جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست خانواده

حوزه/ اگر پدر و مادر نیازهای روانشناختی دوران نوجوانی را بشناسند، از بسیاری از تنش‌هایی که با فرزندشان دارند جلوگیری خواهند کرد، بنابراین اگر می خواهید ترییت موفقی داشته باشید باید شناخت کامل از فرزند خود داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زهرا سیفی، در کارگاه تربیتی خانواده و سلامت روان جوانان و نوجوانان در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) ورزنه استان اصفهان با بیان اینکه نوجوانی دوره حساسی است و چالش‌های زیادی را به دنبال دارد، گفت: یکی از دغدغه‌های مهم والدین نحوه رفتار با نوجوان‌شان است، به دلیل اینکه تغییرات خلقی در دوران نوجوانی بسیار زیاد است، از این رو بهتر است والدین خصوصیات و چالش‌های دوران نوجوانی را بشناسند تا بتوانند شیوه صحیح رفتار با نوجوان‌شان که دوران بلوغ را می‌گذراند، داشته باشند.در واقع دوره نوجوانی با فاصله عاطفی بین فرزند و والدین همراه است و معمولا اختلافات شدت می‌گیرند. ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا نوجوان و خانواده‌اش به یک حالت تعادل برسند. در این شرایط نحوه برخورد صحیح والدین و شیوه‌ی تربیتی آنان اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر پدر و مادر نیازهای روانشناختی دوران نوجوانی را بشناسند، از بسیاری از تنش‌هایی که با فرزندشان دارند جلوگیری خواهند کرد، بنابراین اگر می خواهید ترییت موفقی داشته باشید باید شناخت کامل از فرزند خود داشته باشید.

استاد حوزه خواهران افزود: دوره حساس نوجوانی می تواند شخصیت فرد را شکل دهد و بر آینده او تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر ۷۰ درصد شکل گیری شخصیت تا سن ۷ سالگی و ۹۰ درصد تا سن ۱۳ سالگی و ۱۰۰ درصد تا سن ۱۷ سالگی می باشد.

وی اظهار کرد: کارشناسان برای دوره نوجوانی تعابیر مختلفی بکار گرفته اند همچون دوره طوفان و فشار، دوره نشاط و شادابی، دوره برزخ زندگی و دوره عطف زندگی. امروزه کمتر پدر و مادری پیدا می شود که با نوجوان خود تنش نداشته باشند، البته این تنش ها  نسبت به اینکه ما چگونه در هفت سال اول  برخورد داشته ایم شدت و ضعف دارد.

استاد حوزه خواهران در ادامه با بیان این مطلب که بعضی از والدین، خواسته یا ناخواسته در رابطه خود با فرزندشان دچار اشتباهاتی می‌شوند به این نکته اشاره کرد که این اشتباهات در نوجوانی می‌تواند عواقب و پیامدهای جبران ناپذیری در سال‌های بعدی به دنبال داشته باشد.

سیفی افزود: تجارب نشان می دهد که  خانواده چه پدر و چه مادر از پس کودکان خود بر می آیند و مشکل چندانی ندارند. در مورد جوانان نیز چون در دوره ای هستند که عقل شان کاملتر شده است با مشکلات کمتر مواجه هستند، اما چون دوره نوجوانی دوره ای است که بی ثباتی در آن وجود دارد و جزء پر چالش ترین دوره هاست، زیرا شکل گیری شخصیت فرد، در این دوره شکل می گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha