شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی در جمع صمیمی دانش پژوهان مرکز تخصصی کلام و تفسیر کرمانشاه،

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که هیچ گاه حوزه های ما انقطاع و گسست پیدا نکرده اند، بیان کرد: حوزه نسل به نسل در یک فرایند پیوسته و ناگسستنی هویت خود را حفظ کرده و در مقاطعی نقش هایی ایفا کرده که اصلا قابل وصف نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری« حوزه » در کرمانشاه، آیت الله اعرافی، روز جمعه  در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی کلام و تفسیر حوزه علمیه کرمانشاه، اظهار داشت: حوزه از اصالت و هویّت بزرگ تاریخی برخوردار است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که به برکت قیام امام خمینی(ره) و پیروی انقلاب، علوم حوزوی در دنیا فراگیر شده است، ادامه داد: حوزه ما بیش از ۱۰۰۰ سال سابقه دارد؛ استاد شهید مطهری(ره) می فرماید: فقه ما در طول بیش از ۱۰۰۰ سال، سینه به سینه استاد به شاگرد تا به عصر ما رسیده است.

وی با تاکید بر این که هیچ گاه حوزه های ما انقطاع و گسست پیدا نکرده اند، بیان کرد: حوزه نسل به نسل در یک فرایند پیوسته و ناگسستنی هویّت خود را حفظ کرده و در مقاطعی نقش هایی ایفا کرده که اصلا قابل وصف نیست.

 آیت الله اعرافی در بیان معرفی جایگاه حوزه و نقش موثر علامه حلی و خواجه نصیرالدین طوسی(ره) در تثبیت آن، گفت: دو شخیصت مهم در دستگاه مغول ورود کردند و کار را در دست گرفتند و اصلا جریان تاریخ را تغییر دادند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی میدان را باز کرده، اما هنوز نتوانسته ایم وارد میدان های بزرگ دنیا بشویم، گرچه به فضل الهی جبهه بزرگ فکر اسلامی، اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی در حال انتشار است.

وی با اشاره به تدوین اسناد جامع حوزه های علمیه، اظهار کرد: مهمترین وظیفه ما و شما این است که پایگاه و دژ مستحکم حوزه که میراث عالمان ربانی است را قدر دانسته و این جایگاه را از همه امور مهمتر بدانید و بدانیم.

ابراز خرسندی از راه اندازی رشته تخصصی مشاوره در حوزه کرمانشاه

آیت الله اعرافی همچنین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی مشاوره کرمانشاه، گفت: خدا را شاکرم که مرکز تخصصی مشاوره حوزه علمیه کرمانشاه که جزو مصوبات سفر گذشته بود، با حضور دانش پژوهان خواهر و برادر راه اندازی شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه در سال ۶۰ با نظر حضرت امام(ره) مسئله علوم انسانی از منظر اسلامی در ستاد انقلاب فرهنگی مطرح شد، ادامه داد: اسلامی شدن علوم انسانی به جامعه مدرسین ارسال و سپس به آیت الله مصباح(ره) محول شد که ایشان حدود ۵۰ نفر از طلاب جوان و فاضل را جمع و ۶ رشته راه اندازی کرد.

وی با تأکید بر اینکه با زحمات آیت الله مصباح(ره) حرکت جدیدی در ارتباط علوم انسانی و معارف الهی شروع و با ادامه آن در پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) و موسسه امام خمینی(ره) چند شاخه پیدا شد، بیان کرد: بنده هم در رشته روانشناسی علوم تربیتی با یک رویکرد خوب و مناسب اسلامی شرکت کردم.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: در طول ۴۰ سال گذشته هیچ شب و روزی بدون دغدغه علوم انسانی و نقاط طلایی که با معارف الهی دارد، سپری نکردم و به لطف الهی ده ها رشته در مدتی که کنار آیت الله مصباح(ره) و بعدها هم در پژوهشگاه، مرکز جهانی وجامعه المصطفی(ص) راه اندازی شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه فقه، فلسفه و کلام، حدیث و تفسیر گرایش های معطوف به قلمروهای جدید و مورد نیاز پایه ریزی شده است، اظهار کرد: حدود ۶  قلمرو و حوزه دانشی در علوم انسانی و اسلامی پیش بینی شده که به سرعت سر فصل نویسی می شود و در مرحله اجرا قرار می گیرد.

آیت الله اعرافی در پایان بر راه اندازی مراکز تخصصی و رشته مشاوره در همه استان ها تاکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حیدر نسب IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    اگر آیت الله اعرافی مثل سفر چند روزه به کردستان، همنطور هم یک سفر رسمی با همان کیفیفت برنامه ها و دیدارها به استان کرمانشاه می داشت عموم طبقه علما و فضلاء و جوان از برکات حضورش بهره مند می شدند.
    • کرمیان IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      وقتی مدیر حوزه علمیه کرمانشاه با تعطیل شدن مجمع طلاب استان موافبت می کند چه توقعی داری که ایشان برنامه دیدار با آیت الله اعرافی برای ما تنظیم کند.
  • حمشت نژاد IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    روحانیت با سابقه که در مساجد ، منابر شهر کرمانشاه و با مردم کوچه و در حال نشر و تبلیغ دین هستند ، توقع بود که با مدیر حوزه های علمیه دیداری داشته باشند . هر چند مدیریت حوزه استان برای آنها برنامه ای ندارد. پیش آمد تعریف عدالتخواهی و عملکرد جناب علی اکبری گاها بر روند اجرای عدالت تاثیر گذار است. لطفا تیزی شمشیر عدالت کند نکنیم. بعید است روش مدیریت و عملکرد جناب علی اکبری با روندی که دلسوزان انقلاب را نگران کرده مورد تأیید صددر صد ولایت امر و امامت امت باشد. با این فرمان که رئیس شورای سیاسگذاری ائمه جمعه کشور پیش می رود مصلای نمازهای جمعه از افراد میانسال و پیرمرد هم خالی خواهد شد.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      با برنامه ریزی و تدبیر مدیر استان طلاب دهه 60 و 70 شکاف بین طلاب جوان را مانع شد درصورتی که زمینه سازی کنیم و هر از چند گاهی آن عزیزان را با جلسه ای به حوزه دعوت کنیم که برکاتی در بین خواهد داشت.