یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کتاب

حوزه/ مدیر کل پژوهش های عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: سرانه مطالعه غیردرسی درسال ۱۳۹۹ که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، روزانه حدود ۱۶ دقیقه و۳۶ ثانیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، هادی معارفی در آیین گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی که بصورت مجازی از سوی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان‌های گلستان و مازندران برگزار شد، به سرانه غیردرسی به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده میزان فرهنگ کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مطالعه غیردرسی درسال ۱۳۹۹ که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، روزانه حدود ۱۶ دقیقه و۳۶ ثانیه است.

وی در ادامه گفت: استحاله فرهنگی که سبب جابه‌جایی ارزش‌ها وضدارزش‌ها است، با تغییر هویت‌ها انجام می‌شود، تغییر هویتی که از تغییر باور و اعتقاد سرچشمه ‌می‌گیرد؛ تغییر باور نیز از طریق فاصله‌گرفتن از کتاب و کتابخوانی، علم وآگاهی است.

مدیر کل پژوهش های عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: زمانی که حرف از کتاب و کتابخوانی پیش می‌آید؛ نقش کتابداران را بیان می کند که در تغییر باور، هویت و استحاله فرهنگی سهیم هستند، به‌ویژه زمانی که تغییر باورها متزلزل شود و هنوز به تغییر هویت تبدیل نشده باشد.

معارفی اضافه کرد: هیچ کشوری بدون تحقیق و پژوهش توسعه و پیشرفت نمی یابد؛ یکی از منابع دخیل در تحقق تحقیق و پژوهش از میان منابع پژوهش (منابع مالی، انسانی، سخت افزاری، نرم‌افزاری، فیزیکی و علمی) منابع علمی است که کتابداران در تامین منابع مالی، وظیفه و نقش به سزایی دارند که اگر به این وظیفه اهتمام داشته باشند، به‌طور قطع به توسعه و پیشرفت کشور کمک خواهند کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که توانسته باشد اهمیت، شأن و منزلت اجتماعی کتابداران را ترسیم کرده و کتابداران نیز بیش از پیش میراثدار دانایی و افزایش سرانه مطالعه روزانه در کشور، استان و شهر خود باشند.

مدیر کل پژوهش های عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه راهکارهای ده‌گانه را به‌منظور نقش‌آفرینی کتابداران در دانایی بیان کرد و گفت: اول این‌که انسان به‌طور طبیعی به دنبال رفع نیازهای خود است؛ بنابراین، کتابداران باید به دنبال رفع نیازهای منابع علمی مراجعه کنندگان و اعضاء کتابخانه باشند.

معارفی افزود: کتابخانه را به مرکز استنادی و اسنادی تبدیل کرده و منابع کتابخانه‌ای را ناظر به رشته‌ها، گرایش‌ها و نیازها کنید؛ در این راستا، معاونان پژوهش از افرادی که در گرایش کتاب‌شناختی هستند، کمک بگیرند و منابع لازم را شناسایی کنند.

وی با توصیه بر این‌که اعضای هیأت امنا و مدیران مدارس و استان‌ها برای خرید منابع کتابخانه‌ای همت داشته باشند، تاکید کرد: این‌که چه کتابی را برای کتابخانه و یا برای اعضاء تهیه شود، دغدغه کتابداران، معاونان و مدیران باشد که این امر مهم به کتابخانه‌ها رونق می‌دهد.

مدیرکل پژوهش‌های عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، با بیان این‌که حضور انسان در یک محیط، باعث تاثیرپذیری از آن محیط می‌شود، گفت: در کتابخانه‌ها رائحه، طعم و کتاب و کتابخوانی را به اعضا بچشانید و حتما بخشی از منابع جدید و دست اول را با موضوعات مورد علاقه به صورت قفسه‌باز باشد تا اعضا بتوانند در میان کتاب‌ها حرکت کرده و کتاب را لمس کنند و در محیط مطالعه قرار گیرند.

معارفی با تشریح مزایای کار گروهی، بر راه‌اندازی کتابخوانی گروهی تاکید کرد و گفت: با درخواست از اساتید و همراهی مدیران، معاونان پژوهش و آموزش، هر ترم یک جلسه به کتابخانه رجوع کرده و بصورت گروهی یک کتاب غیردرسی را هر نفر یک صفحه بخواند.

وی، استفاده از کتاب‌های گویا، حضور هفتگی معاونان پژوش در کتابخانه و حل مشکلات طلاب، تحلیل میزان امانت کتاب به اعضاء و برنامه‌ریزی برای افزایش آن، تقویت بُعد مهارتی کتابداران و اشتراک‌گذاری تجربیات را به‌عنوان دیگر راهکارهای نقش‌آفرینی کتابداران در دانایی دانست.

مدیرکل پژوهش های عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ابراز کرد: مدیران استان‌ها با تجمیع امکانات و ظرفیت ها و توانمندی‌ها می‌توانند به سمت کتابخانه‌های تخصصی پیش روند و کتابخانه‌های مدارس را مثلا در یک رشته گرایش تخصصی و قطب کنند.

معارفی گفت: کتابداران، عدم مراجعه طلبه‌ها به کتابخانه‌ها در ایام کرونا را با بازآفرینی روش‌های سنتی کتابداری به روش‌های ابتکاری و ایده‌ای به فرصت تبدیل کنند؛ به عنوان مثال، برای اعضای کتابخانه کانالی تشکیل داده و تازه‌های منابع علمی را معرفی کنند و عضو فعال را به عنوان شاخص امانت‌گیری معرفی کنند.

وی در پایان گفت: گوشه‌ای از کتابخانه را به نمایشگاه دائمی دستاوردهای علمی اساتید، طلاب و دانش‌آموختگان مدرسه اختصاص دهید که ارتباط کتابداران با طلاب و اساتید و دانش آموختگان از همین جا شروع می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha