سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
استوار

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس گفت: عمار در فتنه هایی که در مقابل امام عدل ایجاد شد، روشنگری کرد، این تکلیف برای ما نیز وجود دارد؛ در فتنه ای که شبهه است نمی توان بی طرف بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، شامگاه شنبه در ادامه سلسله مباحث تفسیر نهج البلاغه که در مسجد روح الله کوی جماران شیراز برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری(عج) اظهار کرد: حضرت علی(ع) در نخستین حکمت نهج البلاغه فرمودند: در فتنه ها مانند بچه شتر باشید، چراکه نه از بچه شتر دو ساله می شود سواری گرفت و نه می شود از شیر آن استفاده کرد.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه حضرت علی(ع) در مسائل اجتماعی نگاه دقیقی داشته اند، اضافه کرد: از ادبیات روایات می توان استفاده کرد که فتنه به دو دسته تقسیم می شود؛ قسم اول فتنه ای است که دو طرف آن باطل باشد، اما قسم دوم فتنه ای است که در یک سوی آن ولی عدل و در یک طرف دیگر ولی جور حضور دارد.

به گفته عضو جامعه روحانیت شیراز ماجرای کربلا یک نمونه فتنه بود و افرادی در آن فتنه مردود شدند؛ فتنه ای که یک سوی آن باطل و یک سوی آن امام است و به تعبیر حضرت علی(ع) شبهه نیز به شمار می رود؛ حضرت می فرماید به شبهه، شبهه گفته می شود چراکه شبیه حق است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس خاطرنشان کرد: دشمنان خداوند کسانی هستند که می خواهند از آب گل آلود شبهه استفاده کنند و جهت دهی آنان به سمتی بوده که بی هدف است، بنابراین دو جور فتنه وجود دارد یک نمونه آن این است که دو طرف فتنه باطل است، از این رو حضرت می فرمایند در فتنه ها مانند بچه شتر دو ساله باشید.

حجت الاسلام والمسلمین استوار افزود: در ماجرای جبر و تفویض که عده ای در زمان امام صادق(ع) مطرح کردند ما آزاد هستیم و عده ای گفتند ما جبر داریم، اما حضرت فرمودند «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین» یعنی شما بین جبر و اختیار هستید؛ باید مواظب باشیم که در مقابله با فتنه ای که در یک طرف آن امام عدل است بی طرف نباشیم.

وی عنوان کرد: عمار در فتنه هایی که در مقابل امام عدل ایجاد شد روشنگری کرد، این تکلیف برای ما نیز وجود دارد، در فتنه هایی که در مقابل ولی حق است باید خود را فدا کنیم، در فتنه ای که شبهه است نمی توان بی طرف بود.

مدیر حوزه علمیه فارس در خصوص ویژگی های امام حسن عسکری(ع)، ابراز کرد: یکی از فعالیت هایی که امام حسن عسکری(ع) انجام داد این بود که بستر را به گونه ای فراهم کرد که کسانی که در صدد راه انداختن فتنه هایی در مقابل امام زمان بودند و می خواستند جریان امامت را به مخاطره بیندازند به هدف خود نرسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha