یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عبدالباعث قتالی

شیخ سید عبدالباعث قتالی بر الگو قرار دادن رفتار و سیره رسول خدا (ص) در زمینه ایجاد وحدت و یکپارچگی میان امت اسلامی تأکید کرد.    

به گزارش خبرگزاری حوزه، شیخ سید عبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل‌سنت بندرعباس، صبح جمعه 30 مهر در یازدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با اشاره به برگزاری فعالیت هایی در رابطه با وحدت امت اسلامی بر محوریت رسول الله (ص) که هرساله همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع الاول انجام می شود، گفت: این کار برآمده از اراده‌ رهبران و بزرگان دین است زیرا همه با هم ندایی را سر می‌دهیم که خداوند متعال در قرآن کریم این ندا را سر داده است. یعنی مسلمانان باید با همدیگر تعاون و محبت و دوستی داشته باشند اگر چه اختلافات اجتهادی و سلیقه‌ای وجود داشته باشد که آن هم موجب رحمت است و جای نگرانی نیست.
 
 وی افزود: همه مسلمانان بر اصول مشترک وحدت نظر دارند. یعنی همه معتقدند به اینکه الله باری تعالی خالق، آگاه و دارنده صفات اسماء الحسنی است. همچنین همه به پیامبر و قرآن کریم اعتقاد دارند یعنی محورهای وحدت بیشتر از چیزی است که فکر می کنیم تا بتوانیم یک جامعه‌ متحد اسلامی را رقم بزنیم. لازمه این کار چند چیزاست: اول، چنگ زدن به قرآن کریم یعنی همه‌ دستورات قرآن کریم را بدون استثنا عمل کردن «واعتصموا بحبل الله جمیعا». دوم، از آنجایی که خود قرآن درباره رسول خدا فرموده: «و رفعنا لک ذکرک» لذا نام پیامبر بزرگ اسلام بالاترین اسم‌هاست که در هر شبانه‌روز پنج بار در گلدسته ها و مناره‌ها «اشهد ان محمدا رسول الله» گفته می‌شود. یعنی هر فرد در هر کاری که انجام میدهد باید شهادت به وحدانیت الله دهد و بعد به رسالت محمد رسول الله شهادت دهد که این دو مکمل یکدیگر هستند و برای امت اسلامی موجبات دلگرمی است.
 
قتالی ادامه داد: وحدت امت اسلامی برای پیامبر بسیار مهم بوده است چرا که در گفتار و فرمایشات رسول خدا (ص) آمده است. اما در پاسخ به این سوال که "این اختلافات در زمان خود پیامبر چگونه  حل شده؟" باید گفت که چند دلیل وجود دارد. اول اینکه تا موقعی که جنگ با مشرکین بود این اتحاد بیشتر دیده می‌شد چون همه ید واحده در برابر دشمن بودند.  مطلب دوم اینکه اگر مشکلی آنها را نگران می‌کرد، با کوتاه آمدن و عفو وگذشت رفتار می‌کردند.
 
وی افزود: امروز جامعه‌ اسلامی نیاز به یک فکر و اندیشه در رابطه با این مطلب دارد. حاکم باید معتقد، مسلمان ملتزم، متعهد، علاقه مند به وحدت امت اسلامی و همه‌ مردم باشد و به این وسیله شخصیت‌هایی نظیر امام خمینی(ره) در مجموعه‌های اسلامی ظاهر می شوند که تمام هم و غمشان وحدت امت اسلامی است صرف نظر از اینکه آنها زیر مجموعه چه مذهبی هستند. اول برای بشریت و مستضعفین و بعد برای مسلمانان اهتمام می ورزند و به همین دلیل مسئله‌ غزه و فلسطین و بیت المقدس در سرلوحه برنامه‌ امام (ره) بوده است و همه آرزو می‌کردند روزی برسد که در مسجد الاقصی نماز جماعت به امامت فردی با اعتقاد برگزار شود که در جهت وحدت و یکرنگی و یکدلی مسلمانان کار و تلاش کند.
 
قتالی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید رفتارهای رسول خدا (ص)و امام امت را الگو قرار دهیم زیرا اینگونه شخصیت هایی که به امت اسلامی نصیحت کنند، کم هستند .  صرف نظر از اختلافات، چرا در مورد مسائل متحد و یگانه  اندیشه نکنیم تا بتوانیم یک امت واحده و یک ید واحده باشیم و این دور از دسترس نیست. به همین مناسبت برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی که هر سال در ایران برگزار می شود و علمای نخبه و برجسته ای از سراسرجهان به آن دعوت می‌شوند و در آن اظهارنظر می‌کنند، کاری بسیار پسندیده و در شأن جمهوری اسلامی ایران است. به امید روزی که همه ما بتوانیم یک گام واحد علیه دشمن برداریم و همه محبت ها و ادعاهایمان قلبی و بر مبنای وحدت و دستورات دین باشد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha