جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ماه صفر

حوزه/ کابوسی با بیان‌ این‌که انسان نباید آبروی خود را آماج تیر گفتار دیگران قرار دهد، مراقبت از اعمال و پرهیز از جدال را یکی از راه‌های حفظ آبرو دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، مراسم گرامیداشت دهه آخر ماه صفر با حضور بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد.

در این نشست، خانم لیلا کابوسی با تسلیت ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) امام رضا(علیه‌السلام) پیرامون حفظ آبرو و راه‌های حفظ آن سخن گفت و با اشاره به حکمت ۲۲۳ نهج‌البلاغه بیان کرد: «آن کس که لباس حیا بپوشد کسی عیب او را نبیند»، با توجه به فرمایش حضرت، خود انسان مسئولیت حفظ آبرو را دارد و یکی از مهمترین عوامل بی‌آبرویی نشان‌دادن عیوب، ضعف‌ها و نقص‌ها بوده است که این خود، به دلیل بی‌حیایی است، حیا موجب پوشانده‌ماندن عیوب و در نتیجه حفظ آبرو می‌شود.

وی به ضرورت حفظ آبرو تاکید کرد و گفت: امام علی(علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «آبروی تو چون یخی جامد است که درخواست، آن را قطره قطره آب می‌کند پس بنگر که آن را نزد چه کسی فرو می‌ریزی»؛ تشبیه آبرو به یخ، نشان از حساسیت و شکنندگی بالا و مراقبت بسیار زیاد دارد؛ یخ جامد همان ظرف وجودی آدمی است و از سویی درخواست و خواهش، همانند گرمایی است که یخ را به آرامی آب می‌کند که در حقیقت همان شأن، اعتبار و حیثیت انسان است، بنابراین، نباید این گوهر وجودی را برای هر عمل یا خواسته بی ارزش و کم ارزشی بکار گرفت.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: می‌توان از جمله آخر کلام امام علی(علیه‌السلام) اینگونه دریافت که درخواست و خواهش تنها باید از ذات مقدس خداوند و اهل بیت(علیهم‌السلام) باشد، زیرا این تمنا نه تنها ظرف وجودی آدمی را آب نمی‌کند، بلکه ظرفیت آن را نیز افزایش می‌دهد، به‌علاوه اینکه عزت نفس و آبروی انسان نیز نزد خدا و خلق حفظ می‌شود.

کابوسی با بیان‌ این‌که انسان نباید آبروی خود را آماج تیر گفتار دیگران قرار دهد، مراقبت از اعمال و پرهیز از جدال را یکی از راه‌های حفظ آبرو دانست و توضیح داد: بر اساس روایات، یکی از مهمترین عوامل بی آبرویی جدال و درگیری است، زیرا در جدل‌ها که عموما بر پایه خشم و عدم کنترل انسان بر اعصاب و گفتار و رفتار است، گاهی سخنانی به زبان می‌آید که در زمان آرامش حتی مایه شرمساری گوینده آن می‌شود.

وی بر رازداری برای حفظ آبرو اشاره کرد و توضیح داد: آنچه قابل تاکید است پیش از هر چیزی، آدمی باید برای خود رازداری کند، زیرا رازهای انسان بخشی از آبروی او هستند و از سوی دیگر باید رازدار دیگران باشد.

کابوسی به روایتی از پیامبر گرامی اسلام در راستای حفظ آبرو اشاره کرد و گفت: میزان خلوص ایمان و استواری آن، به خلوص دل، و خلوص دل به میزان حفظ کردن زبان است. زیرا مراقبت نکردن از زبان عوارض منفی زیادی از جمله غیبت، تهمت و... که مصادیق مهم بی آبرویی و حق‌الناس است را به همراه دارد، از این روست که هرکس مشتاق دیدار معبود است باید در آبروداری دیگران بکوشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha