جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محسن اراکی

آیت الله اراکی ائمه اطهار(ع) را پرچمدار وحدت خواند و گفت: رابطه امت با وحدت رابطه موجودیت و هویت است، یعنی امت بی وحدت، امت نیست. اگر امت دچار تفرقه شد دیگر این امت محمد(ص) نیست؛ امت محمد(ص) نمی تواند متفرق و چند پاره باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله محسن اراکی، پنجشنبه در جمع طلاب جامعة المصطفی العالمیه در سالن همایش های آستان قدس رضوی، با بیان اینکه مسئله وحدت و تقریب مهم ترین مسئله امت اسلامی از گذشته تا امروز بوده است، گفت: بنیان تفرقه بعد از رحلت رسول خدا(ص) پایه گذاری شد و ائمه اطهار(ع) از همان روز پرچمدار وحدت بودند و اگر بخواهیم عملکرد ائمه(ع) را در مسئله وحدت بررسی کنیم چند جلد کتاب می شود و جای کار دارد.

وی در ادامه به رابطه وحدت و امت اشاره کرد و افزود: رابطه امت با وحدت رابطه موجودیت و هویت است، یعنی امت بی وحدت، امت نیست. اگر امت دچار تفرقه شد دیگر این امت محمد(ص) نیست؛ امت محمد(ص) نمی تواند متفرق و چند پاره باشد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وحدت هویتش را از نبی گرامی اسلام می گیرد؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر امت من اختلاف کردند و از اهلبیت(ع) من تبعیت نکردند در چنین صورتی دچار تفرقه خواهند شد.

آیت الله اراکی با اشاره به نظام فکری مقام معظم رهبری درباره وحدت، گفت: امت و وحدت ارتباط هویتی و مقومی دارند. امت قوام واحد انسانی است و قوام واحد انسانی به تبعیت از رهبری امت بر می گردد و تداوم وجودی آن، حضرت محمد(ص) است.

وی افزود: براساس منابع دینی، شخصیت رسول اکرم (ص) را شخصیت منتهی به رحلت ایشان نمی شناسیم، بلکه تجلی ایشان در وجود اهل بیت(ع) به ظهور رسیده است. پیامبر(ص) رسول یک دوره نیست، رسول همه جامعه بشری تا قیامت است.  

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه وحدت بر دو نوع حقیقی و اعتباری است، اظهار کرد: گریه بر سیدالشهدا(ع) گریه متعارفی نیست از روشن ترین این وحدت حقیقی همین گریه بر سید الشهدا(ع) است. 

آیت الله اراکی تصریح کرد: برای اینکه به وحدت حقیقی برسیم، وحدت اعتباری نیاز است. وحدت اعتباری همان اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله است. 

وی با اشاره به اینکه وحدت قرارداری را باید حفظ کرد تا بتوانیم به وحدت حقیقی برسیم، ادامه داد: کار بزرگی که ائمه اطهار(ع) انجام دادند این بود که امت را نگه داشتند و این مهم است که وحدت اعتباری ملت را نگه داریم و سعی کنیم که این پیکر به هم نخورد. 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور خاطر نشان کرد: حفظ کیان جامعه اسلامی به حفظ وحدت اعتباری امت است که واجب شرعی است و باید گفتمان تقریب را در جامعه منتشر کنیم .

وی در پایان افزود: پس از پذیرفتن گفتمان تقریب، دعوا نداشته باشیم و شیوه های تعاون و همکاری را با اجتماعات مشترک فراهم کنیم. در برابر دشمن یکدست و مقاوم باشیم که مقاومت یکی از ارکان مهم در برابر دشمن است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha