سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام محمدصادق مقدسیان معروف به عمو روحانی

مجری شبکه پویا گفت: رویکرد اولیه این است که کودکان با لباس روحانیت دوست شوند و راحت باشند تا بدانند هرگاه مشکلی برایشان پیش آمد، می‌توانند به این لباس اعتماد کنند و با او صحبت کنند، اما رویکرد دوم بیان محتوای فاخر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه  از اصفهان، سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، امسال با همه حرف و حدیث ها به میزبانی اصفهان از ۱۶ الی ۲۱ مهر برگزار شد.

 در این دوره از جشنواره، در کنار برخی از ضعف های همیشگی، اتفاقات مبارکی در سطح فرهنگی جشنواره کودک برگزار شد، از جمله آنها می توان به حضور کاروان شادی و نمایش فیلم های جشنواره برای کودکان مناطق محروم اصفهان به صورت کامیون های سیار و یا اکران فیلم های کودک برای کودکان و نوجوانان بستری شده در بیمارستان تخصصی امام حسین(ع) اشاره داشت.

در کنار این اتفاقات، مجری های برای اجرای برنامه های کودک و نوجوان در اصفهان حضور داشتند که در این میان، فرصت حضور حجت الاسلام محمدصادق مقدسیان، با لقب «عمو روحانی» مجری شبکه پویا را مغتنم شمردیم و به گپ و گفتی صمیمی پرداختیم.

حجت الاسلام محمدصادق مقدسیان، متولد ۱۳۶۷ است، وی دارای سطح دو حوزه علمیه و کارشناس ارشد دانشکده صداوسیما در رشته ادبیات نمایشی است و چندین سال است که در زمینه تئاتر فعالیت می کند.

مقدسیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، اظهار کرد: از سال۸۳ با آقای سلیمانی در مدرسه علمیه، کار تئاتر را شروع کردم و سال ۸۶ به صورت حرفه‌ای ادامه دادم و بعد از حدود ۱۰ سال، کار در شبکه پویا پیشنهاد شد، من گفتم با کودک کار نکرده‌ام که امر شد؛ کار را شروع کن. در این مسیر از راهنمایی های  آقایان نیک روش، کوهستانی وپیروزی بهره بردم.

وی ادامه داد: همین حضور بزرگواران باعث شد من بدون چون و چرا بپذیرم، زیرا همیشه علاقه داشتم کنارشان فعالیت کنم، وقتی وارد شبکه پویا شدم، طبق معمول تست گرفتند چندنفری از دوستان طلبه هم بودند که خوب و پر قدرت فعال بودند ولی در آخر من انتخاب شدم.

گفت‌وگو خواندنی با عمو روحانی | صرف حضور یک عروسک کنار مجری، کار کودک نمی‌شود

مقدسیان خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ کار با کودک را رسما حرفه ای شروع کردم؛ آقای کوهستانی و آقای نیک روش، سابقه طولانی‌ در کار کودک داشتند و راهنمایی‌های زیادی در این زمینه به من کردند، البته که شناخت رسانه و تئاتر بسیار مهم است و کار کودک در راستای این موارد ارتقا می‌یابد همچنین باید عوامل نمایشی و نمایش را شناخت و تمام این مسائل کمک کننده امر هستند.

    مجری شبکه پویا گفت: ارتباط با کودک از مسائل بسیار مهم است، ذهن کودک هنگامی که در حال شکل ‌گیری است، بیش‌ترین مطالب را به خاطر می‌سپارد، آموزش‌هایی که برای کودک اتفاق می‌افتد تفاوت بسیاری با دوران بزرگسالی دارد.

وی تأکید کرد: رویکرد اولیه این است که کودکان با لباس روحانیت دوست شوند و راحت باشند تا بدانند هرگاه مشکلی برایشان پیش آمد، می‌توانند به این لباس اعتماد کنند و با او صحبت کنند، اما رویکرد دوم بیان محتوا است.

 مقدسیان درباره راحتی کودکان از اقشار مختلف در برنامه آفتاب گردان شبکه پویا گفت: دختربچه‌های زیر ۷ سال انقدر گاهی بام من دوست می‌شدند که از سرگرمی‌های خود داخل خانه می‌گفتند و به راحتی مسائلی با من در میان می‌گذاشت که شاید از منظر برخی خوب نباشد، وقتی این راحتی ایجاد شد، پذیرش کودک هم برای آموزش بالاتر می‌رود.

مجری شبکه پویا  یادآور شد: برخی روحانیون همکار ما رویکرد اولیه‌شان بیان محتوا است، در صورتی که کار با کودک با منبر متفاوت است، کسی که پای منبر می‌آید دنبال محتوا است و دنبال نمایش و اشعار نیست ولی کودک دنبال سرگرمی و بازی است نمی‌شود در وهله اول باید و نباید کرد.

وی اظهار کرد: باید محتوای مدنظر خود را با ابزار نمایش، قصه، بازی و شعر به کودک آموخت؛ روایات و قصه‌هایی که در خصوص پیامبر(ص) و امام علی (ع) آورده شده است، اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.

گفت‌وگو خواندنی با عمو روحانی | صرف حضور یک عروسک کنار مجری، کار کودک نمی‌شود

 
مقدسیان تصریح کرد: ما وقتی می‌خواهیم با بچه‌ها ارتباط بگیریم، نباید خود را در نظر بگیریم، باید همراه آن‌ها بچه شویم و لحن و برخوردمان با همان حلاوت و شور و نشاط نوجوانان باشد، این قضیه در برخی‌ها کمرنگ است، خاطراتی که همه‌مان از دوران کودکی داریم، افرادی بودند که ما را همراهی می‌کردند، مادربزرگی که برایمان قصه می‌گفت و پدری که همراه ما بازی می‌کرد.

  مجری  شبکه پویا تأکید کرد: رفتار و حرکت بزرگان باید برای ما درس و شاخص و الگو باشد. من هم اگر بخواهم کار کنم باید مثل اهل بیت(ع) کار کنم و منیت خود را کنار بگذارم؛ در اغلب برنامه های کودک، من مهم نیستم و لباس ما مهم است.

وی توضیح داد: در حوزه ارتباط با کودک برخی‌ها از شاخص‌ها دور افتاده‌اند و گاهی ارتباط با کودک را نیاموخته ایم؛ دربرنامه‌های متعددی به ویژه جشنواره کودک و نوجوان امسال در اصفهان عکس العمل های بسیار خوبی را از کودکان و خانواده‌ها دریافت کردیم؛ تیپ‌های مختلف والدین که از لحاظ ظاهر سنخیتی با روحانیت نداشتند هم ارتباط خوبی با ما گرفتند، معتقدم لباس ما اعتبار خوبی دارد.

مقدسیان به عنوان پیشنهادی برای روحانیت در زمینه ارتباط با کودک، اظهار داشت: برای موفقیت در این‌ کار باید تئاتر، نمایش و رسانه را یاد بگیرید و اصول و قواعد آن را بدانید، مثلا برخی کار کودک را در حد حضور یک عروسکی کنار خود می دانند.

مجری شبکه پویا گفت: در این کار نماد شناسی اهمیت بسیاری دارد، مثلا هر عروسکی مثل عروسک حیوانات. صرف حضور یک عروسک کنار مجری، کار کودک نمی‌شود، عروسک باید نوع خاصی باشد و فرد اجرا کننده هم اهمیت دارد.

وی یادآور شد: بچه‌ها دوست دارند ببینند و از دیدن یاد بگیرند. یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال کودک و نوجوان امسال اصفهان، این بود که شهرداری اکران فیلم‌ها را در مناطق مختلف خاصه مناطق محروم انجام داد و کامیون سیار کانون پرورش فکری در مناطق مختلف حضور می یافت، قبل از آن استیج برای بچه‌ها و بعد از آن اکران فیلم انجام می‌شد.

مقدسیان در پایان افزود: این کاری که رقم خورد، باعث شد کودکانی که امکان حضور در سینما را ندارند، هم فیلم‌ها را ببیند و مخاطبان بیشتری متوجه هفته جشنواره کودک و نوجوان شود؛ این فرهنگ آرام آرام نهادینه می‌شود تا شاید تلنگری در زندگی کودکی اتفاق بیفند، ای کاش کامیون‌های سیار بیشتری بود و می شد مکان‌های بیشتری از اصفهان را پوشش داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha