پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خواهران خوزستان

حوزه/ خانم مهران پور، با بیان اینکه شرط ادب، خودداری و حفظ حرمت‌هاست، گفت: اولین شرط ادب مداری این است که در چهارچوب شریعت باشد و عقل انسان نیز این مسئله را تأیید کرده و کاملاً با حکم عقل منطبق است؛ بر این اساس هر چیزی که انسان را از مسیر الهی، فاصله دهد آن عمل، عمل مؤدبانه‌ای نیست و فاعل بی‌ادب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خوزستان، جلسه درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان دزفول با سخنرانی خانم مهران پور، استاد حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

وی در این جلسه به شرح نکات اخلاقی و تربیتی تحت عنوان ادب پرداخت و با بیان اینکه شرط ادب؛ خودداری و حفظ حرمت‌هاست، گفت: یکی از مسائلی که در حوزه مباحث عقلی مطرح و مهم بوده و نیاز اصلی جامعه کنونی است، "ادب" می‌باشد.

مهران پور ادامه داد: علامه طباطبایی(ره) در جلد۶ تفسیر المیزان می‌فرماید: «ادب یعنی ظرافت در عمل» انسان می‌تواند هر عملی را به شکل‌های مختلفی انجام دهد، اما عملی که به زیباترین و بهترین وجه صورت گیرد آن عمل را، عمل مؤدبانه می‌گویند.

این استاد حوزه، با بیان اینکه «رعایت آداب» انسان را از زشتی‌ها، بدی‌ها و کردارهای بد باز می‌دارد، گفت: طبق گفته علامه طباطبایی(ره) «ادب و اخلاق دو مقوله‌ی جدای از هم هستند»؛ یعنی ادب، به آن اعمال و کارهایی که از انسان صادر می‌شود، گفته شده ولی اخلاق به روح انسان و ملکاتی که در امر وجود انسان رسوخ کرده، می‌گویند.

وی سپس به بیان شرایط ادب از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) پرداخت و عنوان کرد: اولین شرط ادب مداری این است که در چهارچوب شریعت باشد و عقل انسان نیز این مسئله را تأیید کرده و کاملاً با حکم عقل منطبق است؛ بر این اساس هر چیزی که انسان را از مسیر الهی، فاصله دهد آن عمل، عمل مؤدبانه‌ای نیست و فاعل بی‌ادب است.

مهران‌پور، دومین شرط ادب را اجبار در عمل نبودن دانست و گفت: به‌عنوان نمونه، برخی به جهت موقعیت شغلی‌شان، مجبورند که با ارباب‌رجوع خوب رفتار نمایند، اما باید گفت که زمانی به این عمل و رفتار مؤدبانه می‌گویند که شخص خارج از محدوده‌ کاری هم این‌گونه رفتار کند.

وی سومین شرط را رعایت کردن سلسله‌مراتب دانست و افزود: این مورد نیز به چند قسم تقسیم می‌گردد: مورد اول، رعایت ادب در مقابل خداوند است؛ در این راستا ادب بندگی اقتضا می‌کند که وقتی مشغول نماز هستیم، ذهن معطوف به‌جای دیگری نشود.

این استاد حوزه، در ادامه، به زندگی بزرگان دین پیرامون رعایت مسئله ادب پرداخت و گفت: علما و بزرگان دین به مسئله ادب اهمیت بسیاری می‌دادند، به‌گونه‌ای که نقل شده یکی از بزرگان دین به‌قدری به ادب توجه می‌کردند که از روی کتاب رد  نمی‌شدند یا اینکه هنگام نوشتن احادیث ائمه(علیهم‌السلام) برخی از علما دین مقابل قلمی که احادیث را می‌نوشتند، پای خود را دراز نمی‌کردند.

مهران پور اضافه کرد: ادب در مقابل ولی خداوند بلاخص رعایت ادب در مقابل امام زمان(عج) سومین قسم و شرط ادب است؛ باید دانست که پرونده ما را به حضور امام عصر(عج) می‌رسانند. بر این اساس ما باید با ادب برخورد کنیم که اعمال خوب ما را به محضر حضرت ولی‌عصر(عج) برسانند.

وی، رعایت ادب در مقابل پدر و مادر را یکی دیگر از اقسام شرط ادب دانست و در پایان به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد: کسی که دشمنانه به پدر و مادرش نگاه کند خداوند نماز این فرزند را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha