چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 988053
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
حجت الاسلام ربانی بیرجندی

حوزه/ تاریخ تحولات مکاتب فقهی در چهارمین جلسه از سلسله جلسات دوره تقریرنویسی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دوره تقریرنویسی درس خارج به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در حال برگزاری است که در چهارمین جلسه از سلسله جلسات دوره تقریرنویسی درس خارج که با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی برگزار شد، تاریخ تحولات مکاتب فقهی مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی در این جلسه با بیان اینکه فقه تنها به گزاره های فرعی نمی پردازد، گفت: اتجاه شُهری و اتجاه شذوذی دو تا اتجاه فقهی هستند که از زمان اهل بیت(ع) به جود آمده است.

این مدرس و پژوهشگر حوزوی اتجاه شُهری را پیرو شهرت و اتجاه شذوذی را پیرو دلیل دانست و کثرت روایات، سوال از صحابه و تشخیص خود فرد را از راه های بدست آوردن شهرت برشمرد.

وی افزود: مکتب فقهی یعنی شخصیت فقهی که در عصر خودش تاثیر گذار بوده، دارای آرای جدید می باشد و آثاری داشته که بر فقهای بعد تاثیرگذاشته است. به بیان ویژگی هر یک از مکاتب فقهی پرداخت و مکتب فقهی شیخ مفید را دارای قوت بخشیدن به مباحث اصولی، سرآمدی در مباحث کلامی، اهمیت به فقه مقارن، نقد روایات و نگارش متون فقهی استوار دانست.

مولف کتاب مکاتب فقهی، مکتب مقدس اردبیلی، وحید بهبهانی، صاحب جواهر الکلام، مکتب شیخ انصاری، آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی خویی(ره) از دیگر مکاتب فقهی برشمرد و افزود: بحث ولایت فقیه، توجه به فقه مستحدثه و نقش مسائل سیاسی و حکومتی در فقه مهمترین ویژگی های مکتب فقهی امام خمینی(ره) می باشند که در طول تاریخ سابقه نداشته است.

استاد حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: همه سبک ها و مکاتب فقهی در طول تاریخ پشتوانه عظیمی برای طلاب می باشد که می توانند با شناخت هر یک از این مکاتب کمک شایانی به رشد و پویایی خود در سطح خارج کنند.

دوره تقریرنویسی سال ۱۴۰۰ به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیش از ۶۰۰ نفر از طلاب در حال برگزاری است.

فایل صوتی و تصویری نشست در سامانه آموزش مجازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به آدرس https://pajuhesh.lms۲.hozehkh.com موجود می باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha