شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محدثه

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «الگو بودن پیامبر و اهل بیت ایشان از منظر اخلاق و عرفان»، در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مهدی اژه ای، عضو هیئت امنای مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان در نشست «الگو بودن پیامبر و اهل بیت ایشان از منظر اخلاق و عرفان» در جمع کارکنان و اساتید این مدرسه علمیه، با اشاره به نحوه‌ ی خلقت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم در عالم هستی، گفت: روایات متعددی، در مورد خلقت اولین موجود عالم آفرینش نقل شده است که برخی از آن‌ها نبی مکرم اسلام را اولین مخلوق الهی برشمرده اند؛ از طرفی در برخی از روایات، خلقت «نور» و در برخی دیگر، خلقت «عقل» را اولین مخلوق بیان می‌دارند که با جمع بندی این روایات نتیجه می گیریم، اساس عالم هستی تحت سیطره‌ی وجود نازنین حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و به تبع ایشان، اهل بیت علیهم السلام قرار دارد.

وی در ادامه، با بیان خلقت عوالم وجود، به شیوه‌ی خلقت انسان پرداخت و اظهار کرد: برای رسیدن به خداوند متعال، هفت عالم وجود دارد که عالم ملکوت، بالاترین و عالم مُلک، پایین‌ترین مرتبه از این عوالم می‌باشد. هنگامی‌ که نطفه، در عالم مُلک و در رحم مادر تشکیل می‌شود به صورت مستمر، مشمول فیض الهی است تا هنگامی که در چهار ماهگی، این نطفه، واجد شرایط مرتبه‌ی بالاتری از هستی می‌ گردد و روح ملکوتی در جنین دمیده می‌شود. این فیض، همواره و در تمام طول زندگی همراه انسان خواهد بود و به صورت «آن به آن» بر وجود انسان افاضه می‌شود.

حجت الاسلام اژه ای، با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علیه السلام، پیرامون هدف خلقت انسان، اذعان کرد: ما در هر سنی، باید سه جواب، برای سه سوال اساسی داشته باشیم، در غیر این صورت زندگی، امری پوچ و باطل خواهد بود. امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: رَحِمَ اللهٌ امراءً عَلِمَ مِن أَینَ؟ فِی أَینَ؟ وَ إِلَی أَینَ؟ خداوند رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده‌است، برای چه آمده است و به کجا خواهد رفت؟ اگر کسی برای رسیدن به پاسخ این سؤالات بی‌تفاوت باشد، حتی اگر در زندگی دنیوی به لذت‌های مادی برسد ولی به دلیل نداشتن هدف واقعی، طعم خوشبختی و سعادتمندی حقیقی را نخواهد چشید.

حجت الاسلام اژه‌ای در ادامه افزود: با توجه به این‌که هدف آفرینش، در موفقیت‌های دنیوی خلاصه نمی‌شود وپس از مرگ نیز دو مرحله‌ی مهم‌تر در پیش رو داریم که شامل برزخ و قیامت می‌شود که باید نسبت به اعمال خود پاسخگو باشیم، در نتیجه ما باید برای زندگی پس از مرگ نیز، برنامه ریزی کنیم؛ و چون این جسم مادی، ناپایدار و فناپذیر است، برای رسیدن به سعادت پایدار اخروی، صرفاً در حد یک ابزار، به آن، توجه کنیم.

وی با تأکید بر نیاز انسان به وجود الگو و راهنما برای رسیدن به سعادت اخروی، اظهار کرد: خداوند متعال با آفرینش پیامبران الهی از حضرت آدم علیه السلام تا حضرت خاتم صلی الله علیه و آله و سلم، حجت را بر انسان‌ها تمام کرد و ۱۲۴ هزار پیامبر را برای الگوگیری و هدایت انسان‌ها به سمت کمال و سعادت برگزید. همچنین، خداوند متعال، پس از وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم انسان را به حال خود رها نکرد و با نصب امیرالمومنین علی علیه السلام به عنوان جانشین رسول گرامی و همچنین سلاله ی پاک حضرت زهرا مرضیه سلام الله علیها، هدایت بشر به سوی سعادت را تضمین نمود.

استاد حوزه با اشاره به آیه‌ی ۱۱۰سوره‌ی مبارکه‌ی آل عمران"کنتم خیرَ أُمَّةٍ أُخرِجَت لِلنَّاسِ تَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ وَ ..." علت برتری دین اسلام بر سایر ادیان را تبیین نمود و گفت: منظور از «بهترین أمت»، داشتن بهترین مکتب و بهترین رهبر است. امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برترند، زیرا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بالاترین برگزیده‌ی الهی و اهل بیت علیهم السلام به عنوان مفسران و شارحان کلام وحی تا آخر الزمان هستند. بنابراین، مکتب اسلام به دلیل استمرار مسئله‌ی امامت، از لحاظ معارف توحیدی، در طول تاریخ، مصون از تحریف مانده است و کامل‌ترین، مکتب الهی می‌باشد. بدیهی است، یک مکتب برگزیده، شاگردان برجسته تری را نیز تربیت خواهد نمود.

حجت الاسلام اژه ای، درپایان با تأکید بر اهمیت نشر معارف دین اسلام و مذهب تشیع در اقصی نقاط جهان، ورود بانوان طلبه را به عرصه‌ی مباحث اعتقادی به ویژه مهدویت، امری ضروری دانست و بیان داشت: به لطف الهی، امروزه، آوازه‌ی رشادت‌های امام حسین علیه السلام، به گوش همه‌ی مردم جهان رسیده است و در روز عاشورا، در کشورهای اروپایی نیز مراسم عزاداری و سوگواری برگزار می‌شود. بر این اساس، اگر مردم عالم با سیره‌ی اهل بیت علیهم السلام و معارف دین اسلام آشنا شوند شاهد آن خواهیم بود که فوج فوج به دین اسلام و مکتب تشیع، گرایش پیدا می‌ کنند، بنابراین، رسالت خواهران طلبه و بالاخص اساتید به عنوان سربازان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این است که آخرین منجی و ذخیره‌ی الهی را به تمام‌ انسان‌ها معرفی نمایند تا روح عدالت خواهی و کمال طلبی تمام جهانیان بیدار گردد و إن شاءالله مقدمات ظهور ایشان فراهم شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha