دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی

حوزه/رئیس مجتمع آموزش‌عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی گفت: مجموعه آیاتی که پیرامون حضرت حمزه‌سیدالشهدا(ع) در قرآن کریم آمده است به سه دسته «تفسیری»، «تطبیقی» و «مرتبط» تقسیم‌بندی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی، رئیس مجتمع آموزش‌عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی،‌طی سخنانی در پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع) با موضوع «حضرت حمزه(ع) از منظر قرآن و روایات» اظهارکرد: ۲۷ آیه نورانی در شانزده سوره قرآن کریم، به جایگاه والای حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) اشاراتی داشته است.

رئیس مجتمع آموزش‌عالی قرآن و حدیث با اشاره به زندگی‌نامه حضرت حمزه(ع) افزود: وی در سال ۵۴ پیش از هجرت به دنیا آمد و در زمان بعثت رسول اکرم(ص) ۴۳ سال داشتند و سه سال پس ازهجرت پیامبراسلام(ص) در جنگ اُحد به شهادت رسید.

عضوهیئت علمی‌جامعةالمصطفی العالمیه به آیات شاخص درباره حضرت حمزه(ع) اشاره کرد و با بیان اینکه آیات متناظر به سه دسته «تفسیری»، «تطبیقی» و «مرتبط» تقسیم می گردد، ابرازکرد: هفت آیه شریف قرآن درباره حضرت حمزه(ع) را می‌توان به صورت آیات تفسیری بررسی کرد؛ آیه ۱۹ سوره حج و آیه ۱۲۶ سوره نخل، که به نبرد شجاعانه روز بدر و شهادت ناجوانمردانه ایشان در جنگ اُحد اشاره دارد، جزو آیات تفسیری درباره حضرت حمزه(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  رضایی‌اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود به آیات تطبیقی مورد خطاب حضرت حمزه(ع) اشاره کرد و ادامه داد: وقایع روز بدرو جنگ اُحد بسیار است، شش مورد از آیات قرآن کریم، ناظر به آیات تطبیقی بررسی می‌شود و در روایات، مفهوم کلی بر حضرت حمزه(ع) و دیگران تطبیق داده شده است که در این‌باره می توان به آیات ۲۳ سوره احزاب که پیرامون شهیدان وفادار و آیه ۱۹ سوره حدید اشاره کرد.

وی با بیان اینکه آیات مرتبط، نشان دهنده محورهایی است که در روایات اشارات زیادی به آن شده است، اظهارکرد: آیات ۲۱۴ و ۲۱۵ سوره شعراء به ایمان آوردن حضرت حمزه(ع) در یوم الدار اشاره دارد و جزو آیاتی است که می توان به صورت آیات مرتبط مورد بررسی قرارداد.

عضوهیئت علمی‌جامعةالمصطفی العالمیه افزود: آیه ۱۲۲سوره انعام که به ایمان حضرت حمزه(ع) اشاره دارد، از آیات مرتبط به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: ذیل آیه فوق(۱۲۲ سوره انعام) نقل شده است که حضرت حمزه(ع) در جریان برخورد آزاردهنده ابوجهل با پیامبر(ص)، با دفاع جانانه از رسول الله(ص)، ایمان خود را رسماً ابراز و اثبات کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی‌اصفهانی، با بیان اینکه حضرت حمزه(ع) جایگاه بسیار والایی نزد پیامبر اکرم(ص) داشت، تصریح کرد: ۲۷ آیه شریف و نورانی قرآن کریم با اشاره به اوصافی همچون؛ رشادت، ایمان و ایثار حضرت حمزه‌سیدالشهدا(ع)، نشان دهنده جایگاه رفیع جناب حمزه(ع) است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha