۱۹۱۱) در کتاب علم ثروتمند شدن از فن جذب نام‌برده است، ناپلئون هیل در ۱۹۳۷ کتاب «بیندیشید و ثروتمند شوید» را نوشت که به اساس قانون جذب که همان خالقیت ذهن بود اشاره کرد.

کارشناس فرق و ادیان ادامه داد: جری و استر هیکس کلام موجوداتی با نام آبراهام را بر عهده دارند که از ۱۹۸۵ بیان این تجربه شروع شد.

وی خاطرنشان کرد: در طول دو دهه، میلیون‌ها نفر با اصول اساسی آموزه‌های آبراهام یعنی قانون جذب آشنا شدند، سپس تهیه‌کننده‌ای مستندی با نام راز ساخت و به ترویج این ادعا کمک کرد. (هیکس، پول و قانون جذب، ص۱۴.) پس از این افراد راند برن معروف‌ترین استاد قانون جذب است.

این کارشناس دینی بیان کرد: پس از توضیح مختصر از تاریخچه، باتوجه‌به منابع اصلی قانون جذب باید آن را تعریف نمود، دقت شود ما دو تعریف از جذب داریم، آنچه جذب هست و آنچه جذب نیست.

آنچه جذب هست

وی اظهار کرد: برای یافتن چیستی و معنای قانون جذب، بهترین راه استفاده از سخنان مروجان اصلی این ایده است، بنا بر آنچه استادان جذب آورده‌اند می‌توان جذب را چنین توصیف نمود.

حجت‌الاسلام وزنه یادآور شد: اگر به هر چیزی به‌اندازه کافی توجه کنید، جوهره آنچه که به آن فکر می‌کنید در نهایت به‌صورت مادی به عینیت درمی‌آید (استر هیکس، بخواهید تا به شما داده شود، ص۵۹.)

وی توضیح داد: یعنی هر فکری پیامی را از خود ساطع می‌کند، هر فکری پیام مشابه خود را جذب می‌کند (سونیا ریکتی، قانون جذب ساده و روان، ص۲۷.) این فرایند را قانون جذب می‌نامیم، به بیان ساده‌تر جذب یعنی تبدیل افکار انسان به اشیاء (هیل، بیندیشید تا ثروتمند شوید، ص۲۱.)

آنچه جذب نیست

کارشناس فرق و ادیان تصریح کرد: مراد از قانون جذب مفاهیمی چون تلقین، خود تلقینی، مثبت‌اندیشی و به‌خصوص شناخت درمانی نیست، چون در این موارد برخلاف قانون جذب هیچ ادعایی در مورد تبدیل افکار به رویدادهای عینی و خارجی وجود ندارد. (حمزه شریفی دوست، قانون جذب و اسلام، نشر معارف، قم، ۱۳۹۳، ص۲۰.)

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha