جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 981384
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
وقف

حوزه/ از ما درباره ی این که فردی چیزی را برای ما وقف کرده، ولی خودش به آن محتاج شده است، پرسیده ای. حکم چنین فردی این است که در آن چه برای ما وقف کرده، ولی تسلیم ما نکرده ...

به گزارش خبرگزاری حوزه، دوازدهم مهرماه، «روز وقف» است که به این مناسبت، روایتی از حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تقدیم می کنیم:

      

قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف-:

وَ أَمّا ما سَأَلْتَ عَنْهُ مِنْ أَمْرِ الْوَقْفِ عَلی ناحِیَتِنا وَما یَجْعَلُ لَنا ثُمَّ یَحْتاجُ إِلَیْهِ صاحِبُهُ، فَکُلُّ ما لَمْ یُسَلَّمْ فَصاحِبُهُ فیهِ بِالْخِیارِ، وَکُلُّ ما سُلِّمَ فَلا خِیارَ فیهِ لِصاحِبِهِ، إِحْتاجَ إِلَیْهِ صاحِبُهُ أَوْ لَمْ یَحْتَجْ [۱]

از ما درباره ی این که فردی چیزی را برای ما وقف کرده، ولی خودش به آن محتاج شده است، پرسیده ای.

حکم چنین فردی این است که در آن چه برای ما وقف کرده، ولی تسلیم ما نکرده، مختار است و می تواند وقف را به هم بزند؛ ولی آنچه را به خاطر تسلیم، وقفش مسلّم شده است، دیگر نمی تواند برگرداند، خواه به آن احتیاج داشته یا نداشته باشد.

      

- شرح

این عبارت، قسمتی از توقیعی است که امام زمان (علیه السلام) در جواب سؤال های ابوالحسین محمّد بن جعفر اسدی مرقوم داشته اند.

حکم وقف با معاملات دیگر تفاوت دارد. اگر کسی چیزی را بفروشد و پولش را از مشتری بگیرد، ولی پشیمان شود و از معامله صرف نظر کند، می تواند پول را پس دهد و معامله را به هم بزند؛ امّا وقف این گونه نیست.

وقتی چیزی وقف شد، اگر واقف، آن را به "موقوف علیه" (کسانی که آن چیز برای آنان وقف شده) تسلیم نکرده باشد، می تواند وقف را بر هم بزند و به دارایی های خودش بازگرداند؛ ولی اگر مال موقوف را در اختیار موقوف علیه قرار داد، آن وقف حتمیّت پیدا می کند و واقف نمی تواند به هیچ عنوان آن را به اموال خود بازگرداند.

در این حکم، فرق نمی کند که موقوف علیه چه کسی باشد، امام معصوم باشد یا فرد عادی؛ نیز تفاوتی ندارد که مال موقوف چه مقدار باشد، کم یا زیاد.

    

پی نوشت:

[۱]. کمال الدین، ج۲، ص۵۲۰، ح۴۹  ---   بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۸۲، ح۱۱ .

      

منبع: کتاب شرح چهل حدیث حضرت مهدی(عج) – علی اصغر رضوانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha