جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبدالرسول هاجری

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور، از فعالیت ۱۷ انجمن علمی تخصصی حوزوی در حوزه های علمیه استان ها خبر داد .

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری، پنج شنبه شب در نشست علمی تخصصی انجمن های علمی پژوهشی حوزه علمیه لرستان که در خرم آباد برگزار شد، گفت: فعالیت های علمی پژوهشی حوزه های علمیه علاوه بر قم در سایر استان های کشور نیز شتاب گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تشکیل انجمن های علمی تخصصی حوزوی بازویی برای ارتقای برنامه های دینی فرهنگی در استان ها محسوب می شود، خاطر نشان کرد: هم اکنون ۱۷ انجمن علمی تخصصی حوزوی در استان ها مشغول فعالیت های پژوهشی هستند که درخواست ۴ استان دیگر برای تاسیس انجمن در دست پیگیری است و پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد انجمن های علمی تخصصی در حوزه های علمیه استان ها به ۲۱ انجمن برسد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه انجمن های علمی تخصصی حوزه زیر نظر اساتید حوزه و دانشگاه به انجام فعالیت های علمی پژوهشی مشغول هستند، گفت:۱۵۰ استاد و پژوهشگر در این انجمن ها، فعالیت های علمی پژوهشی را انجام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری با بیان اینکه برای گسترش انجمن های علمی تخصصی حوزه عضویت ۵ استاد سطح ۳ کفایت می کند، گفت: امید می رود مدیران حوزه های علمیه خواهران و برادران لرستان در راستای تشکیل انجمن ها و در نهایت شعبات استانی انجمن های علمی تخصصی حوزه همت لازم را بکار گیرند.

ارائه خدمات مشاوره ای به مدیران

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه مدیران حوزه های علمیه باید با معرفی  چهره های برتر و مستعد در رشته های فقهی، کلامی و سایر رشته ها، در تاسیس شعب استانی همت جهادی داشته باشند، گفت:شوراهای علمی تخصصی حوزه می توانند خدمات و رسالت های خود را منسجم تر در استان به دستگاههای اجرایی ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری با بیان اینکه ارائه خدمات مشاوره ای به نمایندگان ولی فقیه، مدیران حوزه های علمیه و مدیران دستگاه های اجرایی از دیگر رسالت های انجمن های علمی تخصصی حوزه است، افزود: با راه اندازی انجمن های علمی تخصصی حوزوی در رشته های گوناگون می توانیم در راستای  برنامه ریزی برای رشد و اعتلای دینی و فرهنگی استان ها از این ظرفیت بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه چتر انجمن های علمی تخصصی حوزه در استان ها تنها برای حوزه های علمیه نخواهد بود، تصریح کرد: بی شک راه اندازی و تشکیل انجمن های علمی تخصصی در استان ها و ارائه خدمات مشاوره ای به اجرای برنامه های دینی فرهنگی در سایر نهادها و دستگاه های اجرایی کمک می کند.

ضرورت برگزاری سلسله نشست های علمی تخصصی در مدارس علمیه

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه نیاز است براساس نیازسنجی در استان ها مباحث دینی و فرهنگی در قالب نشست برای طلاب مدارس علمیه برگزار شود، افزود: مدیران حوزه های علمیه  در استان می توانند حداقل هفته ای یک بار برای برگزاری نشست هایی از جمله سبک زندگی اسلامی، مهدویت و ... برنامه ریزی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری با بیان اینکه چراغ مباحث علمی پژوهشی حوزه باید با برگزاری سلسله نشست های دینی، فرهنگی و اجتماعی در مدارس علمیه روشن بماند، اظهار کرد: ضروری است هر هفته حداقل یک نشست در مدارس علمیه برگزار شود.

صدور مجوز فصلنامه در شوراهای علمی تخصصی استان ها

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه اگر نتیجه فعالیت های علمی پژوهشی شوراهای تخصصی حوزه به پژوهش های کاربردی و فاخر منجر شود، مجوز فصلنامه نیز برای  شوراها صادر خواهد شد، خاطر نشان کرد: خروجی فعالیت های علمی پژوهشی انجمن ها و شعبات علمی تخصصی حوزوی، چاپ مقالات علمی پژوهشی در فصلنامه ها و به عبارتی ورود به دالان علمی پژوهشی کشور است .

حجت الاسلام والمسلمین هاجری با تاکید بر اینکه مبلغان خواهر در سطوح عالی حوزه نیز می توانند با تشکیل انجمن ها و شعبات علمی تخصصی به پژوهش حوزوی در استان ها کمک کنند، گفت: خواهران حوزوی استان لرستان نیز می توانند در عضویت انجمن های علمی تخصصی شرکت کنند.

تدوین برنامه ۶ ماهه انجمن های علمی تخصصی حوزه تا پایان مهرماه

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه بودجه پژوهشی فعالیت انجمن های علمی به حساب حوزه های علمیه استان ها واریز می شود، گفت: امید می رود با حمایت از پژوهشگران بتوانیم پژوهش های فاخر و کارآمد را برای رشد دینی فرهنگی در استان ها انجام دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه برنامه ۶ ماهه دوم انجمن های علمی تخصصی حوزه های علمیه تا پایان مهرماه جاری تدوین و بسته خواهد شد، افزود: کتابچه این برنامه بزودی تدوین و چاپ خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha