پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 981388
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
زمینه ظهور

حوزه/ نشست برخط علمی پژوهشی با عنوان «الهیات سیاسی زیارت اربعین و زمینه سازی ظهور» توسط گروه پژوهشی شهید ابراهیم هادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام احمد فعال، در نشست برخط علمی پژوهشی با عنوان «الهیات سیاسی زیارت اربعین و زمینه سازی ظهور» اظهار کرد: لفظ الهیات سیاسی واژه ای جدید است و همچنین زیارت اربعین مفهوم جدیدی سیاست و قدرت و دین است از همین رهگذر حاکمیت دینی معنا پیدا می کند. حضرت علی (علیه السلام) در این باره می فرمایند که: مردم و حاکم در بحث حاکمیت حقشان مانند یکدیگر است.

وی ادامه داد: در الهیات سیاسی بحث مشروعیت و قانون مندی حاکمیت مطرح می شود که دست خدا می باشد، اما بقای حکومت به دست مردم است و مردم با بینش و بصیرت خود و با حمایت از رهبری الهی می توانند حکومتی اسلامی را بنا نهاده و حفظ نمایند.

حجت الاسلام فعال تصریح کرد: عدم بینش مردم پایه گذار سقیفه و در نهایت شهادت ائمه معصومین را به همراه داشته است. زیارت اربعین نیز یادآور تقابل سپاه حق و باطل می باشد. در زیارت اربعین امام شناسی و شخصیت شناسی و دشمن شناسی مطرح می شود که امروزه شاهد تاثیر این زیارت بر مردم جهان هستیم که جریان عاشورا را شناخته و سعی در پیوند خود با این حرکت عظیم در بستر پیاده روی اربعین، دارند.

گفتنی است، نشست پژوهشی با عنوان «الهیات سیاسی زیارت اربعین و زمینه سازی ظهور» توسط گروه پژوهشی شهید ابراهیم هادی که با مشارکت مدارس علمیه کوثر (س) اصفهان، نرجس خاتون (س) شاهین شهر، حضرت نرجس خاتون (س) دولت آباد، سیدالشهدا (ع) اصفهان، الزهرا (س) چادگان، ریحانه النبی(س) خور و بیابانک، معصومیه (س) شهرضا، به میزبانی مدرسه سیدالشهدا(ع) اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha