شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پژوهش

حوزه/ حجت الاسلام رفیعان ضمن اشاره به غفلت برخی پژوهشگران و حوزویان در زمینه ی ثبت و انتشار دستاوردهای علمی خود، اظهار داشت: شبکه های اجتماعی پژوهش محور، یکی از راه های مناسب برای انتشار مقالات، مجلات و دیگر دستاوردهای علمی می باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،حجت الاسلام محمود رفیعان، در هجدهمین نشست دانش افزایی با موضوع «شبکه های اجتماعی پژوهش محور؛ غفلت ها و فرصت های فراروی حوزه‌های علمیه» گفت: در فضای مجازی اگر بخواهیم پژوهش ما دیده شود باید از ابزارهای روز استفاده کنیم.

کارشناس دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی، بیان داشت: برخی از نویسندگان بعد از تلاش های بسیار برای نوشتن کتاب خود، به آن صورت که باید کتاب در سطح جامعه دیده نمی شود؛ و خدمت نویسنده نیز تکمیل نخواهد شد.

وی گفت: انتشار کتاب و پخش آن در فضای مجازی، به روش های خود یه خدمت بزرگ است.

کارشناس فضای مجازی افزود: چرا حوزه های علمیه پژوهش های خود را در جایی ثبت نمی کند که دیده و به آن استناد شود؛ سایت org به صورت رایگان مجلات ایرانی و هر مجله ی دیگری را انتشار و در دسترس قرار می دهد.

وی اظهار داشت: در ایران تنها یک مجله وجود دارد که در حوزه دین نوشته شده و رتبه ISI دارد؛ مجلات دارای رتبه ISI راحت تر در فضای مجازی دیده می شود؛ یکی از راه های تبلیغ بسیار مؤثر و کم هزینه ISI می باشد.

حجت الاسلام رفیعان گفت: در حال حاضر مجامع علمی ما تحریم می باشند؛ مجلات ایرانی نمی توانند رتبه ISI داشته باشند؛ اما با این حال در واقعیت به دلیل توان  علمی بالای پژوهشگران ایرانی، به تعداد ۱۸۱ مجله غیر حوزوی در زمینه های علمی مختلف توانسته اند رتبه ISI کسب کنند.

کارشناس فضای مجازی ضمن اشاره به غفلت برخی پژوهشگران و حوزویان در زمینه ی ثبت و انتشار دستاوردهای علمی خود اظهار داشت: شبکه های اجتماعی پژوهش محور، یکی از راه های مناسب برای انتشار مقالات، مجلات و دیگر دستاوردهای علمی می باشد.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از فواید استفاده از شبکه های اجتماعی پژوهش محور، انتشار و اشتراک دانش در سطح جهانی است؛ افزایش دامنه تأثیرگذاری تحقیقات نیز از فواید استفاده از شبکه های اجتماعی پژوهش محور است؛ افزایش همکاری های علمی و مشارکت پژوهشی با محققان مختلف جهان، از طریق شبکه های اجتماعی پژوهش محور به راحتی انجام می گیرد.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به برخی دیگر از فرصت ها در حوزه انتشار دستاوردهای علمی خاطرنشان کرد: افزایش ضریب دسترسی به مقالات از طریق جست و جوگرهای وب،  برقراری ارتباط با اساتید داخلی و خارجی، افزایش مشاهده پذیری پژوهشگر در محیط وب از بهترین فرصت ها برای هر پژوهشگر موفق می باشد که پژوهش و دستاورد خود را به مخاطبان جهانی معرفی نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha