سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
پایان نامه

حوزه/ به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول( سلام الله علیها) ساوه دفاعیه چهار پایان نامه در رشته فقه و اصول و یک پایان نامه در رشته تفسیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول( سلام الله علیها) ساوه دفاعیه چهار پایان نامه در رشته فقه و اصول و یک پایان نامه در رشته تفسیر برگزار گردید.

در ابتدا خانم حمیده اکبری از پایان نامه با موضوع "تأثیر رشد اجتماعی و بلوغ فکری بر ازدواج از منظر فقهی" دفاع کرد.

وی در این جلسه گفت: ازدواج یکی از نهاد های مهم اجتماعی است که نقش حساسی بر تمام ابعاد زندگی انسان دارد و داشتن آمادگی جسمی و روانی از ضروریات آن می باشد، فردی که قصد ازدواج دارد باید در تمام ابعاد جسمانی، اخلاقی، فکری، اجتماعی به حد لازم رشد کرده باشد.

در ادامه، خانم ناهید بیاتی با موضوع "امنیت اجتماعی بانوان از دیدگاه تفسیر نمونه و درالمنثور" به دفاع از پایان نامه خود پرداخت و گفت: اسلام به مقوله امنیت توجه خاصی نموده و علت اصلی این توجه زمینه سازی برای رشد و تعالی معنوی انسان هاست و امنیت اجتماعی که نعمتی بی جاگزین است به گفته رهبر انقلاب مانند هوا برای جامعه انسانی ضروری است زیرا بسیاری از کارهای فرهنگی و فکری منوط به امنیت است.

خانم اکرم کاظمی هم به دفاع از پایان نامه خود با موضوع "بررسی نظام مالی و استقلال اقتصادی زن از منظر قرآن کریم و روایات" پرداخت و گفت: خانواده یکی از ارکان مهم جامعه به حساب می آید و قرآن نخستین منبع و مرجع برای ارائه تصویر زن از دیدگاه اسلام است و پس از آن سیره و سخنان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) .

وی افزود: در این تحقیق به مبحث مالی و داشتن حق مالکیت و استقلال مالی زن در حوزه اسلام پرداخته شد و بر اساس آیات و روایات حیطه اختیارات زن در مباحث مالی مشخص گردید.در این پایان نامه بیش از ۸۰ منبع مورد استفاده قرار گرفته است.

در چهارمین دفاعیه، خانم راضیه قنبری با موضوع " جایگاه طنز در فقه اسلامی و مقارنه آن با مبانی اخلاق دینی" از پایان نامه خود دفاع کرد و گفت: طنز در اصطلاح بیانی هنری است که ظاهری دلنشین دارد، اما در باطن هدفی جدی دارد و غالبا با طعنه و کنایه ظریف همراه است و هدف نهایی طنز اصیل اصلاح فرد و جامعه است.


در آخرین دفاعیه خانم سیده رقیه موسوی با موضوع "نقش رسانه در تربیت جامعه اسلامی"، گفت: تربیت صحیح در جامعه اسلامی در اولویت قرار دارد، زیرا انسان با این تربیت به سعادت و کمال می رسد و اگر در تربیت نقص و کاستی وجود داشته باشد هم فرد و هم به جامعه آسیب جدی وارد می شود. یکی از عوامل مهم در تربیت رسانه می است، زیرا مجموعه ارتباطات انسان مدرن به واسطه رسانه صورت می گیرد، پس وجود آن ضرورت دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha